Landfolk – get out of town

Landfolk A/S

for

Landfolk A/S

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Startups

SØLV:
Udfordrer en støvet branche på en ny måde. Godt set, at der ligger et nichemarked i luksussegmentet gemt i Airbnb modellen. Stærkt founderteam der har bygget en solid forretningsmodel på tidligere erfaringer. Markedspladser er nogle af de sværeste forretningsmodeller at få til at lykkedes, så det i sig selv er imponerende, og de har formået at blive attraktive for en målgruppe, der ikke før har udlejet. Og til slut, en imponerende første investering at hente.

Baggrund

Landfolk er en dansk startup med ambition om bygge et nyt globalt hospitality brand, der udlejer unikke, kuraterede premium sommerhuse via en state-of-the-art teknologi platform.

Landfolk’s tilblivelse er summen af en række forskellige elementer:
• Markedstendenser: Corona har accelereret en tendens, der allerede har været i vækst gennem det sidste årti; en ferieadfærd, der går i retning af naturen, ro, nærvær og samvær. Her har second homes eller sommerhuse vist sig at være den oplagte løsning for mange, hvor man netop opnår kombinationen af natur og ro.
• To-sidede markedspladser: Hele founder-teamet har arbejdet sammen i flere år i Airbnb og via forskellige roller og positioner i virksomheden, lært hvordan alle elementer af hvordan en af verdens største markedspladser fungerer på indersiden og hvordan den har skaleret kraftigt gennem årene.
• Scale and exit-erfaring: Der er 7 medstiftere af Landfolk. En række af dem har tidligere bygget, skaleret og solgt den tidligere DDA award-winning platform Gaest.com til Airbnb og fik derigennem hvæsset kløerne til at bygge noget der næste gang kunne blive endnu større og succesfuldt.

Landfolk er lige dele vision om at bygge et brand i verdensklasse, som det er en tech-platform, hvor slow travel, simple luxury og smukke naturoplevelser, er i højsædet. Derigennem differentierer vi os kraftigt fra de traditionelle udlejningsbureauer i markedet.

Se fx vores første kampagne i Tyskland med den tyske kunstner Jan Kruse, der fortæller om hvor han får sin inspiration fra med base i et dansk sommerhus: landfolk.com/da/s/partners/jankruse

Markedet er enormt med en samlet TAM i Europa på €27,5 milliarder (2019). Der er ca. 21,5M sommerhuse i Europa, og vi vurderer at ca. 430.000 af dem er mulige at tiltrække til en kurateret platform som Landfolk.com.

Vi er begyndt i det danske marked som vi kender vældig godt og som er et af de mest udviklede sommerhusmarkeder i verden. Derefter ekspanderer vi i 2022 til Tyskland og Sverige. I 2023 åbner vi op i et nyt land hver 6. måned.

Løsning

Efter flere år i Airbnb og mange personlige erfaringer med at eje, udleje og leje sommerhuse, kunne vi se, at sommerhusmarkedet i hele Europa grundlæggende set trænger til at blive set på med friske (digitale) øjne og løse de udfordringer der er forbundet med at være hhv. sommerhusejer -og gæst:

For sommerhusgæsterne gælder, at:
• Det er komplekst og tidskrævende: De eksisterende platforme som Airbnb og VRBO er gigantiske udbydere af millioner af huse og lejligheder, hvor den komplekse bookingoplevelse betyder, at man bruger dagevis på at finde lige præcis den perle af et feriested, der vil skabe rammen om den perfekte ferie.
• Det er old-school og upersonligt: de traditionelle bureauers websites er mest af alt digitaliserede kataloger, hvor lange lister af data og beskrivelser udgør store dele af kunderejsen. Den analoge del fylder meget, når man f.eks. skal have udleveret den fysiske nøgle hos et turistkontor.

