Andel Energi – Spil som kommunikationsplatform

Dwarf

for

Andel Energi

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

At følge med i elpriserne og spare på strømmen er blevet en folkesport. Det kan Andel Energi skrive under på. Energiselskabet med mere end 1.2 millioner kunder har i løbet af 2022 oplevet, hvordan danskerne går ekstra meget op i, hvad de betaler for deres strøm, når priserne stiger og falder som aldrig nogensinde før.

Men selvom priserne stiger, er der heldigvis mange måder at spare penge på strøm. Udover at huske at slukke for sine elektriske apparater, når man ikke bruger dem, kan der være mange penge at hente ved at holde øje med elpriserne og bruge strømmen på de tider af døgnet, hvor prisen er lavest. Men alt er selvfølgelig en balance, for vi skal jo helst ikke ende med at sidde i mørket og vente med at lave aftensmad og hygge os foran tv’et med familien til midt om natten, fordi elprisen er faldet på netop dét tidspunkt.

Det er omdrejningspunktet i spillet Familien Strøm, som Dwarf har udviklet med tankegangen om 'digital first' til Andel Energi.

Andel Energi ønskede et nyt format for brandaktivering. Noget der involverer og engagerer kunder og leads, gør dem klogere på deres elforbrug og hjælper dem med at spare på strømmen de rigtige steder.

Løsning

Løsningen blev et spil, hvor målet er at holde humøret højt hos Familien Strøm, der som alle andre bruger elektricitet til at lave mad, vaske tøj, underholdning og meget andet. Humøret i familien skal holdes højt så længe som muligt i takt med, at el-forbruget skal begrænses og optimeres inden for et fast budget. Spillet stopper, når budgettet er brugt op, eller når et medlem i Familien Strøm er blevet tilstrækkelig utilfreds.

Spillet indeholder et læringselement i form af en energi-quiz, der dukker op flere gange i løbet af spillet. Hvilken temperatur bør dit køleskab være indstillet på? Hvad koster det cirka at tørre tøj i en tørretumbler? Og hvad dækker ordet nettarif egentlig over? Et rigtigt svar på et spørgsmål i quizzen udløser en opgradering af et af Familien Strøms elektriske apparater.

Spillet er skabt i samarbejde med vores partnerselskab Benny Box. Benny Box har hjulpet med alle illustrationer og animationer, mens Dwarf har designet elementer af spillet, bygget selve spilplatformen og backend-løsningen, samt opsat et tracking- og marketing automation set up. Selve spillet er bygget på vores eget Rama.js framework, og frameworket er bygget oven på PIXI.js, hvilket udgør fundamentet i flere af vores spil til DR Ramasjang som f.eks. Rosas Nabolag.

Spillet gør brug af rigtige elpriser for at give så virkelighedstro en oplevelse af virkeligheden. Den døgnrytme, man oplever i spillet, matcher virkeligheden, selvom tidens tempo er skruet op, og et døgn i spillet afvikles på 2-3 minutter.

Quiz-spørgsmål, svar og forklaringer kan Andel Energi selv redigere og opdatere i en simpel Laravel Nova database. Her har de også adgang til feedback fra brugerne samt generel statistik, som kan bruges til at videreudvikle spillet. Agillic er brugt som platform i det tilhørende marketing automation flow, der håndterer invitationer, remindere og re-aktivering ved hver ny lodtrækning med spillernavne og aktuel placering på highscore-listen som det personaliserede element.

Spillet er modulært opbygget, så spilmotoren kan genbruges til andre kampagner i løbet af året. Huset, spil-karakterer, el-apparater, forbrug pr. time mm. er komponenter, der løbende kan skiftes ud eller justeres. På den måde skal spillet ikke tjene sig selv hjem på en enkelt julemåned, men i stedet ses som en kommunikationsplatform, der aktiveres i forbindelse med udvalgte kampagner. Således bliver spillet et nyt element i Andel Energis overordnede branding og kommunikation til markedet.

Resultat

Målgruppen er bred og tæller både de 1,2 milioner kunder hos Andel-koncernen, men også alle de resterende danske husstande, der vil gøre sig klogere på deres energivaner.

Fra den 5. december og julemåneden ud har over 100.000 prøvet spillet, og de spillere, der dominerer high-scorelisten har spillet mellem 80 og 130 gange hver. Den tilhørende e-mail kampagne opnåede en Click Through Rate (CTR) på 31,1%, og flere end 18.850 personer har deltaget i den tilknyttede konkurrence og afgivet fuld permission eller opgraderet deres eksisterende permission til Andel Energi.

Spillet kører videre på lavt blus indtil næste kampagne.

Andel Energi

Majken Dahl Andreasen

Afdelingsleder – Branding og kampagner

Anne Bunch-Poulsen

Dialogspecialist

Kasper Søvsø

Head of Digital & Marketing

Kasper Gantzhorn

Senior UI/UX Designer

Dwarf

Manees Newton Nør

Client Service Director

Stine Braunschweig Andersen

Project Manager

David Adalberth

Creative Tech Director & Frontend Lead

Frederik Bering

Frontend Developer

Simon Christiansen

Frontend Developer

Maria Frøsig

Digital Designer

Kasper Møller

Creative Director

Kim Skjoldborg

CSO

Rasmus Bidstrup

Marketing Automation Tech Lead

Sune Helin Johnsen

Data Insights Lead

Andreas Fau Andersen

Data Insights Consultant

Jesper Søndergaard Filtenborg

Backend Developer

Cecilie Grue Jacobsen

Marketing Manager

Samarbejdspartnere

Benny Box
Illustrator & Animator

Billeder

Watch Video