Fra første færd var Anna og Claras digitale univers en bragende succes – og er det fortsat her tre år efter lanceringen.
I centrum for det digitale univers står en en ambitiøs omnichannel-strategi med overskriften Experiences like no other. Strategien dikterer retningen for Søstrene Grenes forretning. Ikke bare for de digitale kanaler, men for hele den omnichannel-oplevelse, som gør ethvert møde med Anna og Claras finurlige univers til et sammenhængende og hyggeligt bekendtskab.
Med et stramt fokus på unified commerce skal strategien sikre, at man som kunde genkender Søstrene Grene, uanset hvor man måtte møde virksomheden. De fysiske butikker og alle de digitale kanaler skal indgå i en symbiose, hvor kunderne kan fordybe sig og gå på opdagelse i et hyggeligt og sanseligt miljø.
Som en helt naturlig overbygning på den digitale vision om at skabe Experinces like no other, har vi det seneste år haft fokus på at knytte kunderne endnu tættere på forretningen med et nyt loyalitetskoncept. Et utraditionelt loyalitetskoncept, som er fri for de traditionelle købsincitamenter som tilbud, rabatter og point.
Samtidig har vi haft et ønske om at øge kendskabet til vores kunder med det formål at bringe vores oplevelsesunivers og kommunikationsrelevans til nye højder på tværs af vores kanaler.
I en tid hvor performance marketing fylder meget i marketingbilledet, tør Anna & Clara stadig at satse på kreativitet, hygge og sanselige oplevelser – det gælder både i de fysiske butikker, men i den grad også online. Alle - små som store – initiativer og tiltag skal bakke op om visionen om Experiences like no other.
Muligheden for den uforstyrrede fordybelse gør også webshoppen til en unik købsoplevelse: i modsætning til (stort set) alle andre webshops er pop ups, sidebars og hele paletten af forstyrrende infobokse, et aktivt fravalg, idet søstrene ønsker at skabe en rolig, uforstyrret, hyggelig og inspirerende købsoplevelse. Og noget tyder på, at det ræsonnerer blandt målgruppen, eftersom antallet af besøgende og omsætningen fortsat stiger år for år.
Denne tankegang er taget med videre i ”Wonderful Moments”-appen, som er vores svar på et loyalitetsprogram. Det primære formål er at skabe engagement og involvering gennem et kreativt og inspirerende content-univers. Appen skræddersyer sit indhold efter den individuelle brugers interesser og behov, og målet er at bygge et community op om det ’søsterskab’, som vores loyale kunder føler i relation til brandet og de øvrige medsøstre.
Samtidig beriger appen købsoplevelsen i den fysiske butik. Kunderne kan blandt andet scanne produkter i butikken og få produktinformation og -inspiration. Der er flere tiltag på vej, som giver kunderne mulighed for at aktivere appen, når de går på opdagelse i Søstrene Grenes butikker.
I jagten på den ultimative personlige oplevelse har vi implementeret en ny Customer Data Platform. CDP’en giver mulighed for:
- Langt mere kraftfuld og præcis data vi kan aktivere på tværs af platforme
- At kontrollere data og samle det ét sted, fremfor at data bor i diverse forskellige marketingsystemer
- Datahygiejne (standardisering og overholdelse af persondataregler)
- 360graders indblik i hvem vores kunder er, deres adfærd, handlinger, demografi etc.
For tre år siden bestod vores 1. parts data af e-mail, fornavn, efternavn og landekode. I dag har vi i gennemsnit 260 datapunkter pr. subscriber, som gør det muligt at skabe endnu mere relevant indhold for den enkelte kunde via de forskellige kanaler.
I 2022 er vi gået fra at sende to mio. mails til nu at kunne sende 80 mio. mails med langt højere relevans. Det har betydet, at både åbningsrate, klikrate, konverteringsrate og omsætning er steget markant.
I kalenderåret 2022 realiserer vi en samlet online omsætning på 234 mio. kr. , og vi har således vækset vores online omsætning med 389% over de sidste to år. I indeværende finansår har vi ydermere realiseret en L4L omsætningsvækst online på +21%. Denne vækst er kommet gennem forbedret performance på stort set alle centrale e-com KPI'er; basket size (+15%) og antal besøgende (+20%). Ligeså har vi i løbet af 2022 både formået at hæve genkøbsprocenten for eksisterende kunder med 60% og hævet volumen af førstegangskunder med 9%.
Ikke nok med at vi øger vores online omsætning signifikant, har vi også realiseret en L4L vækst i 2022 i vores fysiske butikker.
Vi har gennem vores website supporteret +1,7 mio. fysiske butiksbesøg.
Vi har i løbet af 2022 lanceret en helt ny livsstils-app, som allerede har 350.000 brugere (efter de første 8 måneder). Brugere som konverterer 250% bedre end almindelige webbrugere. Brugere som har benyttet appen og kigget på DYI- og inspirationsartikler konverterer 380% bedre end almindelige webbrugere.
Vores Customer Data Platform gør os i stand til at sende +80. mio. personaliserede mails med en åbningsrate på 75%, en klikrate på 20% og en konverteringsrate på 12%. Mails baseret på 1. parts data har hævet omsætningen pr. mail med 303%. Customer Lifetime Value er øget med 197%.
Omdrejningspunktet for Søstrene Grenes digitale univers er vores omnichannel-motor med en headless arkitektur, som i den grad gearer virksomheden til digital innovation.
Platformen indeholder funktionalitet og data, som trækkes fra backend-systemerne, og som via API’er udstilles til alle Søstrene Grenes brugervendte kanaler (DIY-univers, webshop, SoMe, app). Denne arkitektur sikrer et fleksibelt og skalerbart fundament, hvor funktionalitet og data kan deles på tværs af alle kanaler. De underliggende backend-systemer kan udskiftes uden direkte påvirkning af de brugervendte kanaler. Og de eksisterende kanaler kan gradvist tage nye features i brug, uden at hele løsningen skal skrives om.
Med denne komponentbaserede platform kan vi hurtigt agere på nye digitale forretningsinitiativer, der kan accelerere vores digitale transformation. Platformen er således gearet til at understøtte vores vækstplaner om at øge ekspansionen af fysiske butikker, åbne webshops på yderligere 8 europæiske markeder i år.