Montana Furniture – Dansk design unlimited

IMPACT

for

Montana Furniture

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Hvordan forbedrer man den digitale kunderejse og binder stærkere bro mellem de forskellige faser fra inspiration over research og evaluering af produktmuligheder til køb og levering, hvis man er en high-end møbelvirksomhed, der producerer unikke og komplekse ’made-to-order’ produkter der kan sammensættes på 1000-vis af måder?

Hvordan genopfinder man sig selv og tilgangen til markedet samtidig med, at man øger resultatet på top- og bundlinjen? Hvordan udvider man kundernes forståelse af produktsortimentets bredde og dybde? Og hvordan præsenterer man online produkter med mere end 70.000 kombinationsmuligheder på en effektiv, inspirerende og brugervenlig måde?

For Montana Furniture var svaret blandt andet investering i en ny stærk web & e-handelsløsning, der, i samarbejde med IMPACT, har formået at favne nye produktserier, nye afsætningskanaler, en stærk forbedring af kunderejsen og bygge bro mellem inspiration, evaluering og køb - og brug af de nyeste teknologier til at vise produkternes uendelige muligheder online. En righoldig ’branded commerce experience’ med stærke resultater til følge.

Projektet blev kickstartet internt i 2019, hvor Montana fik foretaget en omfattende ekstern analyse af kunderejsen, på tværs af digital og fysisk tilstedeværelse. Resultaterne kickstartede en større digital transformation hos Montana. Priserne på produkterne var svære at finde for kunderne, og kunderejsen fra inspiration til køb var omstændig, afbrudt og svær at gennemføre. Med et separat CMS-båret brand-site uden et reelt produktkatalog, en separat online shop på eget domæne og et avanceret tegneprogram til desktop.

Sammen med IMPACT klargjorde Montanas ledelse derfor i sommeren 2019 en indstilling til bestyrelsen med et klart roadmap for en større digital transformation. Herunder en klar plan for, hvordan brikkerne til den nye løsning skulle rulles ud i takt med en gennemgribende ændring af de bagvedliggende forretningsprocesser i den 39 år gamle møbelvirksomhed.

Det nye Montananfurniture.com B2C site gik live i december 2020. I tre sprog og med 12 landeversioner. Ecommerce er pt rullet ud i DK, med 2 lande mere på vej i den kommende periode.

Et særskilt B2B retailer website, bygget på samme underliggende løsningsarkitektur, målrettet nye multibrand forhandlere med fokus på Montana’s readymade produktserier Free, Mini og Wire gik live i februar 2020. På tre sprog og med ecommerce i 13 lande.

Løsning

Formålet med løsningen var at tage kunderne i hånden og guide dem fra inspiration til køb. Enkelt, trygt og digitalt – direkte hjemme fra sofaen. Produkter i den prisklasse og med den designarv, som Montanas produkter står for, repræsenterer en kunderejse, hvor vi mennesker gør os både rationelle og emotionelle overvejelser om vores køb. Med udgangspunkt i netop kunderejsen blev det digitale designunivers og muligheden for at indrette med personlighed, kvalitet og farver skabt.

INSPIRER, KONFIGURER, LÆG I KURV
Et ekstraordinært digitalt og visuelt håndværk danner rammerne for oplevelsen. Besøgende kan digitalt bevæge sig fra rum til rum, gennem stuen, badeværelset, soveværelset og hjemmekontoret – stien til inspiration er lagt med uendelige immersive billeder. En shop-the-look funktion hjælper desuden kunder til nemt at se og købe de viste produkter fra billederne. Ved at skabe et digitalt rum med så detaljerige visuelle elementer, inviterer Montana kunderne helt indenfor og hen til kassen med blot få klik.

