Show 13. juni 2024

Probably the best digital experience in town

AKQA

for

Home of Carlsberg

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Carlsbergs produkter bliver solgt over hele verden i kiosker, supermarkeder, barer og restauranter. Men hvor brands som LEGO, Louis Vuitton og Apple har flagshipstores, der udgør en helt essentiel del af brandets fortælling og værdi, har Carlsberg ikke mulighed for det samme.

Det var den strategiske rolle, Home of Carlsberg skulle udfylde. En slags flagshipstore på steroider, der ikke kun skulle være en fantastisk fysisk attraktion, men en større innovativ digital oplevelse i international særklasse, der både kunne måle sig brandet og de største attraktioner i København - Tivoli, Christiania og Den lille havfrue.

Målet var at gøre Home of Carlsberg til en magisk og stærkt digitalt forankret brand-asset, der både skulle berige byen og udvide forretningens fundament ved at styrke forbindelsen mellem brandet, de besøgende og verden.

Carlsbergs eksisterende besøgscenter samtidig havde en række udfordringer, der skulle adresseres:

Kun 6,4% af adgangsbilletter blev solgt online
• 74% af gæster var walk-ins
• Intet incitament for at købe billetter online
• Uudnyttet cross-sell potentiale
• Uudnyttet trafik til hjemmesiden som har 475.000 besøg om året

Ingen kapacitetsstyring på billetsalg
• Gæster kommer på samme tid, hvilket skabte en dårlig oplevelse
• Mange døde perioder uden gæster
• Svært at optimere medarbejderplanlægning

Meget begrænset dataindsamling på gæster – Data på under 2% af gæsterne
• Begrænset forståelse for målgrupper, segmenter og deres adfærd
• Ikke muligt at samle feedback fra gæster
• Ingen efterfølgende dialogbaseret marketing
• Intet at tilbyde gæsten i deres ”efter besøg”

Løsning

Som digital forretningsværktøj er det færdige Home of Carlsberg en direkte motorvej til en dybere forbindelse mellem brandet og dets forbrugere, og en unik mulighed for at engagere og uddanne besøgende om historien, produkterne og værdierne. Oplevelsen opbygger et stærkt, langvarigt forhold, der ikke kun har en positiv indvirkning på omsætningen nu, men også sikrer kundeloyalitet over tid.

Hele den digitale kunderejse er en tour de force i digital innovation. F.eks. har vi udviklet et online bookingsystem, der bruger dynamic pricing, hvilket automatisk giver besøgende mulighed for at booke billigere billetter på de tidspunkter, hvor der er færrest besøgende, som også giver Carlsberg mulighed for at planlægge bemanding og derved optimere personaleomkostninger. Vi har også skabt et digitalt armbånd, der både fungerer som billet til udstillingen og giver mulighed for at gemme ens oplevelser under udstillingen, samt genopleve ens yndlingsminder digitalt, når man er kommet hjem igen.

Endelig fungerer Home of Carlsberg som et vindue til virksomhedens sjæl og værdier. Ved at vise Ny Carlsbergfondets arbejde, bryggeriets mange samfundsforbedrende initiativer, såsom opfindelsen af pH-skalaen og rendyrkningen af gær, samt den imponerende dedikation til kvalitet og håndværk, bliver brandets troværdighed og omdømme væsentligt styrket. Altsammen afgørende for at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye.

Resultat

Det færdige Home of Carlsberg repræsenterer en solid investering i Carlsbergs fremtidige succes, og det stik modsatte af den korte, udsigtsløse kampagne, som forsvinder over natten. Gennem et fokus på at kultivere en dyb forbindelse til kunderne og skabe en sammenhængende historie omkring brandets opfindelser gennem tiden, er Home of Carlsberg ikke bare en umiddelbar indtægtskilde, men et afgørende strategisk aktiv i brandets tilstedeværelse. Og ikke bare på den lange bane. De umiddelbare resultater siden lanceringen d. 1. December er imponerende:

• Fra 6,4 til 60% af billetterne solgt online, i en branche hvor walk-ins og tredjepartssalg fylder meget
• Øget konverteringsrate fra 1,71% til 4,3% for online billetsalg
• Øget krydssalg og add-ons på mellem ølsmagninger fra 9,9% til 25% og guidede ture fra 7,6% til 19%
• Spredning af gæster i løbet af dagen og forbedring af gæsteoplevelse på baggrund af timeslots
• Flere gæster på ”døde” dage (mandag-onsdag) grundet dynamiske priser
• Lavere personaleomkostninger i fysisk billetcenter grundet online og self-service salg
• Lavere personaleomkostninger i bookingafdelingen da B2B bookinger flyttes online med
kundegruppespecifikke produkter og priser
• Optimeret planlægning af personalebemanding pga. forecasting af solgte billetter

Vi indsamler nu førstepartsdata på besøgende:
• Fra data på 1,98% af fysiske gæster til 39,4% igennem online salg og RFID (RFID - “Radio Frequency
Identification”) armbånd
• Stigning i vurderingen af den overordnede besøgsoplevelse fra 4,2 til 4,7 på Google Business Profiles, hvilket er • den højeste score overhovedet i branchen
• Høj NPS score på 88 for hele gæsteoplevelsen
• 28,72% af de fysiske gæster besøger det efterfølgende indholdsunivers på hjemmesiden
• 3,2% af besøgende på websitet tilmelder sig nyhedsbrevet
• Etablering af personaliseret marketing baseret
• Stigende antal af ambassadører, der deler ders digitale minder på sociale medier

Home of Carlsberg er desuden med til at styrke brandets - og hele Danmarks - internationale tilstedeværelse. Siden åbningen er Home of Carlsberg blevet nævnt som en vigtig turistattraktion i medier som The Guardian, Corriere della Sera, Le Monde og ikke mindst Timeout, hvor udstillingen blev nævnt som en af de “24 bedste ting at gøre i verden i 2024”.

Derfor siger vi: Best digital experience in town? Probably.

Home of Carlsberg

Marc Keene

Senior Manager Digital & Insights

Katrine Axlev

Exhibition Manager

Kasper Juul Larsen

Team Lead Puplic Engagement

Emma Meins

Digital Marketing Specialist

Tine Kastrup-Misir

Direktør

AKQA

Henrik Dreier Pedersen

Associate Creative Director

Lasse Rørdam

Senior Copywriter

Gustav Nielsen

Junior Art Director

Lisa Sommer

Senior User Experience Architect

Dennis Haulund Nielsen

Principal Web Developer

Jimmi Nielsen

Senior Web Developer

Casper Andersen

Senior Web Developer

Thomas Høffner

Senior Producer

Camilla Iversen

Project Manager

Eduardo Verillo

Associate Technical Director

Peter Kargo Bruun

Group Technical Director

Peter Kargo Bruun

Group Technical Director

Hans von Haffner

General Manager

Steffen Blauenfeldt Otkjær

Managing Director

Samarbejdspartnere

ISO Design
Exhibition systems, video production and interactives
NaviPartner
Backend systems (Microsoft Dynamics) & E-Commerce systems (Magento)
Event
Exhibition design and programme management
Olala
Video production

Watch Video