ApoPro – Dit online apotek

InboundCPH

for

ApoPro Online Apotek

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

At passe godt på helbredet hos sig selv og de vigtigste mennesker i dit liv er et stort ansvar. ApoPro er sat i verden for at hjælpe deres kunder med netop det.

Apopro er det største danske online-apotek, der er skabt digitalt fra begyndelsen – ud fra en dybfølt vision om at gøre det nemmere for dig at få den medicin og kvalitetsrådgivning, som man behøver for at forebygge sygdomme og holde sig rask.

Med en vision om at revolutionere den ældgamle apoteks-branche, åbnede ApoPro dørene til Danmarks første digitale apotek i 2017. De havde en hypotese om, at der var så meget viden på apotekerne, men at det desværre var lidt tilfældigt, hvordan og hvornår det kom ud over skranken til kunderne. Digitalt og via e-commerce kunne de systematisere og kommunikere viden bedre og lette indkøbet for kunder.

ApoPro har nu overført alt det bedste fra de fysiske apoteker og gjort det 100% digitalt. Med stor succes. Udover at udrydde køen til receptmedicin, giver ApoPro anonym rådgivning fra faguddannet personale via en 1:1 chatfunktion. Hos ApoPro har man som kunde direkte adgang til rådgivning hos nogle af Danmarks dygtigste farmaceuter og farmakonomer - direkte hjem i kundernes stuer.

ApoPro er landsdækkende og bringer rådgivningen til kunderne, når de har brug for det. De leverer direkte til døren, ofte samme dag, så man aldrig er afhængig af at skulle møde fysisk op på apoteket. ApoPro har i dag til formål at gøre flere danskere opmærksomme på, at online medicin handel er nemmere og lige så sikkert som det fysiske apotek.

ApoPro er blevet frontløbere på at drive det traditionelle apotekskoncept ind i det 21. århundrede, gennem datadrevet personaliseret og omkostningseffektiv sundhedsservice og distribution. ApoPros vision var at digitalisere den danske apotekssektor og blive det danske go-to-apotek ved at muliggøre lettere, hurtigere og sikrere distribution af medicin og sundhedsvæsen. Det er de lykkedes med.

Kun 4-5 procent af apotekssalget i Danmark er online. I Sverige er andelen allerede nået op på 20 procent.
Derfor er meget af ApoPros markedsføring centreret omkring at gøre op med den ældgamle industris indgroede vaner.

I modsætning til almindelige webshops er ApoPro under meget skrappe regler, når det kommer til markedsføring. Derfor arbejder de meget med at informere og uddanne deres kunder og det kommer i høj grad til udtryk igennem hele kundeoplevelsen.

Løsning

ApoPro har brugt budgettet på dygtige farmaceuter og farmakonomer i stedet for husleje.
Derfor kan ApoPro tilbyde en målrettet rådgivning via chat, telefon og mail, der i forhold til det traditionelle apotek giver større mulighed for at være personlig og privat på samme tid, og dermed sikre en kortere vej til bedring.

Samtidig skræddersyer ApoPro den medicinske information i et fysisk brev, som hjælper kunderne med at forstå de vigtigste ting fra de lange, upersonlige og til tider uforståelige indlægssedler, der skal følge med medicinpakninger. Med ApoPro kan kunden til enhver tid trygt bestille, forstå sin behandling og bruge medicinen.

ApoPro er et såkaldt ’intelligent apotek’, der løbende bliver klogere på deres kunders behov. Personlig data og høj faglighed skaber det perfekte grundlag for bedre vejledning, der kan være med til at mindske usikkerhed og ultimativt fejlmedicinering. ApoPro har også bygget en vidensdatabase, som kunderne selv kan opsøge, når de har brug for det.

“Vi guider ofte kunderne igennem deres første onlinekøb af medicin nogensinde, og det betyder meget for dem, at de nu selv kan bestille receptpligtigt medicin uden at skulle bede deres pårørende om at hente det”, udtaler Apoteker Tine Vestergaard.

