Undo Forsikring

Undo Forsikring

for

Undo Forsikring

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Digital Value Proposition

BRONZE:
Kan man digitalt nytænke forsikringsselskabernes leadmotor nr. 1: Bilforsikring? Ja, Undo kan. Og i en sådan grad, at der også gøres op med den traditionelle alders-diskrimination af unge bilister gennem kreativ brug af teknologi og data. Bronze går til Undo.

Vinder af Startups

BRONZE:
Kører du for stærkt? First mover på et old school marked med en ny forretningsmodel der vender op og ned på prisen på bilforsikring. Datadrevet og fair, hvor du betaler for din adfærd. En enestående stærk brugeroplevelse, som har ført til vækstrater på flere hundrede % De var de først på det danske marked og nu skal alle de andre forsikringsselskaber til at Undo.

Vinder af Innovation

GULD:
De færreste forsikringsselskaber tager imod unge bilister med åbne arme, men Undo har skabt en løsning, som giver unge bilister en fair chance, og som skaber en klar sammenhæng mellem adfærd på vejene og forsikringens pris. Undo belønner bilisters gode adfærd, og vi belønner endnu engang Undo for deres stærke innovation.

Baggrund

For 3 år siden lancerede Undo sin 100% digitale forsikringsløsning i en app, med indbo, ulykke og rejseforsikring, og slog fast, at de var kommet for at udfordre et forsikringsmarked, som var gået i stå.

Sådan skrev Undo tilbage 2021, da de indsendte deres første case til DDA. Nu er der gået yderligere 2 år, og siden da, har Undo haft fokus på skalérbarhed og udviklet en ny app fra bunden, Undo: Kør, som er Danmarks første 100% digitale bilforsikring.

Undo’s målgruppe er stadig de unge, men med bilforsikringen ønskede Undo at udvide målgruppen med en ny produktkategori. Undo vidste også godt, at hvis de skulle bide skeer med de store forsikringsselskaber, og etablere sig selv som seriøs konkurrent til den etablerede branche, måtte de også kunne bevise, både over for sig selv og konkurrenterne, at de kunne nytænke en så stor og kompleks produktkategori, som bilforsikring.

Det har hele tiden været strategien at finde product-market fit hos de unge i de første år af Undo’s levetid, for så efterfølgende at bygge på i porteføljen af services og udvide målgruppen. Derfor er Undo’s bilforsikring, Kør, også bygget på de samme digitale strukturer, teknologier og brugerindsigter, som den første app med indbo, ulykke og rejseforsikring.

Og der er brug for at nytænke, transformere og digitalisere bilforsikringskategorien. Det er en stor, kompleks og budgettung post for mange danskere, og mange har stadig svært ved at gennemskue, hvad de egentlig betaler for og hvorfor de betaler, det de gør. Den etablerede forsikringsbranche skærer mange bilister over én kam, når de prissætter bilforsikringer. Uigennemskuelige faktorer som alder, bopæl, samlerabatter, statistikker og hvor mange år man har kørt bil, er blot få parametre der er med til at bestemme, hvad ens bilforsikring skal koste.

Det giver alt sammen meget god mening. Problemet er bare, at prissætningen ender med at ramme meget skævt, hvis man som f.eks. ung bilist kører langt bedre og mere sikkert end statistikkerne foreskriver.

I Undo vil vi gerne gøre det at tegne bilforsikring mere transparent, brugervenligt, digitalt og ikke mindst mere fair prismæssigt – ung som gammel.

Løsning

Med lanceringen af bilforsikringen ‘Kør’ i begyndelsen af 2021 ønskede Undo at gøre op med uretfærdige forsikringspræmier, og lavede en bilforsikring, der tager udgangspunkt i, hvordan man kører, i stedet for hvem man er. For faktum er, at særligt folk under 35 år er udsatte, når forsikringspræmien skal udregnes. De oplever typisk højere bilforsikringspræmier end folk, der er 10 år ældre, uanset hvordan de reelt kører.

Hos Undo har man de klassiske dækninger, såsom ansvar, kasko, parkeringsskader, lånebil, vejhjælp, førerulykke mm. Undo har dog lavet nogle mere fleksible opdelinger, så man kan til- og fravælge og sammensætte bilforsikringen til ens behov. Kunden betaler per måned uden gebyrer eller binding. Samtidig gør Undo appen det muligt at redigere sine forsikringer i real time, hvor man altid kan til- eller fravælge dækninger, justere selvrisiko og kilometerantal og melde skader med det samme.

Undo har med bilforsikringen, Kør, vendt tingene på hovedet. I stedet for at udregne prisen primært på baggrund af alder, bopæl og anciennitet, udregnes prisen også på baggrund af, hvordan man kører i form af en test-drive funktion, hvor kunden får målt sine køreegenskaber igennem appen. I smartphones er der accelerometer, gyroskop og GPS og med den software, som Undo har bygget ind, kan de måle kundens køreegenskaber på 5 parametre: acceleration, opbremsning, hastighed, sving og mobilbrug under bilkørsel. Det er alt sammen med til at kunne give kunden en mulighed for at bevise sine køreevner og opnå en mere fair pris. Test-drivet tager 1-3 uger og dataen Undo samler ind bliver på kundens device og bliver anonymiseret i skyen, så Undo aldrig ligger inde med følsomme data. Undo var en af de første i Europa til at basere ens pris ved brug af telematics.

Vejhjælp, værkstedsservice og skadesanmeldelse er også integreret direkte i appen og hjælper intuitivt med at finde kundens lokation og nærmeste værksted.

Alt i alt har Undo lavet en 100% digital bilforsikring i en app fra bunden med den nyeste teknologi og troen på, at det måtte være muligt at gøre bilforsikring mere transparent, brugervenligt og digitalt.

Det kalder vi fremtidens bilforsikring.

Resultat

Undo’s bilforsikring ”Kør” har leveret en fuldstændig exceptionel vækst.

Sidste år steg antallet af bilforsikringskunder med 395% og er i dag på 14.000 kunder. Forsikringspræmiebestanden på bilforsikringen er steget med 435% på et år og er nu på 64 mio. DKK.

Dermed er ’Kør’ på blot to år blevet den vigtigste vækstdriver i Undo, der lige nu har en vækst på over 100% year on year.

I skrivende stund, er Undo’s præmiebestand på 112 mio DKK, og Undo nærmer sig hastigt 50.000 danske forsikringskunder.

Kør appen er populær og er blevet downloadet af mere end 125.000 mennesker. Appen bliver downloadet af ca. 2000 nye brugere hver uge.

Over 17.500 mennesker har kørt et test-drive og interageret med appen for at påvirke deres forsikringspræmie.

I en rundspørge lavet blandt 300 af Undo's kunder havde 89% snakket med deres venner om oplevelsen i Kør appen og anbefalet den. Lidt out of this world for en forsikrings-app.

Den hurtige vækst har ikke haft negativ indflydelse på brugertilfredsheden og i skrivende stund har Undo en TrustPilot score på 4.6/5.

Mange andre forsikringsselskaber er selv i gang med at digitalisere deres virksomheder og produkter, og Undo beviser med denne case, at det er muligt, selv på et meget komplekst område - og vi håber på, at kunne inspirere andre til at satse endnu mere på digitaliseringen.

Undo Forsikring

Oliver Lilholt

Head of Brand, Content & Creative Execution

Sophie Grønbæk

Founder & CEO

Søren Buron

Founder & CPO

Nikolaj Lund

Founder & CTO

Undo Forsikring

Oliver Lilholt

Head of Brand, Content & Creative Execution

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video