Dogcation

Robert/Boisen & Like-minded

for

Spies

Kategori :

Type :

andet

Vinder af ROI

GULD:
Danskerne elsker deres kæledyr. Så meget, at de undlader at tage på ferie på grund af dem. Løsningen blev ‘Dogcation’. En eksklusiv og luksuriøs pasningordning til dit kæledyr, hvor vuffer derhjemme blev lige så forkælet som dens ejer, der rejste med Spies. Men virkede det - tjaaa… +50 mio. DKK i salg skabt på baggrund af kampagnen - ROMI: 627% - +33.000 deltagere. En værdig ROI guld vinder!

Baggrund

Spies og dets skandinaviske aliasser, Ving og Tjäreborg (herefter bare Spies), er sat i verden for at sende os skandinavere på ferie. Så simpelt kan det siges. Hvert år sender Spies mere end 285.000 danskere afsted på rejser rundt omkring i hele verden.

Én problemstilling besværliggører dog den mission betydeligt, og faktisk havde den udgjort en hovedpine for Spies igennem adskillige år: danskernes kæledyr.

Virkelig? Ja, den er god nok. Danskerne elsker nemlig deres kæledyr. Faktisk så meget, at de undlader at tage på ferie på grund af dem. Tal fra Spies viste nemlig, at 48 procent af alle skandinaviske kæledyrsejere havde været forhindret i at rejse på ferie på grund af deres kæledyr. Det svarede til, at 2,9 millioner skandinavere ikke kom afsted på deres drømmerejse på grund af deres elskede kæledyr. En lidt kedelig statistik for et rejseselskab som Spies, der altså hvert år måtte se et utal af potentielle rejsende opgive deres feriedrømme.

Nærmere undersøgelser viste, at folk simpelthen ikke kunne holde tanken ud om at skulle lade deres kæledyr blive hjemme, imens de selv tog på ferie. 91% svarede nemlig, at de ser deres kæledyr som en del af deres familie, og hele 73% svarede, at de elsker deres kæledyr som deres eget barn (!) Og sådan ét lader man altså ikke lige blive hjemme fra ferie.

Problemet var altså til at tage og føle på for Spies, og udfordringen var tilmed kun blevet større efter Covid-19, hvor flere danskere havde anskaffet sig nye kæledyr. Skulle Spies forsøge at komme problemstillingen til livs var det med andre ord nu.

Derved var opgaven for Spies altså klar: Få folk til at tage ud og rejse, imens de efterlader et de facto familiemedlem derhjemme.

Bestemt ikke nogen let opgave. Men altså…Vi har før sendt folk på ferie for at få dem til at løfte den nationale fødselsrate, så det her burde være en smal sag.

Løsning

Forholdet mellem et kæledyr og dets ejer er en kompleks størrelse, og ikke to forhold er ens. Skulle vi forsøge at komme problemstillingen til livs, måtte vi altså først forsøge at blive klogere på den.

Research viste, at mange kæledyrsejere ofte blev ramt af en overvældende skyldfølelse, når de overvejede at tage på ferie. Undersøgelser viste dog også, at skyldfølelsen faktisk ikke handlede om at skulle undvære sit kæledyr, men i stedet frygten for, at kæledyret ville mistrives, imens de var på ferie. Eksempelvis svarede 68%, at det var vigtigt at få opdateringer fra deres kæledyr, imens de var på ferie. 61% sagde, at det var vigtigt, at deres kæledyr får meget kærlighed, og hele 69% sagde, at det var vigtigt, at kæledyret blev passet af én, de kender.

Kunne Spies overbevise folk om, at deres kæledyr var i gode hænder, imens de var bortrejst, kunne vi således også mindske skyldfølelsen og forhåbentlig sende folk afsted på en velfortjent ferie. Derfor byggede vi kampagnestrategien ud fra ambitionen om, at kæledyret skulle have det (mindst) lige så godt som dets ejer, imens ferien stod på.