HELT TÆT PÅ MED 3D-KONFIGURATION
Kombinationen af en gennemført tech stack og et visuelt inspirationsunivers ud over det sædvanlige er endt ud i en intelligent 3D-produktkonfigurator skabt med Cylindo. Med den bringer Montana de mere end 70.000 forskellige konfigurationer til live i fotorealistisk 4K kvalitet. Kunderne kan selv skræddersy et produkt, se det up-close med naturlige skygger og lave ændringer i alt fra farve, position og dybde før deres køb. Uanset om kunden er klar til at lægge i kurv eller vil besøge en Montana-forhandler, er der rig mulighed for at lære produkterne at kende fra alle vinkler.

ENDLESS AISLES GJORT DIGITALT
Overskriften for kunderejsen er ”endless”. Uanset om kunden befinder sig i begyndelsen eller slutningen af sin rejse, bliver de taget i hånden med relevant indhold og produkter. Med en Pinterest-lignende tilgang bliver besøgende guidet gennem inspirerende rum iført Montanas designs. Uendelige konfigurationer bertyder uendelige muligheder for inspiration – gjort enkelt og tilgængeligt.

SOM EN FLAGSHIP STORE – BARE ONLINE
Som behovet for research, inspiration og køb bliver mere digitalt – også når tilværelsen ikke er præget af pandemier – er det essentielt at bevare brand awareness på alle digitale touchpoints. Derfor har fortællingen om dansk design, håndværk og kvalitet været fundamentet for løsningen med og fortællingen om de uendelige muligheder – i billeder og i tech’en bag. Som i enhver god flagship store får besøgende også den gode service; med en chatbot kan kunder få svar på deres spørgsmål til produkter, konfigurationer og det meste derimellem.

Resultat

Gennem hele processen har IMPACT fungeret som strategisk, brand experience, ux-design og teknisk sparringspartner. Sammen har IMPACT og Montana skabt en løsning, der sætter nye standarder for, hvordan man inspirerer og sælger møbler online - og sigter på at binde den samlede kunderejse sammen. Med inddragelse af kundeindsigter, online brugertest og en iterativ designproces i tæt samspil med Montana’s inhouse team.

Tid brugt på Montanas B2C site er siden lancering i december steget med 27% og der besøges 40% flere sider year-on-year (yoy).

Antallet af salgbare og online konfigurérbare produkter online er vækstet fra 50 til 240 grundprodukter og mere end 70.000 konfigurationsmuligheder.

Online salg på Montanas B2C website i sammenligning med den tidligere e-commerce løsning:

Omsætning: Index 1200 year-on-year

Konverteringsrate: Index 200 year-on-year

Gennemsnitlig basket: Index 183 year-on-year

Lanceringen af B2B sitet har givet en tilgang på mere end 70 nye forhandlere fordelt i hele Europa. Index 400 i omsætning 2. halvår vs. 1. halvår i 2020.

Montanas interne forretningsprocesser er blevet opdateret til at inkorporere e-commerce. Alt lige fra Master stamdata i PIM, ERP-integrationer i speditørflow, til kundeservice og onlinechat.

Intern tidsbesparelse i internt salg på cirka 90 timer/md i forhold til ordrehåndtering, ved at kunden selv konfigurerer produkterne på sitet.

Samlet implementering fra oktober 2019 til december 2020 har holdt sig indenfor 5% af det afsatte budget - på tværs af ERP og digital platform.

Montana Furniture

Claes Bo Hansen

Head of E-commerce

IMPACT

Ole Buch Rix

Client Director

Rasmus Berrig

Experience Lead/Commerce Strategist

Anders Bom

Lead Digital Designer

Ask Ullerup

Director, Group Strategy & Innovation

Rasmus Hjorth

Frontend Tech Lead

Sandor Bellahn Engholm

Senior Frontend Developer

Martin Slotsdal Madsen

Backend Software Development Manager

Rasmus Thimsen

Senior Software Developer

Anne Sofie Aastrup

Senior QA Consultant

Thomas Hoffmann

Senior Project Manager

Mads Aarup Hansen

Senior Master Data & Solution Consultant

Jeppe Jørgensen

PIM & Master Data Consultant

Samarbejdspartnere

Frame
3D film

Watch Video