SYNCSENSE ApS er et dansk medicoselskab, som udvikler VR-understøttet digital terapi til forebyggelse og behandling af institutions- og hospitalsbetingede komplikationer ved langvarig fysisk inaktivitet og immobilisering og er tiltænkt samfundets mest svækkede og inaktive mennesker.
Idéen om at udvikle en simpel og effektiv intervention mod fysisk inaktivitet og social isolation startede i 2018 fra et R&D projekt på Herlev og Gentofte Hospital. En idé/projekt, som senere hen er spundet ud af de to stiftere og tidligere studiekammerater Simon Bruntse Andersen og Steen Petersen fra Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet. Idéen tager oprindeligt afsæt i, at Simon har oplevet sine bedsteforældre meget inaktive og understimulerede på deres sidste dage. Steen derimod, er oprindeligt uddannet fysioterapeut og har igennem sine 10 år som fysioterapeut i Holland, Portugal og Danmark stået med problemet i hænderne.
Vi ønsker at gøre verdenen til et sjovere og sundere sted for samfundets mest svækkede og inaktive ældre og mennesker med handicap, hvis sundhed forværres alvorligt som konsekvens af fysisk inaktivitet og social isolation. Disse oversete konsekvenser er kun blevet mere tydelige under Coronaviruspandemien. I en tid hvor den ældre generation vokser drastisk og presset på ressourcerne i ældre- og handicapområdet stiger dag for dag – stiger behovet også for at nytænke velfærd og måden vi skaber nye løsninger på.
Fysisk inaktivitet er i dag et ignoreret og globalt problem. Flere studier viser desværre, at det ikke er unormalt at ældre patienter og borgere tilbringer 80-98% af tiden hver dag, fysisk inaktive under deres indlæggelse eller ophold. Fysisk inaktivitet har alvorlige og veldokumenterede konsekvenser på knogler, muskler og hjerte-kar-systemet. Alene i Danmark forårsager fysisk inaktivitet årligt mere end 50.000 unødvendige hospitalsindlæggelser for ældre. Behandling og pleje af fysisk inaktivitet koster, årligt det danske samfund knap 5 milliarder kroner og forårsager desuden mere end 5.000 dødsfald.
Problemet er paradoksalt idet sundhedsvæsnet har investeret i masser af forskelligt træningsudstyr til at facilitere fysisk aktivitet. I dag bliver eksisterende træningsudstyr desværre ikke udnyttet godt nok, da det synes kedeligt for patienter, borgere såvel sundhedspersonalet. Der findes i dag ikke en simpel løsning til at omdanne kedeligt træningsudstyr til sjove og meningsfyldte oplevelser.
Vores vision er at fremme fysisk aktivitet og natur i sundhedsvæsnet og bringe det til de mennesker, som har mest brug for det. Med vores ydmyge bidrag ønsker vi at være med til at løse de individuelle såvel som de globale sundhedsmæssige problemer, der er forbundet med fysisk inaktivitet.
Problemet løser vi med vores digitale platform, SYNCSENSE®, som består af en patenteret AI-baseret bevægelsessensor og en VR-løsning, der revitaliserer det ellers 'kedelige' træningsudstyr og gør det sjovt og levende.
Natur og fuglesang i VR øger motivation for træning og har en beroligende effekt. VR-træning med SYNCSENSE® hjælper ældre og mennesker med handicap med at blive mere selvhjulpne og har en positiv effekt på humør, helbred og livskvalitet (velfærdsskabende). VR-løsningen genbruger og optimerer udnyttelsen af det eksisterende 'kedelige' træningsudstyr uden dyr og tidstung omstilling. Det er en simpel og nem-at-betjene intervention (1 click-and-play og som ikke kræver internet/wifi), som gør træning sjov og motiverende. VR-træning understøtter samtidigt sundhedspersonalet i at løse kerneopgaven på en lettere og smartere måde, så ressourcerne kan blive brugt der, hvor der er mest brug for dem. Implementering af VR-løsningen skaber derved besparelser i behovet for pleje og rehabilitering (arbejdskraftbesparende) og kan potentielt reducere indlæggelsestiden og minimere risikoen for senfølger, ny- og genindlæggelse.
