JumpStory – Netflix for billeder

JumpStory

for

JumpStory

Kategori :

Type :

annoncoer

Baggrund

JumpStory – www.jumpstory.com - er skabt af de to aarhusianske iværksættere og marketingfolk Jonathan Løw og Anders Thiim. Begge kommer med mange års erfaring indenfor digital marketing og PR, men også med en opbygget frustration i forhold til hele stockphoto branchen – en branche der årligt omsætter for over 30 milliarder DKK med markedslederne Getty Images og Shutterstock.

Der er flere store problemer ved stock photo branchen set ud fra marketingperspektivet – uanset om man måtte være kreativ, CMO, digital marketeer etc.:

- Licensmodellerne er komplekse. Der findes et utal af forskellige licenser til forskellige formål. Det kan være vanskeligt for den enkelte kreative at overskue, hvad de må bruge, og hvad de ikke må bruge. Derfor skal legal, især i de større organisationer, ofte indover processen, hvilket komplicerer og forsinker den.

- Prismodellerne er komplekse og dyre. Man har i to årtier brugt de samme prismodeller, hvor billeder og videoer købes fri enkeltvis eller i pakker. Der er ingen innovation sket på området, selvom der i samme periode er tænkt fundamentalt nyt indenfor beslægtede brancher - eksempelvis film/serier (Netflix) og musik (Spotify).

- Billederne er klichefyldte og performer dårligt. Stock photos har med rette et tvivlsomt ry. Alt for længe har indholdet været uden diversitet, autenticitet og nerve. I stedet har det være tandpastasmil og påtaget mangfoldighed.

Løsning

JumpStory er sat i verden for at løse ovennævnte problemer på globalt plan. Forbes har kaldt virksomheden ’Netflix of images’, og selvom JumpStory er en B2B virksomhed modsat Netflix, så findes der ligheder i ønsket omkring at opnå simplicitet samt relevant på en ny og innovativ måde.
JumpStory sørger for at:

- Simplicifere licenseringen. Hos JumpStory findes der kun én licens. Denne gør, at alt indholdet fra platformen kan bruges ubegrænset og til alle formål – både redaktionelle og kommercielle.

- Simplificere prismodellerne. Hos JumpStory anvendes én simpel SaaS model, hvor kunderne kan vælge imellem tre forskellige ’unlimited modeller’. I alle tre modeller får man ubegrænset adgang, som man kender det fra Netflix.

- Autentiske og high-performing images. JumpStory har udviklet en unik teknologi, der gør platformen i stand til at:

- scanne licenser på billeder for at sikre, at de har den rette licens
- frasortere billeder der i deres udtryk ikke er autentiske. Med autentiske mener JumpStory et udtryk, der er menneskeligt og føles virkeligt og ’powerful’. Dette er gjort ved at træne algoritmer baseret på titusindvis af billeder og lære den kunstige intelligens, hvad den skal kigge efter og foretrække.
- foretrække billeder der præsterer godt. Med performance menes billeder, der forventes at have ’impact’ på modtageren. Dette er igen gjort ved at udvikle en unik algoritme, der er trænet baseret på de ting, vi ved omkring neuromarketing og digital performance af fotos. Algoritmen trænes i fotos, der henholdsvis opfylder givne kriterier og ikke gør det og prioriterer på den måde billederne for modtageren og sparer dem tid og sikrer ’high performing images’.

Resultat

JumpStory blev etableret som virksomhed i 2019. I det seneste regnskabsår vækstede virksomheden med 230%. I samme periode er man gået fra at være en mindre startup til nu at have betalende kunder i flere end 130 lande.

JumpStory er vækstet fra founders til 15 medarbejdere det seneste 1½ år. Der er ansatte fra syv forskellige lande på kontoret i Aarhus. Virksomheden har samtidig rejst 17 mio. DKK i vækstkapital.

Nøgle- og væksttallene viser, at JumpStory:
- har kunder i +130 lande
- har tusindvis af betalende og aktive kunder
- desuden har integreret en API (enterprise)-løsning i førende marketing platforme såsom APSIS, Scratcher, SEMrush m.fl.
- kontinuerligt forbedrer CAC og LTV-ratioen
- har en NPS-score på 55 hvilket er væsentligt højere end gennemsnittet (35).
- markant forbedrer folks søgetid. Søgninger på konkurrenten Shutterstocks platform fører normalt til, at 5% downloader et billede. Dvs. at 95% spilder deres tid. Hos JumpStory er det tilsvarende tal 25%. Dvs. en løsning der er fem gange så effektiv målt på tidsbesparelse.

JumpStory er den virksomhed i stock photo branchen, der:
- ligger næst højest i positive ratings på Trustpilot
- er ’highest performer’ på G2
- har højest kundetilfredshed på G2.

JumpStory har formået at tiltrække anerkendte investorer såsom tidligere Microsoft CEO Jørgen Bardenfleth og Language-wire formand Jens Haarsae.

JumpStory

Jonathan Løw

Co-founder og CMO

Anders Thiim

Co-founder og CEO

Claus Hansen

Full Stack Developer

Yishai Freilich

Head of Customer Experience

Viktoriya Stoyanova

Head of Partnerships

JumpStory

-

-

Samarbejdspartnere