KiMs Webshop

KiMs

for

KiMs

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

Man skal ikke græde over spildte snacks, som man siger… specielt ikke, hvis der ikke findes spildte snacks!

Sådan indleder vi vores ”Undgå Snackspild”-kategori på KiMs.dk. Bæredygtighed og klima står nemlig højt på agendaen – for ligesom glæden ved KiMs-brandet, så er der ingen endestation, når det kommer til at udfordre status quo og skabe langsigtede, bæredygtige løsninger. De ting der er umulige i dag, kan måske lade sig gøre i morgen, og det er præcis sådan at idéen om KiMs Webshop blev født.

Over de seneste år var forbrugerne blevet mere vant til at handle på nettet og den bæredygtige agenda og graden af information herom var støt stigende. Som markedsleder ønsker vi at tage vores del af ansvaret, når det kommer til de globale udfordringer, og den største og mest nærliggende indenfor vores forretningsenhed var: Madspild.

Madspild har store klima- og miljømæssige konsekvenser, og er en væsentlig synder, når det kommer til udledning af drivhusgasser. Det estimeres, at vi i Danmark smider mere end 700.000 ton mad ud hvert år, svarende til 124 kg pr. indbygger. Heriblandt madvarer, der ikke fejler noget. Undersøgelser viser, at omkring 1/3 af alt mad, der produceres, ikke bliver spist. Derfor har vi i KiMs fokus på, hvordan vi som fødevareproducent kan bidrage til at minimere spild i hele vores forsyningskæde – fra jord til bord, og vi har derfor sat et mål om at halvere vores madspild inden 2025.

Løsning

Som en del af løsningen blev KiMs Webshop født i november 2019. På åbningsdagen blev vi blæst bagover af den voldsomme interesse fra vores forbrugere. Vi havde sat et forsigtigt mål på 1.300 ordre i år 1, men fik over 1.000 ordre alene i den første uge.
KiMs Webshop var den første webshop med salg af brandede produkter i snacking-kategorien med fokus på det, som vi efterfølgende døbte ”Undgå snackspild”. Derfor lagde vi også skinnerne, mens vi kørte, og én ting var sikkert: Danskerne var med os i kampen om at undgå madspild. Vores allerførste snackspilds relaterede post på SoMe generede SÅ mange ordre, at vi var nødsaget til at tage postet ned efter bare 25 minutter, fordi vi simpelthen ikke kunne følge med i pakkeriet.
Webshoppen voksede sig hurtigt større, og vi øgede antallet af ordre med 10.000 pr år. Det var vigtigt for os at skabe en god oplevelse for vores kunder, så de kom igen, hvilket betød at vi måtte udvide vores lager-og plukkefaciliteter.
Samtidig investerede vi i sitet, så inspirationen til at undgå snackspild blev højnet. Vi etablerede et nyt, integreret og optimeret bruger- og købs flow og relancerede KiMs.dk. Meget tydede nemlig på, at der hele vejen rundt i værdikæden var behov for mere oplysning, herunder kendskabet af datomærkning på fødevarer produkter.
Ifølge forbrugerrådet tænk tror 1 ud af 3 danskere at ’Bedst før’ og ’Sidste anvendelsesdato’ er det samme til trods for, at der er afgørende forskel. Derfor er alle vores poser ligeledes blevet mærket med teksten “ofte god efter” - og på den måde formår vi faktisk at oplyse forbrugeren om, at vores produkter sagtens kan spises selvom bedst-før-datoen er overskredet. Dette understøtter vi også på KiMs.dk med budskaber som ”Lige nu har vi mange chips og snacks, som ikke har fundet deres forever-home endnu. Og bare fordi man har folder de forkerte steder, krøller lidt i hjørnerne eller er tæt på en udløbsdato, kan man altså stadig have masser at byde på! Find dine yndlingssnacks herunder”.
På samme side kan forbrugerne nu også følge med i, hvor mange poser de har været med til at redde fra destruktion. Dette sker via vores live-snackspildstæller, som i real time tæller op, når der foretages køb fra vores snackspilds-kategori. I skrivende stund er der reddet intet mindre end 1.126.384 poser, som skaber glæde hos vores forbrugere i stedet for at havne i skraldespanden.

Resultat

Vi kan opsummere resultaterne helt kort; Målet for Orkla Danmark og dermed KiMs var at reducere madspild med 50% inden 2025. Derfor blev KiMs webshop lanceret med salg direkte til forbrugerne. Målet blev allerede nået i 2023 - altså to år før forventet. Webshoppen blev nemlig en kæmpe succes, der fik 1000 ordre allerede den første uge. Siden har webshoppen vækstet salget med 10.000 ordre om året, og i 2023 vækstede vi med 39% ift. 2022 og sendte knap 40.000 ordrer afsted direkte til vores forbrugere.
Før KiMs Webshop blev etableret, blev der destrueret tusindvis af KiMs-poser hvert år, som ingenting fejlede. Dette er et resultat af høje krav til holdbarheder fra detailkæderne. De ønsker ikke at købe produkter, hvor holdbarheden er under to måneder. På KiMs.dk sælger vi nu disse produkter direkte til vores KiMs fans, som får en god pris på deres elskede KiMs-produkter samtidig med, at vi bidrager positivt til klimaet. Så det, der startede som et initiativ for at reducere madspild og klimaaftrykket, blev som en uventet bonus også en god forretning med et nyt forretningsben.
Ud af 40.000 ordre i 2023 består 81% af det samlede antal solgte enheder af snackspildsprodukter. Vi undgår altså at smide utallige produkter ud som ingenting fejler, samtidig med at vi styrker forbrugeroplevelsen.
….og lykkedes det ikke forbrugerne at redde dem i tide, donerer vi dem til glæde og gavn hos velgørende organisationer, formål og herberg.

Her er nogle highlights over de samlede resultater i 2023
· 40.000 ordre hvoraf 81% af solgte enheder var snackspildsprodukter
· 39% vækst ovenpå 2022
· +580.000 besøgende på i Undgå Snackspilds kategorien
· +1.100.000 poser er ’reddet’ siden åbningen
· 60.000 sign ups til nyhedsbrevet hvoraf:
o Gennemsnitlig åbningsrate på over 55% når budskabet er ‘Undgå Snackspild’
o 75% flere ordre når budskabet er ‘Undgå Snackspild’

Og som et ekstra drys krydderi på kartoffel-toppen er KiMs netop kåret som Danmarks stærkeste og mest innovative brand.

KiMs

Ann Sophie Berg

Head of Consumer Marketing

Janne Skall Sørensen

Head of Digital & Webshop

Sara Mortensen Bosse

Digital & Media Manager

Mie Vernon Vestergaard

Webshop Coordinator

Line Damsgaard

Senior Brand Manager

Frederik Kjærgaard Jensen

Junior Brand Manager

KiMs

Ann Sophie Berg

Head of Consumer Marketing

Janne Skall Sørensen

Head of Digital & Webshop

Sara Mortensen Bosse

Digital & Media Manager

Mie Vernon Vestergaard

Webshop Coordinator

Line Damsgaard

Senior Brand Manager

Frederik Kjærgaard Jensen

Junior Brand Manager

Samarbejdspartnere


Watch Video