E-commerce Experience Like No Other

Vertica

for

Søstrene Grene

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Best in CX

SØLV:
Juryen tildeler Søstrene Grene sølv for en imponerende ecommerce-løsning grundet en enestående købsoplevelse, der kombinerer det velkendte brand med en imponerende lagerstyring og implementering af sjove features. Webshoppen giver en unik atmosfære, og gør online shopping både hyggelig og velkendt, helt til check out.

Baggrund

I 2023 kunne Anna & Clara fejre deres 50 års fødselsdag, men selvom de to søstre efterhånden har nogle år på bagen, er de stadig meget unge i en digital kontekst. I foråret 2020 lancerede søstrene nemlig deres første webshop i Danmark. Sidenhen er det gået over stok og sten for de gæve søstres digitale eventyr og ved udgangen af 2023 er søstrenes webshop nu live i 14 internationale markeder!

Selvom det kan virke som en fairytale-fortælling, så har det været en sej kamp at nå hertil. For hvordan oversætter man et klassiske og ikonisk butikskoncept centreret omkring sanselige oplevelser i en digital kontekst? Kan man overhovedet tjene penge på at sælge “value-for-money" artikler online? Og hvordan sikrer man forankring i hele organisationen? Det var blot nogle af de udfordringer, som søstrene har stået overfor.

Det strategiske fundament og de digitale byggeklodser blev lagt tilbage i 2020 og det er stadig den samme visionære tankegang, som præger den digitale købsoplevelse i dag. Søstrene tror nemlig fuldt og fast på, at man kan skabe et online shopping-univers, der overrasker og vækker følelser - præcis som det er tilfældet i de fysiske butikker. Vores digitale forretningsstrategi har overskriften “Experience Like No Other”. Vi ved godt, at målet er sat højt, men som Anna plejer at sige; “man kommer aldrig foran ved at følge andres fodspor”, hvortil Clara svarer “nej, men husk også den sunde fornuft på vejen”.

Men hvad betyder Experience Like No Other anno 2023 i praksis? For ét er, at det ser godt ud på et slideshow, men hvordan sikrer man en succesfuld forankring i hele organisationen, så vi konverterer en strategisk vision til en operationel mission? Vi introducerede et experience strategy framework som tager udgangspunkt i 3 variabler; “Hvor er brugeren på sin rejse (touch-point)?”, “Hvilket medium (i sin bredeste forstand) kan vi påvirke brugeren igennem?” og “hvilken af vores 6 kerneværdier (hygge, skønhed, glæde, fornyelse, kreativitet & fund) kan vi arbejde med at forstærke? Det lyder måske simpelt, men netop i spændingsfeltet mellem disse 3 spørgsmål, forsøger vi at skabe experience like no other – ikke gennem én altfavnende og magisk oplevelse, men gennem mange små oplevelser, hvor vi kan påvirke kunderne til at få et smil på læben, en dejlig mavefornemmelse eller en kreativ stund med sine børn. Det er summen af de mange små oplevelser, som skaber den samlede magiske oplevelse med Anna & Clara.

Løsning

Vores experience framework indgår som en naturlig del af vores udvikling af vores digitale kanaler - på lige fod med vores CRO-arbejde og løbende cost-benefit-analyser. Hermed skal forstås, at vi tror på og tør investere i online oplevelser, som ikke nødvendigvis står på side 1 i CRO-håndbogen. Anna og Clara tror på, at de små overraskelser og oplevelser, der kan give smil på læben skaber et stærkere loyalt bånd til vores kunder, og derfor er det essentielt for os, at disse projekter også prioriteres ind på lige fod med andre udviklingsprojekter. Af projekter kan eksempelvis nævnes;

• Hvordan skaber man “hygge” i et checkout-flow? Det gør man da ved at implementere et lille prompt/skilt, som siger “kassen for de flotte/søde/kloge”, når man går igennem checkout på app’en. Dette skaber også en rød tråd til den fysiske butiksoplevelse, som netop er kendetegnet ved disse skilte i kasseområdet.

• Hvordan skaber man så glæde i en “søgefase”? Det gør man da ved at tænde for konfetti-kanonen, når der søges på “fest”, “fødselsdag” eller andre glædelige begivenheder. Prøv eksempelvis at søge efter DDA på søstrenes hjemmeside.