ApoPros sortiment er dynamisk og personaliseret. De sourcer de produkter kunderne vil have og giver kontinuerligt bedre og mere målrettet rådgivning, ud fra indsigtsbaseret viden. ApoPro håndterer ca. 3 gange som mange recepter som et gennemsnitligt fysisk apotek. Og det med en markant mindre bemanding af farmaceuter og farmakonomer – det skyldes, at de i modsætning til et fysisk apotek kan opdele deres arbejdsgange, så det faglærte personale kan koncentrere sig om de opgaver de er uddannet til, hvilket giver en mere kosteffektiv og skalérbar proces.

ApoPro har skabt et selvforstærkende og bæredygtigt økosystem af en intuitiv brugergrænseflade, smart brug af data til rådgivning og dygtige partnere der kan tage over hvis kunden skal henvises til en læge og ikke vil vente 2 uger på en tid ved egen læge. Med ApoPros nyetablerede samarbejde med Eyr.dk, som er en digital lægeservice, der specialiserer sig i online lægekonsultationer, kan kunderne forvente en end-to-end service, som kan tage hånd om deres helbred - uanset hvilken situation de står i.

Foruden udelukkende at benytte miljøvenlig indpakning, som efterhånden er en hygiejnefaktor, vægter ApoPro også, at deres distributionspartnere er opmærksomme på at skåne miljøet. Derfor samarbejder de med Burd Delivery, da deres leveringer er 100% klimakompenserede.

Resultat

Det betaler sig at være kundecentrisk. Ved at personificere service og tilbyde et transparent udvalg af produkter, er ApoPro på få år blevet en kunde-favorit.

ApoPro repræsenterer en banebrydende adfærdsændring i danskernes indkøbsvaner og har digitaliseret en branche, der er kendt som fysisk-by-default. De har sat barren højt og hæver den hvert år.

“På trods af en meget høj Net Promotor Score i både 2019 (75) og 2020 (74) har vi en oprigtig ambition om hele tiden at forbedre vores service og skabe den bedste købsoplevelse for kunderne. Vores netop gennemførte NPS i januar 2022 viser en flot score på hele 82! Dvs en stigning på +10%. Ovenstående er et resultat af en kundefokuseret strategi i hele organisationen: Kvalificeret rådgivning, kundebreve, segmenteret kommunikation og fulfillment inden for det aftalte tidsrum og at vi sourcer de produkter kunderne gerne vil have.” -Margit Friis Head of Marketing & E-commerce

NØGLETAL (2017-)
• +330.000 unikke kunder
• +600.000 returnerende kunder
• +1.000.000 rådgivende breve
• +45.000 anonyme chats
• +1.800.000 ordrer leveret
• +6.800.000 produkter leveret

FREMGANG 2020-2021:
• Bestillinger: Fra 575k til 750k = 30% stigning
• Leverede produkter: Fra 2,2 mio til 3,0 mio = 35% stigning
• Hyppighed: Tilbagevendende kunder steg fra 2,8 gange p.a. til 3,1 gange p.a. = 10% stigning!
• Unikke kunder: Fra 270k til 330k = 25% stigning OMSÆTNING:
• 2020-2021: +25% (+DKK 50 mio)
• Konverteringsrate: 9% (2021)

KUNDETILFREDSHED:
• Kunde Net Promotor Score på 82 ud af 100 = Excellent! (1259 adspurgte)
• 5 Stjerner på trustpilot. Dvs 91% af de +20.000 anmeldelser er Excellent. 6% er Great. Total score på 4.8

ApoPro er i sandhed et unikum i dansk e-handel, som vi kun har set begyndelsen af.

HVAD ER APOPRO FOR KUNDERNE?
”En dejlig mulighed, når benene begynder at svigte. Bestilte kl. 11 og medicinen blev leveret samme dag kl. 19” -Henning, Trustpilot, 3. august 2021

”Min kollega oplever jeres service som helt fantastisk, og er meget imponeret over, at han kan bestille medicin til sin kronisk syge søn og få det leveret samme dag. I gør deres liv så meget nemmere...” -Ditte, 6. august 2021

”Super nem bestilling, god information undervejs, hurtig og præcis levering med super information, også omfattende information om medicin i pakken. Bruger kun dette apotek nu!” -Marianne, Trustpilot, 15. august 2021

ApoPro Online Apotek

Margit Friis

Head of Marketing & E-commerce

InboundCPH

Lasse Clarke Storgaard

Partner

Samarbejdspartnere


Watch Video