Show 13. juni 2024

A company’s legacy goes further than just having a good story

Devoteam Creative Tech

for

Legacy

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Klimadagsordenen er kommet højt på agendaen for mange virksomheder. Lovgivningspresset for, og konkurrencefordelen ved, at en virksomhed kan oplyse de korrekte tal for CO2-udledning, kræver data fra de faktiske direkte og indirekte kilder til udledninger - f.eks. energiforbrug, affaldshåndtering og transport.

Derudover stiller den nye grønne europæiske lovpakke allerede nu krav til at den finansielle sektor skal rapportere på udledningen af deres investeringer. Det påvirker blandt andet ejendomsinvestorer, pensionskasser og banker. I 2023 skal alle større finansielle virksomheder i hele EU levere et reviderbart CO2 regnskab.

Frem mod 2030 vil lignende lovgivning sætte krav til CO2-rapportering for små og mellemstore virksomheder i hele Europa, og tilsvarende lovgivning er på vej i det meste af verden. Det vil sige, at fire gange så mange virksomheder på tværs af hele EU, som det er tilfældet i dag, vil blive ramt af den nye lovændring fremadrettet. Der er derfor ikke kun et kæmpe marked i Danmark for Legacys platform, men i hele EU.

Lige nu er Legacys løsning specialiseret til at hjælpe ejendomsselskaber og ejendomsinvestorer, da de er blandt de første, der rammes af lovgivningen. Her er CO2 beregninger, energimærke overblik, Financial Status Reporting (FSR), Green House Gas (GHG) Protokollen, Science-Based Targets Initiative og Environmental, Social and Governance (ESG) rapportering lige nu en tidskrævende opgave, som hurtigt kan føles uoverskuelig.

I dag ender mange med at bruge kostbare ressourcer på manuelt arbejde og ekstern support. Ofte bruger dyre konsulenter 6-8 måneder på udarbejdelsen af én rapport, hvor de manuelt slår op i Energidatabasen og indtaster data i regneark. Fra 2023, skal denne rapportering ske på kvartalsbasis. Konkret betyder det, at Legacys kunder sparer tid og ressourcer med den lovpligtige rapportering samtidig med, at de får overblik og kan optimere deres klimaaftryk på baggrund af reel data.

Legacy ønsker at gøre det let, skalerbart og gennemsigtigt for virksomheder at dokumentere og optimere deres klimaaftryk. CO2-rapportering behøver ikke at være en tung og manuel proces.

Sammenlignet med med konsulentudgifterne, er virksomhedernes omkostning for adgang til Legacys platform meget lav. Dermed er Legacy ikke kun god for virksomhedernes grønne profil - det er også en rigtig god business case. Derfor oplever Legacy en stor interesse for deres platform. Og med ca. 800.000 kommercielle bygninger bare i Danmark, har Legacy et stort potentiale til at gøre en reel forskel - især når ejendomsejere i hele Europa fremadrettet skal leve op til ny grøn lovgivning.

Løsning

Legacy er en CO2 regnskabsplatform, der gennem digitalisering, automatisering samt et brugervenligt design kan løfte klimaindsatsen til nye højder for tusindvis af virksomheder.

Som en af de eneste udbydere - hvis ikke den eneste - tilbyder Legacy virksomheder en transparent, automatiseret og reviderbar CO2 regnskabsplatform. Med løsningen leverer Legacy "Cradle to Grave" referencer på alle datakilder, hvilket betyder, at det er systemet og ikke dataen, der skal revideres. Det gør en stor forskel for virksomhedernes arbejdsbyrde.

Præcise oplysninger om bygningernes energiforbrug er helt centrale, når forbrugsdata skal omdannes til CO2-data. Udover de løbende nye regler og love i forhold til registrering af virksomheders klimaaftryk, kan den data Legacy leverer, bruges som belæg for grøn finansiering, markedsføring og føre til øget værdiskabelse. Legacy sikrer nu at kunderne altid har adgang til de faktiske og opdaterede tal.

Sammenlignet med nuværende løsninger i ejendomsbranchen, kan Legacy integrere med alle tilgængelige datakilder. Derfor er platformen nem at implementere, da Legacy ikke er begrænsede af at skulle sælge hardware til kunderne, for at systemet virker.

Ved at klarlægge virksomhedens CO2-regnskab på en simpel, automatiseret og gennemsigtig måde, kan virksomheder nemt og hurtigt sikre, at de opfylder eksisterende og fremtidige klimakrav.

