Airbus-ejede Satair er en af verdens førende distributører af reservedele og leverandør af serviceydelser indenfor flyindustrien.
I en industri med forretningsmodeller under enormt pres og en højspændt balance mellem flyselskaber og leverandører, så Satair tidligt behovet for radikal digital transformation, og igangsatte et ambitiøst transformationsprojekt for at holde sig foran konkurrenterne.
Ambitionen og visionen var klar fra starten. Satair skulle tilbyde en ”one-stop-shop” oplevelse for ikke kun deres egne produkter, men også tilbyde deres kon-kollegaer en platform, der kunne løse de utallige udfordringer indenfor branchen på en måde der var dybt forankret i den overordnede kommercielle strategi.
I slutningen af 2017 resulterede det i lanceringen af Satair Market – hvorefter pandemien pludselig tvang hele flyindustrien i knæ.
Det blev den alvorligst tænkelige test for den arkitektur, Satair var godt i gang med at bygge – og som skulle være motoren i den digitale transformation:
Hvordan kunne Satair flyve sikkert gennem krisen og blive ved med at skabe branchedefinerende løsninger under svære forhold?
Som en del af Airbus-koncernen krævede det en fremtidssikret løsning af den højeste kvalitet, der kunne leve op til alle ambitioner og fremtidige krav.
Løsningen var en skalerbar arkitektur, der følger nogle enkelte IT-strategiske principper, der gør den nem at vedligeholde og samtidigt hurtigt og smertefrit kan integrere til andre applikationer og services fra Satair og Airbus. Denne arkitektur betød fx at Satair indenfor 6 måneder kunne tilkoble Mirakl, platformen bag deres Marketplace, og lancere løsningen netop som pandemien ramte verden hårdest.
Fundamentet blev bygget som et headless commerce setup, med alt forretningslogik i Commerce Cloud’en og et moderne Frontend framework i Vue, der sikrer en sømløs brugeroplevelse og mulighed for mere frihed hos forretningen til at udrulle digitale produkter og servicekoncepter.
I hjertet af arkitekturen er en CDP bygget på en Hadoop database i google cloud, der trækker data fra ikke kun Satairs kernesystemer (som ERP, CRM og SPEC 2000), men også adfærdsdata fra Adobe stack’en bestående af target, analytics og campaign til avanceret segmentering og personalisering.
Lang tid før ChatGPT blev en trend, introducerede Satair den AI-baserede assistent, Lilly. Lilly, som i sin første iteration blev prisbelønnet ved DDA 2021, er nu vokset til at være ’hjernen’ bag al intelligent kommunikation på tværs af hele Satair organisationen.
I 2022 blev løsningen yderligere optimeret med en optimeret entreprise service bus, der kommer til at gøre det endnu nemmere for Satair at koble nye platforme og applikationer på deres – allerede avancerede – Commerce platform.
Hvis definitionen på digital transformation er en forvandling fra én slags forretning til en digital, må Satair siges at have taget springet:
Deres holistiske, kundefokuserede arkitektur har gjort det muligt at udvikle sig fra ”digital also” til ”digital first” på bare ét år – for Satair Markets andel af den samlede omsætning er steget fra 20% i 2021 til 50% i 2022!
“For years we heard even experts say that the airline aftermarket would never move past old school B2B in-person relationships. But we think our journey shows that with the right commerce & customer experience, built on the right tech infrastructure, you actually can transform not just individual companies, but entire industries”.
Michael Nicolai Folkmann Schjerbeck, Head of IT and Digital Projects, Satair
Satair Market har rundet en omsætning på ca. 200 mio. USD i 2022, en stigning på 58,3% sammenlignet med 2021.
Antal ordrer lå på over 50.000, som er en stigning på 51,4% sammenlignet med året før og en tilhørende konverteringsgrad med stigning på 76,7%
Udover de flotte kommercielle resultater, har løsningen, siden den blev lanceret, haft en utrolig høj driftsikkerhed og oplevet kun enkelte episoder med downtime de sidste 6 år – der er blevet løst med en gns. responstid på 21 min.