For sommerhusejerne gælder, at:
• 80% af alle sommerhuse og ferieboliger i Europa udlejes ikke, men står derimod tomme 300 dage om året.
• Der er mange årsager til at sommerhusejere ikke ønsker at udleje, men for mange er de eksisterende muligheder ikke tilstrækkeligt attraktive og har ikke løst ejernes problemer ved at udleje som bl.a. tæller at mange sommerhusejere gerne vil kunne lade deres personlige ejendele stå, de vil være i kontrol og have fuld fleksibilitet.
• Mange sommerhusejere bruger enormt meget energi på at indrette deres sommerhuse smukt og hyggeligt, og det er dem mere kært end deres primære hjem. Derfor kan mange sommerhuseejere ikke se sig og deres sommerhus bliver udlejet på en meget transaktionel vis via et non-brand. Vi vidste derfor at for at vinde markedet skulle vi bygge et brand og en tech-platform, der var så indbydende enkel, flot og gennemført at en sommerhusejer vil være stolt over at se sig selv og sit hus formidlet på platformen.
• Vores indledende research viste, at yngre sommerhusejere ønsker fuld kontrol over deres sommerhus ifht. hvornår de udlejer, hvor meget de udlejer og hvem de udlejer til. Samtidig er mange tiltrukket af at være en del af et community af ligesindede, hvor man udveksler erfaringer, ideer og viden om det at eje, vedligeholde, indrette og udleje et sommerhus.

Løsningen blev Landfolk.com; en digital markedsplads og platform, hvor alle huse er kurateret og udvalgt efter fire kriterier, der betyder at alle huse er one-of-a-kind, personlige og smagfuldt indrettet i naturskønne områder. Forretningsmodellen er kommissionsbaseret, hvor Landfolk samlet set taget 20% i kommission.

Ejerne er i fuld kontrol over kalender, prissætning og hvem der får lov at booke huset. Platformen holder også styr på og indrapporterer det årlige skattefradrag. Og medlemskabet af vores community giver indsigt og viden om det gode sommerhusliv og værtskab.

For gæsterne er Landfolk.com en ny og lækker måde at finde og booke et håndplukket premium sommerhus hos værter, der skaber fantastiske ophold og oplevelser.

Resultat

På overfladen virker en to-sidet markedsplads som en enkel og overskuelig digital løsning. Men dykker man blot en anelse ned under overfladen, opdager man hurtigt, at det er en meget kompleks digital forretningsmodel, hvor balancen mellem supply og demand er helt afgørende for succes; i Landfolks tilfælde gælder det, at for mange huse til for få gæster og for mange gæster til for få huse, begge betyder, at man er dømt til at mislykkes.

Landfolk har i løbet af sit første leveår ramt en meget fin balance på supply/demand dynamikken og bygget en velsmurt markedsplads, der demonstrerer et stærkt product-market fit:
• Vi har onboardet 400 huse på platformen, som alle er af meget høj kvalitet og hvor over 50% af husene ikke har været udlejet før. Dvs. vi er lykkes med en af vores vigtigste målsætninger; nemlig at bevise vi kan tiltrække supply, som ingen andre platforme har været i stand til at tiltrække.
• Vi oplever stærke organiske trafiktal på platformen, hvor 70% af trafikken (85.000 besøg i februar) er direkte og 30% af alle vores huse kommer via netværkseffekter - skabt af vores community af sommerhusejere, der anbefaler andre ejere at komme på Landfolk. Vi har dermed bevist, at vi på kort tid har etableret et brand, der kan generere trafik og netværkseffekter.
• Vi har i Q1 2022 haft en stigning i GMV på 307% fra Q4 2021 og en stigning på 1.313% fra Q1 2021.
• Der er booket over 25.000 overnatninger på platformen.
• En tredjedel af alle bookinger kommer fra tyskere.
• Fundingmæssigt har de syv co-founders finansieret de første 12 måneder, kombineret med et vækstlån fra VækstFonden. I Q1 2022 har vi landet en stor to-cifret millioninvestering fra investeringsselskabet Heartland og generelt oplevet meget stor interesse fra danske, såvel som internationale VCs.

Landfolk A/S

Camilla Swartz

Co-founder og brand/marketing

Cathrine K. Reimann

Co-founder og supply/community

Lars Kloster Silkjær

Co-founder og designer

Landfolk A/S

Chris Kjær Sørensen

Co-founder og CTO

Jonas Grau

Co-founder og software engineer

Christian Schwarz Lausten

Co-founder og CEO

Anders Boelskifte Mogensen

Co-founder og bestyrelsesformand

Samarbejdspartnere


Billeder