Airbus-ejede Satair er en af verdens førende distributører af reservedele og leverandør af serviceydelser indenfor flyindustrien.
I en industri med forretningsmodeller under enormt pres og en højspændt balance mellem flyselskaber og leverandører, så Satair tidligt behovet for radikal digital transformation, og igangsatte et ambitiøst transformationsprojekt for at holde sig foran konkurrenterne.
Ambitionen og visionen var klar fra starten. Satair skulle tilbyde en ”one-stop-shop” oplevelse for hele industrien – med salg af egne produkter og serviceløsninger, men også en platform for kon-kollegaer.
I slutningen af 2017 resulterede det i lanceringen af Satair Market – hvorefter pandemien pludselig tvang hele flyindustrien i knæ.
Det blev den alvorligst tænkelige test for Satairs digitale transformationsprojekt. Nu skulle både det kundevendte værditilbud – baseret på nye servicekoncepter, digitale produkter og innovative commercefeatures – og ikke mindst den nye, kundefokuserede tech arkitektur, stå sin prøve.
Hvordan kunne Satair flyve sikkert gennem krisen og blive ved med at skabe branchedefinerende løsninger under svære forhold?
Med Market indførte Satair en række initiativer der dengang var digitale nyskabelser, som siden er blevet mainstream i commerce-løsninger – men også nyskabelser, der stadig er langt foran kurven – såsom Lilly, Satairs egen AI, og Satairs Marketplace-løsning, der er godt på vej til at revolutionere de traditionelle måder at handle flydele på.
Men transformationen er ikke blevet stående ved spændende produktlanceringer:
Ægte transformation er der først tale om, når hele forretningen har flyttet sig. Og 2022 blev året, hvor Satairs forretning for alvor gik fra ’også digital’ til ’digital first’.
Løsningen for Satair var en kombination af innovativ B2B commerce og fremtidsorienteret tech-arkitektur.
Med udgangspunkt i visionen om at gøre Satair Market til en ”nose-to-tail” one-stop shop med adgang til et globalt lager af flyreservedele og services, har Satair skabt en fuldblods digital markedsplads, hvor tredjepartsleverandører og -producenter fra hele verden kan sælge via Satairs avancerede commerce-motor.
Marketplace-løsningen er et nybrud i flyindustrien, fordi det giver alle, der er tjekket og blåstemplet af Satair, mulighed for at sælge flydele videre til andre. Satair håndterer alle de komplicerede regulatoriske trin, så ethvert flyselskab og enhver MRO-service kan blive lagerførende for andre.
Den nye markedsplads giver Satair en unik position som mellemmand – fx mellem to konkurrerende flyselskaber, der vil handle – og samtidig yder løsningen rådgivning om ”fair market value” værdiansættelse baseret på real-time demand data, due diligence vurdering af kunder og sælgervalidering.
Satair Marketplace byder på meget mere innovation. Det er muligvis eneste big-scale digitale markedsplads med en integreret bidding feature, hvor købere både kan byde over og under udbudspris. Der er direkte chat med sælgerne; og uanset om en køber vælger dele fra Satair eller den voksende skare af godkendte Marketplace-sælgere, så leverer Satair én kurv, ét checkout og ét samlet ordreoverblik.
På toppen af denne avancerede commerceplatform, har Satair de seneste 3 år bygget en lang række servicekoncepter. Lang tid før ChatGPT blev en trend, introducerede Satair den AI-baserede assistent Lilly, som i sin første iteration blev prisbelønnet ved DDA 2021. Lilly er nu vokset til at være ’hjernen’ bag al intelligent kommunikation på tværs af hele Satair organisationen.
Det tekniske fundament for den digitale transformation er en skalerbar og fleksibel arkitektur, der fx betød at Satair indenfor 6 måneder kunne tilkoble Mirakl, platformen bag deres Marketplace, og lancere løsningen i tide, netop som pandemien ramte verden hårdest.
Satairs løsning er et headless commerce setup, med al forretningslogik i Commerce Cloud’en og et moderne Frontend framework i Vue. I hjertet af arkitekturen er en CDP bygget på en Hadoop database i google cloud, med data fra ikke kun Satairs kernesystemer (som ERP, CRM og SPEC 2000), men også adfærdsdata fra Adobe Target, Analytics og Campaign til avanceret segmentering og personalisering.
I 2022 blev løsningen yderligere optimeret med en optimeret entreprise service bus, der kommer til at gøre det endnu nemmere for Satair at koble nye platforme og applikationer på deres – allerede avancerede – Commerce platform.
Hvis definitionen på digital transformation er en forvandling fra én slags forretning til en digital, må Satair siges at have taget springet:
Deres service-orienterede tilgang til commerce, og den holistiske, kundefokuserede arkitektur har gjort det muligt at udvikle sig fra ”digital also” til ”digital first” på bare ét år – for Satair Markets andel af den samlede omsætning er steget fra 20% i 2021 til 50% i 2022!
“For years we heard even experts say that the airline aftermarket would never move past old school B2B in-person relationships. But we think our journey shows that with the right commerce & customer experience, built on the right tech infrastructure, you actually can transform not just individual companies, but entire industries”.
Michael Nicolai Folkmann Schjerbeck, Head of IT and Digital Projects, Satair
Satair Market har rundet en omsætning på ca. 200 mio. USD i 2022, en stigning på 58,3% sammenlignet med 2021.
Antal ordrer lå på over 50.000, som er en stigning på 51,4% sammenlignet med året før og en tilhørende konverteringsgrad med stigning på 76,7%
Udover de flotte kommercielle resultater, har løsningen, siden den blev lanceret, haft en utrolig høj driftsikkerhed og oplevet kun enkelte episoder med downtime de sidste 6 år – der er blevet løst med en gns. responstid på 21 min.