EPOS -Building a global business

IMPACT

for

EPOS -Building a Global Business

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

For at en transformation kan finde sted, skal der en mærkbar forandring til. En forandring der både flytter mennesker, processer og oplevelser.

EPOS sælger og producerer premium headsets og speakerphones til både enterprise og gaming – men for halvandet år siden eksisterede vi slet ikke.

FRA DEMERGER TIL DIGITAL FIRST
EPOS transformation er funderet i et demerger fra Sennheiser electronic GmbH & Co.
Spaltningen blev startskuddet for at skabe et nyt global brand – digital first. Barren blev sat højt – og tydeligt – for lyd- og kommunikationsprodukter. På kun otte måneder er strategien om at etablere en ny virksomhed som high-end brand og lanceret en global digital infrastruktur og commerce-platform, der kombinerer content og commerce for virksomheder og forbrugere.

Første step var løsrivelsen fra Sennheiser. At skabe noget nyt fra noget etableret kræver en ganske særlig indsats, hvor både brand, tech og de mennesker, der arbejder med begge dele, skal arbejde tæt sammen. Dette blev løst igennem tværorganisatoriske agile transformation-team med deltagere fra EPOS, IMPACT og andre eksterne specialister.
Med en allerede planlagt strategi at tage udgangspunkt i, var opgaven enkel, men langt fra simpel: byg en ny global digital forretning - 160+ markeder med høj hastighed. Nyt brand, ny platform, nye direkte salgskanaler, nye backofficeprocesser, nye go2market tactics, nye marketingsystemer.

POWERFUL, RELIABLE AND EASY TO USE
…er ordene EPOS bruger til at beskrive deres audio produkter. Men de danner også fundamentet for transformationsarbejde til digitalt. For de løsninger, der skal få transformationen til at leve, skal være stærke, pålidelige og nemme at bruge, før de kan blive en succes.

Følgende strategisk approach blev defineret som trin 1:
- Digital bliver nøglen i virksomheden fremtidig vækst
- Global tilstedeværelse og commerce er vigtigt dag 1 for at vinde kunderne
- Etablering af direct 2 consumer commerce med lokale valutaer, sprog og service
- Fokus på digitalt som primær demand kanal for salg igennem forhandlere
- B2B Lead generering med kobling til global salgs-styrke
- Premium brand experience i alle touchpoints
- Tæt kobling med CRM og data opsamling mhp. Intelligent marketing i alle kanaler
- Time-to-market er king
- Agile parallelle streams i tværfaglige teams
- Alle i projektet skal kende og tage medejerskab på strategien

Løsning

Så hvad gør forløbet til en ægte transformation. På bare 8 måneder blev bygget en global ny forretning – skabt en stærk kundeoplevelse fra lead til service, velfungerende globale backoffice processer, stærk kobling med salg og marketing – samt direkte salgskanaler der performer.
Transformationen har aldrig alene handlet om at levere proces og platforme. Det har været afgørende at skære igennem med et strategisk løft, at definere processerne skarpt og præsentere organisationen for nye digitale muligheder og ways-of-working.

NY TECH STACK & TVÆRFAGLIGHED
Løsningen adskiller sig først og fremmest ved, at hele applikationslandskabet er blevet udviklet på én og samme tid. Et nyt ERP, nyt CRM, nyt PIM og ny marketing automation – for bare at nævne en håndfuld. Med andre ord: vi stod overfor en helt ny tech stack, mens vi sideløbende byggede brand og organisation.

Dernæst – men på ingen på sekundært – blev løsningen formet af, at vi på rekordfart brudte en kompleks forretning ned til en klar eksekveringsplan. Vi har konstant haft den samlede oplevelse som ledestjerne for transformationen, og sådan en oplevelse kan kun bygges i et stærkt og tværfagligt samarbejde. Dette er sket på tværs af digitalt, CX, salg, marketing, finance, kundeservice og logistik. Output er en global velfungerende digital forretning på 160+ markeder under skarpe deadlines.

