McDonald’s Youth Employer

NORD DDB & OMD Danmark

for

McDonald's Danmark

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best Social Media Experience

SØLV:
Employer branding er en svær nød at knække, så det var en fornøjelse at se det løst på en kreativ måde. Med en god kanalstrategi fik man leveret en kampagne, som var underholdende og gennemtænkt i tilgangen til social content. Influencere blev gjort til reelle hovedpersoner i serien og skabte en troværdighed i målgruppen. På kort tid fik man nået målgruppen og samtidig opnået målsætningerne om at flytte holdninger i befolkningen.
Derudover vil juryen gerne fremhæve det sympatiske i, at McDonald’s går forrest for at beskytte og promovere deres medarbejdere.

Baggrund

For McDonald’s er danskernes tillid til brandet en afgørende faktor for at drive vækst, og at være en god og ansvarlig arbejdsplads er i høj grad med til at drive den tillid.

Med over 8.000 ansatte fordelt på over 100 restauranter og en gennemsnitsalder på 19 år er McDonald’s en af Danmarks største ungdomsarbejdspladser. Hvert år starter flere end 3.000 unge deres arbejdsliv hos McDonald’s, men desværre oplever mange af dem, at de bliver mødt med fordomme. Fordomme der samler sig om, at et job hos McDonald’s ikke er et “godt” job. Dette til trods for at et arbejde hos McDonald’s både kræver mere og giver mere, end mange går rundt og tror.

Men vi vidste samtidig, at opfattelsen bliver mere positiv, når man får et indblik i, hvad McDonald’s reelt gør for unges liv og udvikling – fx hvis man selv har været ansat eller kender nogen, der har erfaret gevinsten af et job eller en uddannelse hos McDonald’s. Faktisk betragter mange erhvervsledere det som et plus at have McDonald's på CV’et, fordi de anerkender, at man har tilegnet sig erfaring med fx struktur, samarbejde og ledelse. McDonald’s har desuden en meget høj medarbejdertilfredshed, hvilket understreger, at unge har positive oplevelser hos McDonald’s både fagligt og menneskeligt.

Derfor var kommunikationsopgaven;,
• At øge andelen af danskere, der ser McDonald’s som en good employer fra 36% til 38%.
• At få danskerne - både de unge og danskerne generelt - til at opdage og blive positivt overraskede over, at McDonald’s investerer massivt i udvikling af unge ved at give dem en lang række færdigheder og udvikle deres menneskelige egenskaber.
• At få samtalerne omkring McDonald’s som arbejdsplads til at være mere anerkendende, så man også på sigt kan tiltrække dygtige og engagerede medarbejdere.

For tre år siden lancerede McDonald’s kampagnen McMom med fokus på, at et job hos McDonald’s kræver mere, end man/mor tror. Nu ville vi tage skridtet videre og fortælle om, hvad det giver, når man arbejder og uddanner sig hos McDonald’s.

Vi interviewede topledelsen, franchisetagere, ledere, medarbejdere samt tidligere ansatte for at finde frem til hvilke områder, vi med størst troværdighed kunne sætte fokus på. Det samlede sig i områderne: selvtillid, ansvar, struktur, udvikling, samarbejde og uddannelse.

Løsning

Kampagnestrategien tog udgangspunkt i at portrættere virkeligheden på en måde, der var mere vedkommende end en traditionel reklamekampagne.

Målgruppen var alle danskere, men vi ønskede at skabe ekstra opmærksomhed og engagement over for de 16-24-årige. Derfor valgte vi et kreativt greb, hvor budskaberne blev formidlet mere autentisk og underholdende med SoMe som centralt udgangspunkt.

Den kreative løsning blev kampagnen "ALT ÆNDRER SIG". Her forvandlede vi medarbejdernes egne historier fra interviewene til en miniserie i seks episoder. Historien blev fortalt gennem karaktererne Freja og Jonathan og havde fokus på alt det, der fylder i unges liv på godt og ondt i forhold til drømme, ambitioner og bekymringer i årene, hvor man får sit første job – og alt ændrer sig. På den måde ville vi - på en mere subtil og troværdig måde - give et indblik i, hvad det giver at arbejde hos McDonald's. Samtidig kunne både unge samt nuværende og kommende medarbejdere spejle sig i serien, og bruge den som bevis over for venner og familie på, hvad det vil sige at arbejde hos McDonald’s.

Seriens seks afsnit blev til i alt 22 minutters underholdning på YouTube. Hovedrollen blev spillet af skuespiller/influencer Anna Munch, som de unge kender fra DRs eftermiddagsserie "Klassen". Titelnummeret blev til i samarbejde med Universal Music og Salomon Stampe, som også er kendt fra "Klassen". Både Anna og Salomon skabte også selv indhold til Instagram, TikTok og YouTube med behind-the-scenes fra musikstudiet, optagelser på restauranterne samt egne refleksioner over, hvad et job hos McDonald’s egentlig giver.

Mediestrategien havde fokus på at sikre kendskab og drive trafik til det første afsnit på YouTube-siden. Det skulle få de unge “hooked” og få dem til at se videre, så de brugte tid med brandet.

