Podcast: ‘Min Søn Har En Djævel’

Heartbeats

for

Danske Spil

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvordan bliver man en del af løsningen, når man er en del af problemet?

Danske Spil er sat i verden for at give danskerne gode spiloplevelser og støtte gode formål i samfundet. Det gør de heldigvis det meste af tiden. Men Danske Spil er også opmærksomme på deres ansvar, når spillere oplever spilproblemer eller konkret afhængighed af deres produkter. At sikre ansvarligt spil er en del af Danske Spils formål, som Danmarks største spiludbyder.

Det skal være spilleren, der styrer spillet og ikke omvendt. Og for de spillere der har udfordringer med at styre spillet, tager Danske Spil et ansvar for at hjælpe og, om nødvendigt, begrænse spillet.

Ludomani er et misbrug, mange ikke tør tale åbent om. Det gælder både, hvis de har oplevet det på egen krop eller kender nogen, som har. Derfor er der også mange, der ikke ved særlig meget om ludomani, hvordan det opstår, kan forebygges og behandles, eller hvordan man kan hjælpe andre.

I samarbejde med Danske Spil skulle Heartbeats finde en løsning på, hvordan man kommunikerer ansvarligt spil, når man er Danmarks største spiludbyder.

Løsning

Løsningen var en podcast - en samtale mellem far og søn under navnet ‘Min Søn Har En Djævel’. En podcastserie der er grundstenen for et nyt tiltag inden for Danske Spils ‘ansvarligt spil’-strategi.

Journalist Thomas Stokholm og sønnen Bastian skulle sammen i studiet og tale om Bastians kamp mod spillet, finde en forklaring og hinanden igen.

Sammen med Danske Spil ønskede Heartbeats at dele de ægte historier om spillets mørke side. Håbet var, at Thomas og Bastians dybt rørende og ærlige fortælling kunne medvirke til at få en spiller til at tænke sig om en ekstra gang i forebyggelsens navn eller opmuntre en ven eller et familiemedlem til at tage en svær snak med en, de kender. Vi og Danske Spil tror på, at det er historier som dette, der rører folk og huskes, som kan være med til at gøre en forskel.

Projektet var aftalt og planen var lagt, men vi blev overhalet af virkeligheden, da Bastian brød sammen efter mange års ludomani - og vi måtte gå i studiet med det samme. Planen blev kasseret og Bastians vej ud af spillet blev vejen for projektet.

Mediestrategien blev udformet i et on-demand format, hvor vi udgav alle episoder på én gang for at skabe den bedst mulige lytteoplevelse og sammenhæng. Podcasten blev aktiveret af en hero-video, der afspejler den personlige samtale mellem Thomas og Bastian. Den blev fulgt op med episodespecifikke videoer gennem hele kampagneperioden.

Vi udvidede kampagnen med klummer, artikler, portrætter og videoteasers - alle med hjælp-til-selvhjælp, pligttekster og udelukkelse via Rofus inkorporeret i materialet. Artiklerne skabte, parallelt med podcasten, et fokus på ludomaniforskningens kår, en kvindes liv med ludomani, og en intervention eller mangel på samme.. Tidsaktuelle og relevante problematikker, som ofte forbliver ufortalt i jagten på den dramatiske fortælling om ludomani. Artiklerne satte fokus på vigtige perspektiver og affødte mange kommentarer fra lyttere omkring deres egne historier om spilproblemer, både som spiller og pårørende. Podcasten er i disse dage med til at bane vejen for udformningen af nye idéer og muligheder for projekter med interesserede parter.

Der var mange overvejelser omkring, hvordan det ville opfattes, at Danske Spil både var medafsender og deltager. Men konklusionen blev, at budskabet var vigtigst - ikke afsenderen. Den stærke fortælling skulle være i fokus, ikke Danske Spil. Danske Spil leverede en kanal i kraft af Oddsets podcast-univers, som udgør en relevant målgruppe for podcastens budskab.

Resultat

Resultatet blev en dyb personlig podcastserie på fem episoder, som danner rammer for en ny måde at kommunikere ansvarligt spil på.

Resultater:
Organisk reach på 150.000+
36.000+ interaktioner på Facebook
100.000 views på Go’ Aften Lives Instagram
Lyt 6.600
Gns. lyttetid 89,4%
Sidevisninger 5.000+
Gns. læsetid 4 min
‘Time spend with brand’ 144 dage

Hos Danske Spil har Thomas og Bastian sat ansigt på vigtigheden af at fokusere på bekæmpelse af spilafhængighed og den kerneudfordring, den indsats udgør for medarbejdere og afdelinger på tværs af Danske Spil. I december var Thomas og Bastian på besøg hos Danske Spil for at fortælle deres historie - og salen var fuld.

Ligeledes anbefaler ‘Forskningsklinikken for Ludomani’ podcasten til deres patienter og pårørende, og den bruges i deres internetbehandlingsprogram ‘Spillefri’.

Danske Spil var bevidste om, at de, som spilselskab, kunne blive “skudt i skoene”, eller fremstå dobbeltmoralske ved at italesætte risiciene ved overforbrug af deres produkter. Dette blev også italesat da programmet ‘Radio Afhængig’ inviterede teamleder for ansvarligt spil hos Danske spil i studiet til en debat om deres rolle som medafsender. En debat og en samtale som Danske Spil ønskede blev bragt op.

Kommentarer på SoMe, delinger og privatbeskeder vidende om, at podcasten påvirkede målgruppen - nemlig de pårørende, fagfolk, de spilafhængige, de afvænnede og alle midt imellem. Nedestående er en ud af mange kommentarer, som vi og Thomas modtog efter udgivelsen:

“Som jeg lytter mig frem igennem historien, hører jeg både en fortælling om en ung mands spillemisbrug og hans fars oplevelser med dette. Men jeg lytter mig også frem til en fortælling om en søn-far relation. Begge dele er, for mig at se, modigt, fordi de fremstår autentiske, vedrørende og ucensurerede. Jeg får som lytter et indblik i livet som det udfolder sig og ikke en censureret og poleret udgave, der udelukkende rummer dét, der føles bekvemt at dele. Jeg håber og tror, at jeres fortællinger kan være udviklende for andre mennesker med spilmisbrug, men også for forældre og deres relation til deres børn. Tusinde tak for det. Hvis jeg var dig, ville jeg være stolt. Ikke mindst af din søn.”

“Danske Spil er meget stolt af at have bidraget til at få podcastserien ”Min Søn Har En Djævel” ud at leve, og af den positive udvikling podcasten har været med til at sætte i gang.” - Elisabeth Linding, chef for ansvarligt spil hos Danske Spil.

Danske Spil

Mikkel Liechti

Senior Brand Manager

Lars Bagge Gaarde

Junior Brand Manager

Heartbeats

Christina Damstedt

Projektleder

Christoffer Høg

CCO

Samarbejdspartnere

Heartbeats Studio
Videoproduktion

Watch Video