Danske Spil – Trækningsoplevelsen

Merkle

for

Danske Spil

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best Digital Mobile Products

GULD:
Den løser et meget konkret behov som en naturlig forlængelse af Danske Spil universet. Med reference til “gamle dage” lykkes den faktisk med at skabe spænding og kan være samlingspunkt for flere i familien. Den gør det tilmed nemt for morfar at deltage, også hvis han har kuponen i lommen, som han blot scanner.
Man har bragt de visuelle, nostalgiske greb kendt fra TV over i en digital applikation.

Baggrund

I 90’erne var Lotto en del af vores fælles referenceramme, noget vi snakkede om, oplevede sammen og drømte om at vinde i. Det gør vi stadig, men i dag er medie-, underholdnings- og spillandskabet fragmenteret. I dag spiller vi Lotto og mange andre spil. Og vi gør det i mange forskellige kanaler og præcis, når det passer os.

Danske Spils Lotto app har haft enorm succes og er i dag den suverænt største salgskanal. Den gør det nemt og sjovt at spille med, vælge favoritnumre og tjekke, om man har vundet. Lotto-appen er innovation, salgskanal, kommunikation og convenience i lommeformat.

Men spilmarkedet er yderst konkurrencepræget, og uden løbende forbedring og fornyelse vil selv den mest succesfulde app blive presset. Derfor har Merkle sammen med Danske Spil givet Lotto-appen en ekstra dimension med et stort potentiale:

Trækningsoplevelsen 2.0

Det der engang var et nationalt samlingspunkt – den ugentlige trækning – har fået nyt digitalt liv.

Strategien er både at gøre spiloplevelsen i Lotto-appen endnu bedre og samtidig at give spillere et strejf af nostalgi og stemning fra de gamle dage. Men samtidig er det også en mulighed for at give de mange, der stadig spiller Lotto via en papirkupon fra kiosken, en nem og sjov vej ind i Lottos online-verden.

Med andre ord taler ’Trækningsoplevelsen 2.0’ både til alle de eksisterende spillere i appen, til potentielle nye og yngre spillere, der aldrig har oplevet de glade dage med tv-transmitterede trækninger og til de mange, der holder fast i papirkuponerne.

De centrale strategiske mål og KPI’er for Lotto appen:

- Downloads & logins

- Sammenhæng mellem butik & app 

- Omsætning på tværs af kanaler

- Tidsforbrug & frekvens

Løsning

Idéen:
Vi bringer den klassiske lottotrækningsmaskine tilbage i en digital 2.0 version. Det handler om at låne lidt af magien fra gamle dage, hvor vi sad rundt om sofabordet lørdag aften og fulgte trækningen, mens spændingen steg efterhånden, som der kom vindertal på kuponen.

Når vi spiller digitalt, kan vi øjeblikkeligt se, om der er gevinst eller ej. Men forventning og spænding er en væsentlig del af at spille, og hvis resultatet kommer med det samme, forsvinder det. Derfor handler ’Trækningsoplevelsen 2.0’ om at bringe følelsen af den klassiske live-trækning ind i Lotto-appen, uanset, hvornår man går ind og tjekker sin kupon.

Oplevelsen:
Vi har et automatiseret flow, som viser trækningen ét vindertal ad gangen. Her kan brugeren se sin kupon og følge med, når de udtrukne vindertal rammer tal på brugerens spillede rækker. Undervejs kommer appen med opmuntrende meldinger som fx ’du har nu 3 rigtige’.

I tilfælde af gevinst på en kupon, fejres det med fyrværkeri på skærmen, og brugeren får også besked om gevinstens størrelse.

Er der ikke gevinst på nogen af de spillede rækker, kommer der forskellige svarskærme med udgangspunkt i det specifikke resultat.

Levende, animerende og balancen af flowet er noget vi kontinuerligt har arbejdet på at optimere.

Indgange til at deltage:

Lotto appen
Brugeren kommer til trækningsoplevelsen via ’Mine kuponer’ og kan når som helst klikke på ’Se trækning’ og starte flowet.

Fysisk kupon fra retail
Her skal brugeren bare scanne kuponens stregkode med sin mobiltelefon - så starter den digitale trækningsoplevelse.

Levende og varieret content:
Det er vigtigt med en levende, animerende og engagerende oplevelse i både flowet og i hele Lotto-appen. Løbende henover året er der separate kampagner som jul, Lotto fødselsdag, Viking Lotto sommer m.fl., og hertil kommer ekstratrækninger, som også betyder, at flowet varierer i features og animationer.

Resultat

I et utroligt aggressivt spilmarked er Danske Spil hele tiden under pres fra mange sider – ikke mindst fra de mange online casinoer og betting services, der lokker med free rolls og promotions. Den slags må Danske Spil ikke benytte sig af, men heldigvis er der ikke nogen lov mod den gode kundeoplevelse.

Og netop ’Trækningsoplevelsen 2.0’ bidrager yderligere til de imponerende resultater, som Lotto-appen kan fremvise for 2023:

+500.000 app-sessioner om ugen

+6.000.000 fysiske kuponer scannet

+10.000.000 trækningsoplevelser leveret

Klik på link til casefilm her på sitet - og husk lyd.

Danske Spil

Rene Bank Jørgensen

Chef for Product Management

Thomas Trane

Teamlead Number Games

Helene Hyldgaard-Jensen

Product Manager

Helene Hyldgaard-Jensen

Product Manager

Mass Milton

App Manager

Mikkel Gamby

Product Manager

Sally Junker Loft

UX Optimisation Specialist

Josephine Berggreen Poulsen

E-Commerce Development Manager

Stine Damgaard Sørensen

Digital Marketing Manager

Gregers Olander

Senior Business Development Manager

Andreas Jes Sørensen

Senior Business Development Manager

Martin Brandstrup

Product Manager

Merkle

Anders Villadsen

Experience Architect

Casper Nikander

Experience Design

Rasmus Andersen

Experience Design

Jonas Trier

Copy Writing

Buster Damborg Laursen

App Stack Director

Anders Grandjean

Head of App Stack

Nui Lauridsen

Motion Graphics

Emil Stephanian

App Developer

Casper Ravn

App Developer

Michael Falck

App Developer

Andreas Heick

App Developer

Niki Pedersen

QA

Christina Mørkholt

Senior Consultant

Line Damgaard

Client Service Director

Katrine Krogshede

Project Management

Samarbejdspartnere


Billeder