Gennem integration af en lang række af virksomhedens forskellige forbrugsdatakilder, sammenholdt med resultater i den daglige drift og virksomhedens strategier, kan bæredygtighed blive en god forretning. En virksomhed kan hurtigt identificere de områder, hvor de mest effektivt kan reducere deres CO2 udledning og dermed holde fokus på virksomhedens kerneforretning.

Inden længe vil Legacy også kunne gemme historisk data fra kundernes systemer, og på den måde give ejendomsejerne ejerskabet over deres data tilbage. Dermed er en af ambitionerne for Legacy, at blive CO2 områdets svar på segment.com.

Legacys mission er at gøre bæredygtighed operationelt, ubesværet og overskueligt for ejendomsejere, så de kan bruge deres ressourcer bedre, og dermed fremtidssikre deres portefølje. I stedet for at være en byrde, bliver bæredygtighed en enkel og værdiskabende fordel for virksomheden - både strategisk og i den daglige drift.

Resultat

Legacys løsning til ejendomsbranchen startede i sommeren 2021 ud som et ambitiøst pilotprojekt med Danmarks næststørste ejendomsejer, ATP Ejendomme.

Udover ATP er fem af Danmarks største ejendomsejere i dag kunder hos Legacy. Det gælder PFA Ejendomme, Fokus Asset Management, C.W Obel, Balder Ejendomme og DEAS - og flere venter i kø for at komme med ombord. Alene ATP bestyrer ejendomme på over 1,7 millioner kvadratmeter.

I løbet af 2022 går Legacy efter at nærme sig ca. 200 ejendomsselskaber i Danmark. Derudover tager de også de første skridt mod det internationale marked, hvor de begynder med Storbritannien, Holland og Sverige.

Kunderne ser tydeligt fordelene ved platformen:

“Samarbejdet med Legacy vil give os nogle langt hurtigere og effektive processer og samtidig give os mulighed for også at lave CO2-forecasting. Det vil være et særligt brugbart værktøj for vores Asset Managers, når de skal vurdere de bæredygtige optimeringsmuligheder for de enkelte ejendomme i vores ejendomsportefølje.” Peter Hebin Bruun, Chef for ESG, ATP Ejendomme

Ved at bruge Legacys platform, har ATP reduceret deres udregningsudgift betydeligt. Derudover kan de administrere udledningen fra deres forskellige ejendomme og lokaler helt systematisk gennem et detaljeret real-time CO2 regnskab baseret på egne målersystemer. Dermed opnår Legacys kunder et helt præcist billede af deres CO2 aftryk. Det giver dem mulighed for at vise en grøn profil overfor deres kunder. Legacys produkt er derfor uvurderligt for ejendomsselskabernes core business; asset management og porteføljepleje.

“Der er ingen tvivl om, at ejendomme, som ikke er bæredygtige, får en lavere værdi end ejendomme, som er. Det handler om langsigtet sikring af værdierne. Vi skal levere afkast, og det kan vi kun, hvis vores ejendomme taler ind i en grøn fremtid,” Peter Hebin Bruun, Chef for ESG, ATP Ejendomme.

Med andre ord:
- Kunderne kan spare op til 70% af omkostningen til at indsamle og skabe overblik over data.
- Da data indsamles i realtid, reduceres rapporteringstiden fra måneder til få minutter.
- Det interne tidsforbrug reduceres med over 80%.

“Hvis jeg skulle lave regnskab i hånden, skulle jeg bruge seks gange så mange timer internt, og beregningerne ville være mindre præcise. Alternativt skulle jeg gå til en ekstern rådgiver og købe ydelsen hvert år. Det ville koste millioner at lave sådan en løsning for os” Peter Hebin Bruun, Chef for ESG, ATP Ejendomme

Ved at skabe let adgang til gennemsigtig data realiserer Legacy en win-win-win situation: Legacy vinder, ejendomsselskaberne vinder, og gennem en forbedret klimaindsats, vinder vi alle.

Legacy

Magnus Maduro Nørbo

Founder & CEO

Søren Fuhr

Co-Founder & Head of Product

Lilian Chiu

Co-Founder & Head of Design

Nicolai Guldager

Co-Founder & Head of Engineering

Anne Strøh

Co-Founder & Head of Operations

Emma Ringgard

Communications & Branding Manager at Legacy

Devoteam Creative Tech

Rasmus Nørskov

Tech Lead

Lajla Guelli

Sofware Developer

Nicolai Nyboe

Sofware Developer

Mie-Lisa Bellinger

Business Development Coordinator

Simone Drescher

Visual Designer

Kasper Hansen

Strategic Director

Oisin Foley

Software Developer

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video