Solar

Shape

for

Solar

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Best in UX design

BRONZE:
Solar fortsætter med at bruge UX som differentiator i byggebranchen og får convenience helt ud på byggepladsen.
Stærkt, sammenhængende engagement på tværs af butik, app og ecommerce og et flot løft til både forretning og kundeoplevelse.

Baggrund

Håndværkerens makker
Solar er en af Europas førende leverandører til håndværkere inden for VVS, el og ventilation. Med udviklingen af Solar Mobil-appen har Solar valgt ikke blot at levere en klassisk b2b e-commerce-løsning, men at tage udgangspunkt i et bredere blik på hele håndværkerens arbejdsdag. I samarbejde med Shape er Solar lykkedes med at introducere en app, der skaber mere værdi for brugerne og som samtidigt har adskilt Solar markant fra sine nærmeste konkurrenter.

I den tekniske del af byggebranchen, som Solar betjener, er effektive indkøbsprocesser helt centralt for, at arbejdet kan skride fremad, og for at projektøkonomien i sidste ende holder. Valg af de rigtige produkter til den rigtige pris er vigtigt, men det mest afgørende er, at ingen skal vente, når varerne skal bruges.

Solars katalog på over 1.000.000 varenumre er et godt billede på, hvor omfattende og kompleks en opgave det er at købe ind. Indkøbet af produkter gøres som regel på byggepladsen på tværs af et større team og er på den måde samlet set en kompleks og til tider stressende opgave.

For at understøtte processerne, er appen opbygget af en omfattende, skræddersyet e-commerce-løsning samt en række specialiserede værktøjer og services, som understøtter kunderne igennem alle trin, fra planlægning af bestillinger til levering og returnering af varer.

Målet har hele tiden været, at appen skal fungere på en travl byggeplads, og derfor er appens brugeroplevelse holdt så enkel som muligt. Denne enkelhed har været prioriteret i valg af features og i designet og er resultatet af en tæt dialog med brugerne, hvor brugerønsker løbende bliver taget med i udviklingsplanerne. Ønsket er at positionere sig som håndværkerens faste makker gennem arbejdsdagen.

Visionen om at effektivisere håndværkerens arbejdsdag via et 360-graders perspektiv på håndværkerens indkøbsopgaver er lykkedes, og kunderne har for alvor taget Solar Mobil til sig. Samlet set har appen givet kunderne færre bekymringer, mindre tid i bilen og mere tid til arbejdet.

Løsning

Et 360-graders perspektiv på opgaven

Solar Mobil er tiltænkt håndværkere, hvorfor alt i brugeroplevelsen er tilpasset deres hverdag. Det er alt fra knapper, der er til at ramme med handsker på til de rigtige widgets, der giver mulighed for hurtig genbestilling.
Et eksempel på dette er, at man som bruger af Solar Mobil benytter sin personlige Solar erhvervskonto, som giver adgang til bestilling, personlige priser, købshistorik, personlige anbefalinger og indkøbslister. Det er en nødvendighed med det store produktkatalog på over 1. Mio produkter, for at kunden ikke drukner i muligheder. Dette kombineres med Favoritfunktionen, der gør det nemt at genbestille personlige favoritter, og widgets på forsiden giver nem adgang til genbestilling af de produkter, kunden oftest har brug for. For at understøtte en effektiv indkøbsproces yderligere, tilbydes kunderne personaliserede anbefalinger baseret på deres indkøbshistorik og præferencer igennem hele appen.
Da der oftest er flere om at købe ind og bestille produkter, er det naturligvis også muligt at dele indkøbslister på tværs af medarbejdere, der arbejder på den samme opgave.

Som en del af checkout anbefaler appen billigere alternativer til de varer, kunden har på sin indkøbsliste. Kunderne kan med et enkelt klik bytte til billigere alternativer.

På Byggepladsen
Da meget af koordinerings- og bestillingsarbejdet foregår på arbejdspladsen, har det været essentielt for appens succes at indtænke den del af brugeroplevelsen. Dette gøres igennem den indbyggede varescanner, der tillader brugeren at scanne et produkt på byggepladsen og tilføje det til indkøbskurven, i kombination med fastbox-featuren. Med Fastbox er Solar den eneste leverandør i branchen, der kan levere kritiske varer til byggepladsen på én time. Servicen tager udgangspunkt i kundens GPS-lokation, og kunder, der bruger servicen, får kun tilbudt de varer, der aktuelt er tilgængelige fra hylderne i det lokale varehus. Én times levering giver håndværkeren en ny mulighed for at holde arbejdet på byggepladsen i gang uden at skulle vente eller bruge tid og brændstof på at køre efter det manglende produkt selv.

Samme enkelhed kan Solar tilbyde i forbindelse med returnering. Her kan kunden scanne varerne og bestille returnering med et enkelt tryk i appen. Herefter afhentes det på byggepladsen

Solar tilbyder også et nyt app-baseret in-store-koncept, der giver kunderne mulighed for hurtigere at komme igennem butikken. Via appens information om lagerstatus og placering i butikken, kan kunden nemt finde frem til varen selv og derfra bruge appens indbyggede scan og betal-løsning for at registrere og betale for produkterne.

Resultat

Brugerengagement giver resultater

Siden lanceringen i 2019 har Solar Mobil været i uafbrudt vækst og spiller i dag en stor rolle på tværs af Solars samlede forretning.

Kun 48 måneder efter lanceringen af første version af appen, passerede den årlige omsætning for året 2023 langt over DKK 1 mia - og de mobile platforme er i dag større omsætning kanaler end web.

Denne hastige udvikling i omsætning var ikke forventet fra start og er udtryk for, at forventningerne til antallet af kunder og antallet af ordrer pr kunde er blevet overgået med mange længder.

Fundamentet for udviklingen er således en vækst i antallet af ordrer på over 1300% fra 2019.

Den hastige vækst i antallet af ordrer og i omsætningen er udtryk for, at brugerne har taget Solar Mobil til sig og benytter dens mange funktioner i hverdagen.

Ud over de kommercielle resultater har Solar Mobil en App Store rating på 4.5. Også dette er et udtryk for brugernes accept. Det er værd at bemærke, at ratingen er væsentligt højere end hos de nærmeste konkurrenter.

Solar

Lars Karlsson

Product Owner

Henrik Weiss

Project Manager

Kristoffer Fryland

Solution Architect

Jann Damgaard Hansen

Digital Commerce Director

Morten Gleerup

Vice President, Marketing, Communications & E-Commerce

Shape

Kristian Friis

Managing Director

Kenni Mose

Tech Lead

Ulrik Stoch Jensen

Design Lead

Guillermo Aznar Gragera

Designer

Lukas Nielsen

Developer

Mark Skov Jensen

Developer

Matilda Cederberg

Developer

Ziv Lavee

QA Engineer

Samarbejdspartnere


Watch Video