• Hvordan skaber man “kreativitet” efter udpakningsfasen, som typisk er en pain for kunderne? Det gør man ved at lave et arkiv af DIY’er, hvor vi opfordrer til kreativ leg med papkasserne og papirindholdet, således vi ændrer en pain med at gå ned med pakkeskraldet til en gain, hvor kunderne kan få en kreativ hyggestund med deres børn. Alle sammen eksempler på små oplevelser, som overgår kunden forventninger og bringer et lille smil på læben.

Ovenstående er blot et par eksempler på, hvordan Anna og Clara forsøger at skabe experience like no other på alle touchpoint og gennem alle små som store medier/virkemidler. På denne måde forsøger vi at oversætte den sanselige oplevelse fra butikkerne til en digital kontekst.

Netop den stringente fysiske butiksoplevelse har også spillet en central rolle i vores designtilgang. Her har det selvsagt været en vægtning af klassiske e-commerce dyder, men samtidig også turde at tænke ukonventionelt for at skabe en anderledes online oplevelse, som er bundet langt mere op omkring inspiration, kreativitet, æstetik og hygge. Det er både tænkt i selve design, UX samt et hav af små hidden gems, som kunderne kan gå på opdagelse i - præcis som De går på opdagelse i Anna og Claras vidunderlige univers i butikkerne.

Resultat

Med vores Experience Like No Other strategi har vi taget Søstrene Grene til helt nye højder - ikke blot digitalt men på tværs af hele forretningen. 2023 var ingen undtagelse med nogle af de bedste forretningsresultater i hele Søstrene Grenes 50 års historie. Af væsentlige resultater kan nævnes:

• Vi hæver vores online omsætning med +28% i kalenderåret 2023 sammenlignet med 2022.
• På 3 år er vi gået fra en omsætning online på 0 kr. til +275 mio. kr.
• I kalenderåret 2023 har vi øget vores ordreindgang med +21%. Samtlige etablerede eCom markeder (L4L) har øget deres ordreindgang i 2023.
• I 2023 har vi haft stort fokus på en lang række drift- og performanceforbedringer – herunder automatiseringer, hvilket har resulteret i stærkt forbedret EBITDA-resultat med sorte tal på bunden. Så “ja - man kan godt tjene penge på at sælge value-for-money varer online”.
• Vores basket size er steget med +5% i kalenderåret 2023 sammenlignet med året før. Sammenligner vi med da vi startede i 2020 har vi hævet vores gennemsnitlige ordreværdi med +275%. Det er blandt andet sket gennem strategiske samarbejder, kommerciel mønstring og beriget recommendations.
• Vi har i kalenderåret 2023 solgt 6,4 mio. produkter online, hvilket er +6% mere end året før.
• Vi har implementeret en lang række nye service-features for vores kunder i 2023; Buy-online-pickup instore, lagertalsindikator online og ny forbedret PSP for blot at nævne nogle.
• I 2023 har vi reduceret vores samlet retur med 13,5% sammenlignet med året før. Vores samlet returns (inkl. returns instore, credit memos etc.) ligger på 4,5% på tværs af alle markeder og bevidner om en høj grad af kundetilfredshed.
• Vi har i 2023 hævet vores trustpilotscore fra 4,3 til 4,5 på tværs af alle vores markeder.
• Indkøbsoplevelsen i Anna & Claras univers er i høj grad bundet op omkring det visuelle, æstetiske udtryk og derfor har vi også investeret massivt i denne del i 2023.
• Ligeså har vi introduceret en helt ny inspirations-sektion, hvor kunderne kan fordybe sig i et væld af kreativ inspiration, lige fra DIY’er, gallerier, opskrifter, interviews og reportager.
• I 2023 har vi ændret på vores pakkeproces, således vi nu anvender en kombination af FSC®-certificeret pap/papir samt oppusteligt plast, der består af 30 % genanvendt plast. På den måde har vi reduceret mængden af pakkemateriale med 72 % og opnår dermed en årlig CO2 e-reduktion på 70 % på vores webpakker.

Søstrene Grene

Brand & Digitalisation

Søstrene Grene

Vertica

Team SG

Vertica

Samarbejdspartnere

IMPACT Commerce
SFMC Partner
Hello Monday
Design Bureau

Billeder