Opmærksomheden om og kendskabet til krigens love er desværre stadig lynende aktuel.
Dansk Røde Kors, International Committee of the Red Cross (ICRC) og The Red Cross and Red Crescent European Legal Support Group (ELSG) ønskede at øge kendskabet til krigens love og Røde Kors-bevægelsen, skabe empati og fremme handling over for et yngre publikum i Europa.
Krigens love, eller den humanitære folkeret, er et stort og komplekst emne, og dens indvirkning varierer afhængigt af, om du er civil, soldat eller nødhjælpsarbejder. Det var derfor en målsætning, at løsningen skulle belyse temaet fra tre forskellige vinkler. Herudover måtte løsningen ikke indeholder nogle direkte visuelle, auditive eller på anden måde fortællemæssige henvisninger til eksisterende krige og konflikter grundet Røde Kors' neutralitetsprincip. Og til sidst; hvordan engagerer man en yngre målgruppe i samtalen om krigens love?
'If war comes to you' er en interaktiv film lanceret i 10 forskellige sprog- og landeversioner, der foregår i et fiktivt krigsscenarie, skabt for at kaste lys over, hvordan krigens love kan reducere lidelse i krige og konflikter.
Du kan vælge at opleve en dag set fra tre forskellige karakterers synspunkt. En civil pige, der er fanget midt i konflikten, der navigerer i dens kompleksitet og længes efter venskaber og frihed. Soldaten, der efterlader sine kære for at forsvare deres land. Eller du kan deltage i missionen som en lokal hjælpearbejder, der stræber efter at bringe nødhjælp til dem, der er berørt af krigens ødelæggende konsekvenser. Uanset hvilken synsvinkel du vælger, eller om du gennemgår dem alle, bliver du undervejs præsenteret for en række valg samt små notifikationer, eller "clues", hvor du kan vælge at læse ned i scenespecifikke beskrivelser af temaer indenfor krigens love.
Foruden den interaktive film, kan brugerne gå yderligere på opdagelse i krigens love på hjemmesiden.
"If war comes to you" blev officielt lanceret i Danmark 1. marts bakket op af en bred vifte af forskellige kampagneindsatser produceret af Dansk Røde Kors selv. Frem til indsendelsen har der været 83.000 unikke brugere i Danmark. Den interaktive film er blevet introduceret som undervisningsredskab på en række danske gymnasier. Og vi er først lige begyndt. De officielle lanceringer i resten af Europa ligger stadig forude og afvikles af de respektive nationale Røde Kors-selskaber.