JFM er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern med 15 dagblade, heriblandt Avisen Danmark og Fyens Stiftstidende, 43 ugeaviser, fire kommercielle radiostationer, en landsdækkende tale-radio og en lang række nyhedssites.
JFM har masser af godt og relevant indhold tilgængeligt på deres nyhedssites. Udfordringen er, at meget af indholdet aldrig møder brugerne. Derudover kommer 50 % af brugerne fra Facebook, og de læser typisk kun én artikel, hvorefter de forlader sitet igen. Tiden, der bliver brugt på JFMs sites, er altså begrænset.
Årsagen er bl.a., at JFMs nyhedssites er bygget op på den måde, at alle uanset køn, alder, interesser osv. præsenteres for de samme artikler i samme rækkefølge. Det betyder, at brugerne ofte får vist irrelevante artikler og går glip af de artikler, der er interessante for lige præcis dem. Konsekvensen er, at kun ca. 20 % af indholdet eksponeres for brugerne.
I stedet for at læse nyheder via nyhedsmedierne får flere deres nyheder via de sociale medier, hvor algoritmerne fodrer brugerne med mere af det indhold, de i forvejen interagerer med. Resultatet er ét stort ekkokammer og tabt loyalitet.
Et andet problem ved de sociale medier er, at de har svært ved at kontrollere kvaliteten af indhold. Det betyder store mængder af fake news, som brugerne læser, og som er med til at underminerer journalisternes troværdighed og true demokratiet. Dét er et seriøst problem, og faktisk har World Economic Forum identificeret misinformation som den største udfordring for menneskeheden i 2024.
I et ambitiøst forsøg på at beskytte demokratiet og vende den negative udvikling startede vi i 2022 udviklingen af den AI-baserede løsning, Newscast, der sikrer personaliserede og relevante læseroplevelser på JFMs sites.
Vi byggede en meget kompliceret algoritme, der automatisk analyserer alle artikler på JFMs nyhedssites og parrer dem med brugernes digitale adfærd. På den måde giver vi brugerne et personligt fremfor et generisk newsfeed.
AI’en analyserer artiklerne på baggrund af 900 millioner forskellige parametre, herunder indhold, stemning, kompleksitet og geografisk placering. Ud fra de mange parametre kan modellen skabe en detaljeret profil af artiklen.
Samtidig analyserer AI'en brugerens læsevaner og præferencer og skaber på baggrund heraf en brugerprofil. Det sker ved hjælp af cutting edge NLP-teknikker og multi-head-attention- og self-attention-mekanismer, der præcist kan forstå og forudsige brugerpræferencer. Processen sker løbende, så brugerens profil altid er opdateret med den nyeste data.
Når AI’en har skabt en detaljeret profil af både artikler og brugere, analyserer den mønstre og ligheder mellem brugerprofil og artikeldatabase. Herefter kan AI’en begynde at matche brugeren med artikler, der er relevante for brugeren og på den måde skabe den bedst mulige oplevelse for brugeren.
Fordi troværdighed er vigtigt, er AI’en bygget som ”white box”. Dvs. at alle mekanismer og processer er gennemsigtige og forståelige, og vi kan forklare baggrunden for hver artikelanbefaling.
Vi bruger avancerede Google Cloud-teknologier som Vertex AI, BigQuery og Composer til at træne og monitorere modellen med det formål altid at sikre den bedste brugeroplevelse.
Integrationen af BigQuery for datahåndtering og Composer for workflow-automatisering sikrer et effektivt og skalerbart system, mens Vertex AI sikrer den høje grad af personalisering og gennemsigtighed.
Udviklingen af AI'en startede i 2022 med forskellige prototyper, og efter 22 måneder var vi klar med den komplicerede algoritme.
Vi gik live november 2023.
AI'en er testet på JydskeVestkystens nyhedssite i perioden november 2023 til januar 2024, og resultaterne taler for sig selv.
Allerede på dag ét oplevede JFM en fordobling af antal læste artikler. Det er et helt vildt tal, for jo flere visninger, jo større indtjening. JFM tjener X antal kroner pr. 1.000 sidevisninger, og i 2023 var den samlede indtjening på annoncesalg et trecifret millionbeløb.
En afledt effekt er større eksponering af et større antal artikler (i øjeblikket driver kun 20 % af indholdet 86 % af trafikken) og en bedre brugeroplevelse, fordi nyhedssitet føles mere interessant med præcis det samme indhold. Måske var det derfor, at vi så en stigning i abonnementer i slutningen af 2023.
Fordi AI’en er bygget som “white box”, og vi dermed kender baggrunden for hver artikelanbefaling, får JFMs journalister nu indsigt i brugernes præferencer, hvilket kan være med til at optimere det journalistiske arbejde.
Ovenstående resultater er kun begyndelsen. Modellen bliver kun bedre, jo mere brugerne læser – og fordi vi kan styre modellen, kan vi løbende tilpasse algoritmen til f.eks. at mindske churn.
Potentialet for AI’en er altså helt enormt. Derfor ruller JFM nu modellen ud på alle deres nyhedssites, mens vi løbende monitorerer og optimerer. I øjeblikket tester vi f.eks., hvordan algoritmen bedst optimeres mod ukendte brugere uden data, så vi kan fastholde ukendte brugere, der kommer ind på sitet fra f.eks. sociale medier.
Newscast er et eksempel på, hvordan man kan bruge data og AI til at forbedre brugeroplevelsen, samtidig med at man løfter salget og skaber ny indsigt i værdien af de enkelte artikler – og i sidste ende hvordan man kan tage kampen op mod algoritmen på sociale medier og flytte læsere over til et medie, som rent faktisk styrker demokratiet og sammenhængskræften.