AUTOMATISERING ABOVE ALL
Med valget om en hypermoderne headless arkitektur, har vi opnået fuld fleksibilitet ved at afkoble systemer med microservices. Sagt enkelt: vi har automatiseret alle de steder, vi kunne. Helt konkret har det betydet, at vi nu frit kan supportere alle markeder på tværs af prisstyring, sortiment, valutaer, betalingsmetoder og meget mere. Med få klik kan medarbejderne helt selv lave ændringer i real-time. Den frihed og fleksibilitet er essensen af en win-win, der både transformerer interne processer og kundernes møde med vores produkter til en sømløs og gennemført oplevelse.

DET RIGTIGE KØB – FØRSTE GANG
For både at understøtte B2B og B2C i samme platform valgte vi at gå med Episerver DXC. Episerver Commerce Cloud håndterer administration af produktkatalog og ordrehåndtering, mens Episerver Search & Navigation understøtter en stærk søge- og filtreringsfunktion. Det gør det let for kunder at finde produkter, der matcher deres behov, og løsningen viser relaterede produkter, varianter og det rigtige tilbehør tydeligt. I sidste ende betyder det en bedre købsoplevelse, mindre brug for support og en større mulighed for at ende med det rigtige produkt allerede ved første køb.

Resultat

Transformation, forandring, forvandling. Kært barn har mange navne, men for os her i EPOS har det mest af alt handlet om at skabe en bevægelse. En bevægelse mod en position som global high-end audio pioner – bygget på en enestående digital infrastruktur, som alle vores kunder vil bruge, holde af og vende tilbage til. Udover et succesfuldt demerger og etableringen af den nye globale platform, har EPOS-medarbejdere fået mandat til at understøtte forretningsvækststrategier, kampagner og salg på nye markeder – med signifikante resultater i både trafik og konvertering. For en transformation er først komplet, når den har bevist sit værd. Blandt resultaterne er:

• Go-live on-time blot 14 dage før CORONA affødte nedlukninger
• Global indholds- og commerce platform bygget og lanceret på 8 måneder - live i mere end 160+ markeder,7 sprog og 60 valutaer.
• Vi gik live den 2. marts 2020 og allerede efter første uge var der salg i hele verden – og det var uden den store marketingindsats.
• Den nye brandhistorie om EPOS når ud til kunderne, og mere end 35.000 webadresser blev omdirigeret sømløst og korrekt
• Medarbejderne har nu mulighed for at arbejde smartere og hurtigere med en moderne headless arkitektur, der er bygget til at sikre skalerbarhed for fremtiden
• Fra virksomhed uden forretningssystemer og uden brand – til samlet virksomhedsomsætning DKK 1,3 mia. i 2020.

TRANSFORM. EXECUTE. REPEAT.
Digitalt har uden tvivl været en vigtig spiller i at lykkedes med omstillingen fra Sennheisers salgskanaler til egne salgskanaler. Med en skalerbar moderne arkitektur, der understøtter kundeoplevelsen, data og integrationer tilsat helt unikke eksekveringsevner står vi i dag med et stærkt globalt brand – og det var bare på 8 måneder. Vores digitale transformation fra ukendt til audio-pioner er bare begyndelsen. Med et stærkt digitalt setup og forretningens support til at drive og udvikle det sætter vi vores eksekveringskraft og de gode kundeoplevelser på repeat.

IMPACT - We Transform Commerce

EPOS -Building a Global Business

Anders Schmidt

Head of Marketing Technologies

Kristian Dedenroth

Web Manager

Jeppe Dalberg-Larsen

CEO

Mette Winther

IT Programleder

Bianca Nesgaard

VP, Global Marketing

Brynhild Vinskei

Enterprise Marketing

Maja Frølunde Sand-Grimnitz

Gaming marketing

IMPACT

Kasper Holst

CEO

Rasmus Thau Riddersholm

Account Director

Rasmus Berrig

Experience Lead

Sarah Mørch Svendsen

Program Management

Anders Bom

Visual design

Lars Holm Byg

Scoping

David Jensen

Project Manager

Jacob Lorentzen

Tech lead

Thomas Blitz

Tech lead

Kristian Daugaard

Front end lead

Samarbejdspartnere

Hello Monday
Brand- and digital design
Tofu productions
Videoproduction

Watch Video