Løsningen blev ‘Dogcation’. En eksklusiv og luksuriøs pasningordning til dit kæledyr, hvor vuffer derhjemme blev lige så forkælet som dens ejer, der rejste med Spies. Også selvom din hund faktisk var en kat eller en skildpadde. Konkurrencen om den eksklusive pasningsordning blev lanceret på de sociale medier med en kampagnefilm, der opfordrede danskere til at besøge det nye Dogcation-site. Her kunne skandinaviske kæledyrsejere skrive sig selv og sit kæledyr op til den store Dogcation-ferie for dem begge. Og som en ekstra feature til den heldige vinder udviklede vi også The Long Distance Fetch. En fjernbetjent digital kasteservice, som gjorde det muligt at kaste bold med vuffer derhjemme, uanset hvor dens ejer befandt sig henne i verden.

Men hvad med alle de kæledyrsejere, der ikke vandt konkurrencen? Kunne de så ikke komme afsted på ferie? Bare rolig. Dem havde vi også tænkt på. På det store Dogcation-site lå nemlig også et interaktivt kort over de best ratede hundekenneler i hele Skandinavien. Og som om det ikke var nok, så fik alle, der deltog i konkurrencen, også en online voucher til en Spies-rejse, som de kunne forære til deres venner eller familie, hvis de ville passe deres kæledyr, imens de var på ferie. Så var der vist efterhånden ikke flere undskyldninger tilbage.

Resultat

Men virkede det så? Well…spoiler alert; Nuttede kæledyr virker godt på sociale medier.

I løbet af blot få uger spredte kampagnen sig i hele Skandinavien og skabte mere end 11,7 mio. videovisninger på sociale medier, og overgik faktisk dens berømte ‘Do It for Denmark’-forgænger med en view-duration på hele 75,7% (!).

Og danskernes engagement var intet mindre end overvældende. Mere end 11.000 gange blev kampagnen liket, delt og kommenteret, og alene på Facebook uploadede folk mere end 1.000 billeder af deres hunde og andre kæledyr. Ja, faktisk var engagement så stort, at der sågar var folk, der fandt frem til deres kæledyrs biologiske søskende via vores kommentarfeltet.

Kampagnen spredte sig også til de mere traditionelle medier, hvor alt fra Ekstra Bladet til AdWeek skrev om vores kampagne, og da vinderen af den eksklusive pasningsordning blev overasket på sin arbejdsplads på Bornholm, sørgede vi naturligvis for at have TV2 Bornholm med.

VIGTIGSTE RESULTATER:
- Avg. view duration: 75,7%
- +11.000 likes, shares & comments
- +33.000 deltagere
- +50 mio. DKK i salg skabt på baggrund af kampagnen
- ROMI: 627%

Da kampagnen var overstået havde 33.000 personer været forbi vores Dogcation-site og meldt dem selv og deres deres kæledyr til konkurrencen. Efterfølgende viste salgstallene, at kæledyrsrabatten var blevet brugt til at købe rejser for over 50 mio. DKK med. Målt på tværs af den samlede kampagneinvestering svarede det til en ROMI på 627%.

Så, who let the dogs out? Det gjorde Spies, og det kunne i den grad betale sig.

Spies

Sofie Folden Lund

Kommunikations- og pressechef

Jan Vendelbo

Head of Brand and Marketing

Morten Willesen

Nordic Head of Media & Digital

Mathias Eskelund

Social Media Manager

Fränze Svarre-Lindner

Digital Marketing Manager

Rasmus Panduro

Head of Digital Operations

Robert/Boisen & Like-minded

Søren Christensen

Strategist

Heinrich Vejlgaard

Creative Director

René Sohn Kammersgaard

Creative Director

Gitte Andersen

Account Director

Peter Harton

Director

Rasmus Videbæk

Photographer

Filippa Borg von Bülow

Producer

Victor Petri

Head of Content & Activation

Alexander Faxø

Senior Brand Activation Strategist

Samarbejdspartnere

Playground Marketing
Extra Credit
Bacon
Produktionsselskab
Gobsmack
Produktionsselskab

Billeder

Watch Video