AO er en dansk familieejet virksomhed grundlagt i 1914 og er i dag en af de førende grossister i byggebranchen. Vores ambition om, at ”vi gi’r en hånd med” bygger på en dybtfølt interesse i at forstå vores kunders behov og det at kunne hjælpe dem med at bygge Danmark. Derfor er vores mål at være en del af hele håndværkerens kunderejse både før, under og efter byggeriet og altid på installatørens præmisser.
AO var i 2021 beærede over at få DDA-anerkendelsen ”Digital Company of the Year”. Den teknologiske udvikling går hurtigere og hurtigere, og ingen kan tillade sig at hvile på laurbærrene, hvorfor AO i november 2021 lancerede en helt ny app til at understøtte den ekstraordinære og sammenhængende kundeoplevelse endnu mere. Verden bliver hver dag mere og mere digital, og de danske håndværkere bliver hver dag mere og mere digitale. For i en travl hverdag med masser af opgaver bliver tid og fleksibilitet i højere grad vigtigere for håndværkerne, og derfor er det kritisk at få nem og hurtig adgang til tekniske installationsmaterialer. AO var den første grossist til at lancere en app i 2011, og 10 år efter har vi netop lanceret 4. generation af appen. En app, der giver håndværkerne ultimativ frihed og lader dem svæve på tværs af fysiske og digitale kontaktpunkter, samtidig med at de oplever en fuldstændig konsistent og personlig kundeoplevelse.
AO bliver hver dag mere og mere digital, og i 2021 var over 50 % af vores totale omsætning digital. En betydelig del af denne omsætning kommer via vores app, der kan anvendes af håndværkerne, uanset hvilken situation de står i – her er 10 eksempler:
1. Appen kan anvendes på byggepladsen til at bestille varer til næste dag.
2. Appen kan anvendes ved et pludseligt opstået behov for at få leveret en vare inden for ca. 1 time hos slutkunden.
3. Appen kan anvendes til at se datablade og installationsvejledninger.
4. Appen kan anvendes på tværs af AO´s butikker til selvbetjent køb i åbningstiden (scan & go).
5. Appen kan åbne alle AO’s 51 butikker uden for åbningstid og anvendes til selvbetjening. Med ”AO365” har AO givet håndværkeren en personlig nøgle til butikken. Det betyder, at kunder med bare tre swipes på telefonen kan åbne butikken, købe og lukke igen, alle ugens dage og timer.
6. Appen kan anvendes sammen med slutkunden, hvor håndværkerens oprettede avancer viser håndværkerens udsalgspriser til slutkunden, mod normalt håndværkerens individuelle indkøbspriser hos AO.
7. Appen kan anvendes på farten, og bestilling af en straksafhenter i AO´s butikker sikrer, at varen er plukket, pakket og klar ved ankomst til butikken.
8. Appen giver mulighed for at handle på tværs af flere kunder via multi-kurv-funktion.
9. Appen sikrer let administration af håndværkerens igangværende ordre og historiske køb.
10. Appen kan anvendes til returnering af varer eller oprettelse af en reklamation.
Med AO’s nye app får brugervenlighed en helt ny betydning:
• En personaliseret forside, der udstiller tilgængelige services afhængig af kundens geolokation og tid på døgnet. Så når brugeren kommer søndag aften, går appen automatisk i AO365-mode og forbinder til alarmsystemer og porte. Teknisk bringes telefonens mange features i brug på samme tid; lokalisering af brugeren og tid på dagen, biometric ID til identifikation, kamera til selvbetjening, ligesom der holdes styr på, om der er andre i butikken allerede eller ej udenfor åbningstid.
• Hele produktkataloget er personaliseret til den enkelte håndværker via en AI-motor, der både kigger på håndværkerens historiske køb, andre tilsvarende håndværkeres køb og brandpræferencer. Det samme gælder søgemaskinen, der sorterer alle søgeresultater i både autosuggestions og på søgeresultatsiden.
• Håndværkerens mest købte varer opdateres dynamisk og er let tilgængelige, ligesom adgang til kundens favoritbutik, medarbejdernes kontaktoplysninger, kørselsvejledning m.m. Og vi siger naturligvis godmorgen, goddag og godaften, ligesom appen skifter design dag og aften.
Appen har ændret hverdagen for håndværkerne og givet dem mulighed for at skabe nye services via øget tilgængelighed. Mere end 2.500 håndværkere har nu adgang til AO365, og mere end hver fjerde butiksordre klares nu via appen. Appen har også ændret hverdagen for AO´s salgsmedarbejdere. De bruger nu langt mindre tid på at gennemføre transaktioner og tage imod betalinger, og de kan i højere grad bringe deres faglighed og kompetencer i spil til at skabe en forskel for kunderne via tilbudsberegning og rådgivning. Desuden bruger medarbejderne appen til at åbne og lukke AO-butikken.
At håndværkerne har taget godt imod de nye tiltag kan aflæses direkte i AO´s øgede markedsandele. I 2021 havde AO en vækst i omsætningen på 17 % og rundede en omsætning på 4,8 mia. kr. Alle fysiske og digitale kontaktpunkter har oplevet vækst i 2021 på trods af skærpede forholdsregler for at holde håndværkerbutikkerne åbne. Specielt selvbetjening via app i butikkerne og AO365 har været populært, og den digitale omsætning voksede med 536 mio. kr. til en andel af AO´s totale omsætning på over 50 % = 2,4 mia. kr. Vi er tilfredse med udviklingen i den digitale omsætning, og det værditilbud appen har skabt. Samtidig har appen skabt stigende trafik i vores butikker både via AO365, og fordi mere end hver fjerde app-ordre afhentes i butikken. Det stærke omnichannel-tilbud har bidraget med en positiv vækst på 48 % i resultatet før skat i 2021. Det vil sige, at hver gang vi øger omsætningen med 1 %, øger vi overskuddet med 2,8 %.
I stedet for at løbe efter udviklingen, har vi været blandt dem, der satte kursen. Vi har været nysgerrige. Vi har turdet og vi har villet. Med den ny app platform, AO365 i alle AO´s butikker og en tårnhøj kundetilfredshed med selvbetjening og AO365 på 96,6% ud af 100%, har vi skabt et solidt springbræt for nye kundeoplevelser og ny innovation.