Vi lever i en usikker tid med krige, konflikter, katastrofer, natur- og klimakriser overalt omkring os. Det betyder også, at flere end nogensinde før er på flugt. Lige nu over 100 million mennesker. Men selvom det er en menneskeret at søge sikkerhed, bliver flere og flere nægtet adgang til sikkerhed.
En UNHCR Ipsos rapport fra juni 2022 viser, at 78% støtter retten til at søge asyl. Alligevel mener 54%, at flygtningene i deres land ikke rigtig er flygtninge, mens 36% siger, at "vi skal lukke vores grænser helt for flygtninge".
Selvom mange støtter op og flygtninge og deres rettigheder, bliver de fleste ramt af en følelse af overvældelse og apati, fordi de ikke ved, hvordan de kan være med til at påvirke lokale og globale beslutningstagere.
Derfor var formålet med kampagnen; at øge offentlig solidaritet og handling over for dem, der søger sikkerhed, og beskytte deres ret til at gøre det på en hurtig og retfærdig måde. At få verdensledere til at forstå det akutte behov for UNHCR's dagsorden. Og engagere folk aktivt i solidaritetshandlinger, der nærer forståelsen for, at vi - folket - kan påvirke ledere.
Vi skabte en kampagne der havde til formål at samle underskrifter for at støtte op om flygtninge og deres ret til at søge sikkerhed. Målet var at påvirke verdensledere til Global Refugee Forum til at handle på flygtningesituationen.
Filmen, som kampagnens kreative omdrejningspunkt, er en poetisk og rå skildring af den afmagt mennesker oplever, når de tvinges på flugt. Vi visualiserede dette med en metaforisk kraft, der på forskellige måder tager kontrollen over karakterernes liv. Og som fra det ene øjeblik til det andet, kastes rundt i en verden, hvor deres skæbne ligger i andres hænder.
Kampagnen blev delt organisk af politikere, kultur-personligheder og mennesker fra hele verden. Kendte navne som Cate Blanchett, Morrissey, Khaled Hosseini interagerede med kampagnen og var med til at sprede det vigtige budskab. Det var nyhedsmedier som CNN, Daily Mail og The News også. På AdForum var kampagnen desuden nummer 1 i public interest and CSR communications.
Kampagnen fik 289 mio. impressions på X (Twitter) alene på blot to måneder, og mentions for UNHCR steg med 1144% den første måned. Men vigtigst af alt, engagerede den målgruppen over al forventning og genererede 1.2 millioner unikke underskrifter, som blev præsenteret for verdensledere på Global Refugee Forum. Og det førte til, at et rekordhøjt antal pledges blev lavet for at støtte op om flygtninge og deres ret til at søge sikkerhed.