IKEA ville udfordre den eksisterende fordom, som siger at lav pris er lig med lav kvalitet. Selv om IKEA-produkter er prisvenlige, er der tale om langtidsholdbare kvalitetsprodukter. Black Friday var den perfekte anledning til at få dette budskab ud og sætte gang i debatten. Så da alle andre satte deres priser ned i anledning af Black Friday, stod IKEA bag en aktivering, som gjorde præcis det modsatte – så fokus blev flyttet fra forbrug til ansvarligt forbrug.
De fleste forventer, at langtidsholdbart design og høj kvalitet kommer med en tilsvarende høj pris. Derfor indfriede IKEA forventningerne og tidoblede priserne. På den måde satte de i den grad gang i debatten om pris, kvalitet og bæredygtighed. IKEA blev centrum midt i forbrugsfesten og en tydelig afsender på budskabet om, at den grønne omstilling kommer, når alle har råd til den. Kampagnen blev eksekveret som en traditionel Black Friday kampagne, på IKEA.dk, i varehuse og på traditionelle medier som TVC og social media. Målet var at skabe omtale i både nationale og lokale medier for at sætte gang i debatten.
Black Friday Prismatch satte i den grad gang i debatten om pris, kvalitet og bæredygtighed. IKEA blev centrum igennem hele Black Friday-ugen og en tydelig afsender på budskabet om, at den grønne omstilling kommer, når alle har råd til den.
+120 Medieomtaler
Visibility score: 66%
Reach: +5.400.000