Briefen var at aktivere Coors Lights brand promise ”Made to Chill” på en måde, hvor det ikke længere kun var øllen, som kølede amerikanere ned.
Målgruppen var folk i alderen 21-35 år, som drikker light øl. Dette er en gruppe som har høj fokus på klima, hvorfor en aktivitet med fokus på bæredygtighed ville være relevant.
Over hele verden opleves flere og flere hedebølger. Det rammer især lavindkomstområder, hvor bygningerne står tæt og der er meget få grønne områder. Det overopheder områderne, hvilket øger behovet for aircondition, og dermed elregningen, og er i sidste ende med til at skabe øget ulighed mellem rig og fattig.
Opgaven var altså at hjælpe målgruppen, være tro mod brand platformen og dermed have en positiv effekt på brand’et.
IDE
Ved at bruge en speciel hvid maling, som reflekterer 85% af solens stråler, skabte vi Chillboards: ”billboards” malet på tage, med budskaber om fordelene ved at male tage med hvid maling. Det var ikke kun med til at øge awareness på et globalt problem, det hjalp også konkret med at nedkøle et overophedet kvarter i Miami, Florida.
Fordi ideen både skulle være funktionel og kommunikere et budskab, skabte vi en dynamisk typeface der kan tilpasses ethvert tag, hvor skriften dækker 96% af taget. På den måde sikredes en maksimal dækning og læsbarhed.
EKSEKVERING
Vi malede tagene på 12 bygninger, svarende til 3345 m2 eller 163 standard billboards. Hver tag havde en forskellig overskrift, som hver især satte fokus på fordelene ved hvide tage – enten som direkte fordel eller med en mere generel fortælling.
Aktiveringen blev dokumenteret og delt med pressen, på Coors Lights SoMe kanaler og via et kampagnesite. Så til trods for at tagene ikke kunne ses af forbipasserende, var tanken fra starten af, at aktiveringen skulle ses via PR, SoMe og digitalt.
For at hjælpe endnu flere med at køle ned i varmen, donerede Coors Light ca. 19000 liter speciel maling via en konkurrence på Twitter.
Aktiveringen havde følgende resultater:
- Tagenes overfladetemperatur blev 28℃ lavere
- Den indvendige temperature blev 6℃ lavere
- Elregningen blev i gennemsnit 20% lavere
- Hver husstand fik en årlig besparelse på 500USD
Coors Light brand’et fik følgende resultater:
- 28+ millioner earned media impressions
- Awareness steg 26.9%
- Brand affinity steg med 22.2 %point
- Købsintention steg med 42.4%point