Follow Their Leader

NORD DDB

for

The Non-Violence Project

Kategori :

Type :

andet

Vinder af The Greater Good

BRONZE:
Hacking er normalt noget som er på kant med loven, men her er det brugt smart til at få Instagrams algoritme til at lukke ekstremisters social accounts ned. For en gang skyld er fake followers en god ting. Det fortjener bronze!

Vinder af The Big Idea

BRONZE:
Idéen er et våben uden brug af vold. Den spiller efter reglerne, men formår at bryde dem. Den er intelligent og kontorversiel og en klar bronze vinder

Baggrund

Instagram er et sted hvor mange unge skaber og finder deres identitet. Men det gør også platformen til det perfekte sted at radikalisere unge. Og lige nu fjerner Instagram kun 18,8 % af det "hate content" som eksisterer på platformen.

Undersøgelser lavet af Cybersecurity For Democracy har vist, at "hate content" er det indhold, der interageres mest med på sociale platforme, hvilket gør det lukrativt for Instagram at beholde på platformen. På samme tid er det ekstremt farligt for unge, hvis de interagerer med højreradikalt politisk content, da Instagrams algoritmer skaber ekkokamre, som reflekterer ekstremisternes verdenssyn. Det har resulteret i at over 90 % af registrerede ekstremister i dag, er blevet radikaliseret gennem sociale medier. (National consortium for the study of terrorism).

Så hvordan får The Non-Violence Project Foundation (NVPF), en svensk NGO der bekæmper vold både online og offline, verdens største social media-virksomhed til at tage ansvar for indholdet på deres platform?

Løsning

Kampagnen Follow Their Leader bruger Instagrams egen algoritme til at bevise, at den manglende selvregulering på platformen er et spørgsmål om profit og ikke teknologi. Instagrams algoritme slår nemlig automatisk ned på konti med et hurtigt voksende antal af falske følgere. Hvorfor? Fordi falske følgere er en trussel mod Instagrams økonomiske model, da virksomheder lægger færre annoncekroner, hvis de mistænker at visninger, likes og kommentarer ikke er reelle, men blot kommer fra falske følgere.

HVORDAN FUNGERER DET?
Follow Their Leader er en crowdfunding-platform, hvor brugere kan købe falske følgere til ekstremistiske konti. Der blev udvalgt 6 populære ekstremistiske konti, der alle overtrådte Instagrams egne retningslinjer. Når målet for donationer var opnået købte NVPF falske følgere via en tredjepart til de udvalgte konti. Det øgede antal følgere fik Instagrams algoritme til at reagere. Først ved at shadow-banne deres konti (shadow-ban betyder at en konto ikke dukker op i hverken feed eller via søgninger, uden at kontoejeren blive alarmeret). Hvis profilen forsætter med at overtræde Instagrams retningslinjer ved at modtage falske følgere, blev kontoen permanent fjernet.

KAMPAGNEN
Follow Their Leader blev først lanceret på sociale medier i subgrupper på Facebook, Twitter, Reddit, WhatsApp og Instagram, henvendt til personer der sympatiserer med NVPF’s budskab netop for at undgå at alarmere de ekstremister som var targeteret.

Efter et par uger, afslørede NVPF i et åbent brev adresseret til Instagram, at de havde hacket Instagrams algoritme. Det åbne brev kørte på sociale medier både som tekst og film for at lægge offentligt pres på Instagram til at indgå i en dialog. Derudover købte NVPF medieplads på en billboard truck, som spillede det åbne brev på repeat i 8 timer foran indgangen til Instagrams hovedkvarter i San Francisco.

Resultat

Kampagnen afslørede ikke alene, hvordan Instagram ignorerer ekstremister og andre hadfulde influenter på deres platform. Den gjorde noget ved problemet. Follow Their Leader fik shadow-bannet alle de udvalgte ekstremistiske konti, ved at få mobiliseret nok mennesker til at købe flere hundredtusindvis fake followers. Gennem intiativet fik NVPF stillet verdens største sociale medie-virksomheder til ansvar for indholdet på deres platform ved at bruge deres egen teknologi imod dem. Og det virkede. Meta vil nu mødes med The Non-Violence Project Foundation for at diskutere, hvordan Instagram kan håndhæve deres egne retningslinjer.

The Non-Violence Project

Rolf Skjöldebrand

Founder

Anouk Tenten

CEO

Sophie Ryan

Director PR

Martina Ahlmark

Social Media manager

Vitorino Paullo

Creative Director

NORD DDB

Christoffer Vejlø

Creative

Emma Søgaard

Creative

Mikkel Jønsson

Executive Creative Director

Tim Fremmich Andresen

Creative Director

Andreas Dahlqvist

Chief Executive Officer

Simon Higby

Nordic Creative Director

René Sohn Kammersgaard

Creative Director

Tobias Bergenwall

Creative Producer

Aynur Isayeva

PR Strategist

Amanda Brohman

Community Strategist

Sara Dastory

Social media Strategist

Joel Sköld

Senior PR Adviser

Albin Wikander

Head of Craft / NORD X

Tobias Melén

Tech Lead / NORD X

Oscar Mattsson

Front-End Developer / NORD X

Natalie Björk

UX Designer / NORD X

Alexander Biörsmark

Director - Editor - Online / House Agency

Julia Werme

Producer / House Agency

Samarbejdspartnere

Viktor Skoqvist
DoP/ Freelance
Max Dewoon
1AC / Freelance
Nestor Salazar
Steady / Freelance
Magnus Karlsson
Gaffer / Freelance
Marcus Hansson
Sparks / Freelance
Niklas Lund
Set design / Freelance
Florand Kaufeldt
SDA / Freelance
Morris Labor
SDA / Freelance
Patrik Thornell
PA / Freelance
Axel Rundquist
Grade / Freelance
Oscar Modig
Music / Freelance
Robert Eklund
Sound / Red Pipe

Billeder

Watch Video