De unge blev ledt til serien via paid social på TikTok, Snapchat og Instagram med trailere og snippets fra serien. På YouTube afviklede vi kortere formater, som teasede for alle seriens afsnit for at øge antallet af visninger. Derudover boostede vi influencerindholdet fra Anna og Salomon for at appellere til deres følgere samt understøtte, at kommunikationen var i øjenhøjde med den unge målgruppe.

Lydsiden var en vigtig del af serien, og titelnummeret blev udgivet på alle streamingtjenester. På Spotify kørte audiospots indtalt af Salomon til at promovere serien over for dem, som hørte nummeret. Sangen blev desuden pushet på TikTok som et dance-post, der skulle få unge til at dele sangen via deres egne dansevideoer.

Resultat

Kampagnen blev lanceret i starten af januar 2024, og har allerede skabt nogle af de bedste kampagneresultater for McDonald’s i de senere år:
• Miniserien havde 1.195.186 millioner visninger (min. 30 sek.) de første tre uger, og den blev set i mere end 41.724 timer - svarende til 4,8 års streaming.
• 454.240 unge (18-24 år) havde set serien - en estimeret dækning på 80%.
• Den gennemsnitlige visning var 2.31 minutter pr. afsnit (hvert afsnit er mellem 2.28 og 4.12 minutter).
• Gennemsnitlig VTR på YouTube var over 70% (benchmark 45%)
• Kampagnen havde 1500% højere CTR end gennemsnittet for McDonald’s-kampagner.
• Meta-content fik kampagnens højeste klikrate på 0,8% (benchmark 0,1%)
• Influencer-content performede 10 gange bedre end andre McDonald’s-kampagner, og TikTok-content oversteg benchmark på alle metrics.

Allerede efter januar 2024 (seneste måling) kunne vi også konstatere imponerende umiddelbare stigninger i McDonald’s brand tracking i forhold til december 2023 inden kampagnen:
• 39% svarede, at “McDonald’s er en god arbejdsgiver” – en stigning på 8%. Samtidig var kun 5% uenige, det laveste nogensinde målt.
• 20% svarede, at “Jeg har fået et mere positivt syn på McDonald’s som arbejdsplads på det seneste” – en stigning på 42%.
• 52,5% svarede, at “McDonald’s er en ansvarlig arbejdsplads, der uddanner unge mennesker og ruster dem til fremtiden” – en stigning på 11%.

I Kantars kvalitative posttest af miniserien med 15 unge i alderen 16-24 år var konklusionerne ligeledes nærmest udelukkende positive og viste, at budskaberne gik tydeligt igennem:
• McDonald’s fremstår som en god arbejdsplads med godt fællesskab og mulighed for udvikling.
• Stor lyst til at se serien - trods klar bevidsthed om, at det er reklame.
• Høj identifikation med hovedkaraktererne gennem deres sprog, udvikling og indbyrdes relation.
• Høj liking fordi historien føltes involverende og unik.
• Styrket lyst til at arbejde hos McDonald’s.

Slutteligt har serien fået solid PR i både danske og internationale medier med en samlet reach på 2,3 mio i januar 2023. Vi vil især fremhæve et indslag i Orientering på P1, hvor brandingekspert Marta Karolina Olsen omtalte og roste miniserien for sin form og indhold i et indslag på 12 minutter. Og det synes vi i al beskedenhed er en blåstempling af indsatsen. For når McDonald’s stikker næsen frem - ja, så er det ofte fordomme, der først viser sig. Men ikke denne gang.

McDonald's Danmark

Thomas Johansen

Media & Customer Exp. Manager

Marie Hürdum

Marketing Director

Camilla Gregers

Marketing Manager

Catrine Nielsen

Brand Manager

Camilla Larsen

Digital Campaign Manager

Mark Skov

Digital Campaign Manager

Rune Dalgaard

CBI Manager

Fannie Pramming

Kommunikationschef / Communications Manager

NORD DDB & OMD Danmark

Tim Fremmich Andresen

Creative Director

Christoffer Vejlø

Creative

Emma Søgaard

Creative

Jesper Sommer Schjølin

Strategic Director

Camilla Mathilde Pedersen

Account Manager

Tina Bagge Larsen

Client Service Director

Tonja Birkebæk Jensen

Art Director

Anna Sørrig

Director/Manuskriptforfatter

Lasse Dein

Manuskriptforfatter

Amalie Herskind

Producer

Anders Hynding

Producer

Jonas Berlin

DOP (director of photographer)

Jasmin Falk-Jensen

Editor

Rob Davidsson

Sound Designer

Bertil Rosenkrands

1. AC/Focus puller

Christine Radl

1. AC/Focus puller

Martin Johansen

Production Designer

Astrid Hesselbjerg

Production Designer

Andreas Kragh-Jakobsen

Gaffer/lysmester

Casper Bülow

Gaffer/lysmester

Jonathan Kjærgaard

Gaffer assistent/belyser

Piet Hasselby Nielsen

Gaffer assistent/belyser

Jacob Høgsberg

Sound Designer

Mickaela Berman

Production Designer

Katrine Bech

Production Assistant

Tue Czajkowski

Production Manager

Nadia Kvist

Production Manager

Rikke Arpe

Production Coordinator

OMD/Stefani Gamst Giersch

Director

OMD/Caroline Madsen

Account Planner

OMD/Martin Storgaard

Digital Client Director

OMD/Anders Høegh Laursen

Director

OMD/Laura Kesby

Digital Account Manager

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video