Vi bidrager ydmygt med en del af en større løsning til at løse FN’s 3. verdensmål. Vi forbedrer den fysiske og mentale sundhed for ældre og mennesker med handicap ved at gøre træning sjov og motiverende. Det gør vi ved at genbruge og optimere udnyttelsen af det eksisterende 'kedelige' og analoge træningsudstyr og kombinere det med VR. Vi digitaliserer med andre ord gammelt, analogt, men robust træningsudstyr og bringer det up-to-date med tiden. På den måde hjælper vi sundhedsvæsnet med at revitalisere og aktivere deres tidligere investering, deres træningsudstyr og vigtigst af alt, deres patienter og borgere.
De globale udviklingsmål er designet til at være en plan for at opnå en bedre og mere bæredygtig fremtid for alle, og vi er stolte af at tage et aktivt ansvar for vores fremtid. Vi mener at bæredygtighed handler om mere end det miljømæssige aspekt. For os handler det nemlig også om at udvikle en løsning, som er designet til at understøtte inklusion og tilgængelighed for alle. Vi sætter en ære i at skabe bæredygtig social forandring ved at hjælpe de mest udsatte og sårbare mennesker med at leve et langt sundt liv - leaving no one behind.
Siden ideen opstod, har vi udviklet, designet og testet vores løsning i tæt samarbejde med patienter/borgere og sundhedsprofessionelle fra Herlev-Gentofte Hospital, Bispebjerg-Frederiksberg Hospital, Gentofte og Frederiksberg Kommune ved at gennemføre 4 essentielle studier: (1) etnografisk feltstudie, (2) feasibility studie, (3) pilotstudie og (4) klinisk RCT studie. Disse studier har involveret +150 patienter/borgere og +40 sundhedsprofessionelle og har dels hjulpet os med at forstå hvordan løsningen skulle udvikles/designes og har dels dokumenteret effekten af vores digitale platform i en sådan grad at vi er lykkes med at sælge/implementere løsningen i mere end 30 danske hospitaler og kommuner. Fokus har indtil udgangen af 2023 været at udvikle og forske i Danmark (Danmark som Living Learning Lab). 2024 er året, hvor vi internationaliserer igennem et strategisk samarbejde med en global medicinal virksomhed.
Vi har i vores undersøgelser bl.a. vist at vores løsning kan optimere udnyttelsen/brugen af træningscykler i en kommune forstået på den måde at antallet af cykeltræning steg med op til 30% og at varigheden på cykeltræning steg med op til 40%, når borgerne havde muligheden for at træne med VR sammenlignet med uden VR. VR er stærkt motiverende for mange og kan fastholde motivationen/træningen i en længere periode - dette er fornyligt også understøttet i et mindre VR-forsøg udført af Andreas Mogensen på den Internationale Rumstation, hvor han cykeltrænede med vores VR.
Ydermere har vores kliniske RCT studie vist en signifikant reduceret arbejdsbyrde for personalet i forbindelse med at tilbyde og facilitere cykeltræning. Cykeltræning med VR er nemlig ikke kun motiverende, det er også guidende (og selvfaciliterende) og derved kan personalets tid i mange tilfælde bruges på andre opgaver. Studiet viste også at borgerne, der cykeltrænede med VR, havde en signifikant forøget livskvalitet sammenlignet med gruppen af borgere, der cykeltrænede uden VR.
Vi vil gøre det muligt at finansiere velfærd med velfærd. Dette ved at udvikle og tilbyde evidens-baseret digital terapi til forebyggelse og behandling af institutions- og hospitalsbetingede komplikationer ved langvarig fysisk inaktivitet og immobilisering. Løsningen skal understøtte en aktiv og selvstændig indlæggelse/ophold, der samtidig giver en potentiel besparelse, som kan bruges til at finansiere sig selv og løfte velfærden andre steder.