Lanceringen af ”Lotto 1.0” – Danske Spils første Lotto app – i 2017 blev en umiddelbar succes. Men efterhånden som app’en voksede i funktionalitet og spiludbud, truede kompleksiteten med at vælte det der oprindelig var tænkt som en enkel ’hurtig’ kupon-købsoplevelse.
Samtidig er den digitale udvikling på spilmarkedet eksploderet på de blot 3-4 år siden Lotto 1.0; og det stærkt konkurrenceprægede danske spilmarked er fyldt med rabatter, free bets, produkt-bundles m.m. som monopolvirksomheden Danske Spil hverken må eller vil benytte sig af.
Danske Spil har i årevis investeret i at holde sig i frontlinjen af den digitale udvikling, og måtte nu finde svaret på spørgsmålet: Hvordan ser fremtidens spiloplevelse ud?
Den nye app er en komplet gentænkning af spiloplevelsen: Hvad der før var en enkel, transaktionel app, er nu epicenter for et helt ’omnichannel økosystem’ der samler Danske Spils kanaler, brands, spiltyper – og spillertyper - i en samlet og sammenhængende kundeoplevelse.
App’en anerkender at spil først og fremmest skal være underholdende – og indfører en lang række interaktionsoplevelser der skaber positiv friktion og engagement.
Kreativ brug af teknologi i den nye app giver kunderne en række banebrydende funktioner, når de logger ind – uanset tid, placering, spil og om brugeren køber kuponer nede i kiosken, online eller i app’en. I det nye set-up tilpasser app’en sig den enkelte brugers adfærd, lærer dennes favoritindstillinger at kende, giver hurtig adgang til alle yndlingsspillene og dermed en oplevelse af at være brugernes personlige spilplatform. En fuldt personaliseret platform der husker hvad du spiller, hvornår du spiller, hvor du spiller – og hvilke tal du spiller.
Design, UI og UX samler 54 unikke spil, fra 6 brands, 20 skrabespil og 10 forskellige spiltyper, i én samlet navigation og oplevelse – bogstaveligt talt indenfor en tommelfingers rækkevidde. Brugerne kan nemt gemme deres yndlingsspil, swipe sig til et hurtigt køb, lade sig inspirere, se vindertal og meget mere. Det gælder også, når brugerne går ind i Lotto-klubber via sociale medier og deltager i det nye, innovative koncept "Spil sammen", hvor flere brugere kan spille sikkert sammen.
Og så byder Lotto 2.0 også på konceptet ”Dit held” – hvor spillere kan knytte en følelsesmæssig forbindelse til deres valgte lottotal, ved at vælge dem udfra et sted eller et foto af særlig betydning, eller udfra deres eget hjerteslag – ved hjæp af kort-koordinater, foto-ansigtsgenkendelse og pulsmåling via telefonens kamera.
Appen er helt central i at forbinde detail-handel spil og online, med bl.a. kuponscannerfunktion og digitale ”playcards” der knytter offlinespil til onlineprofiler, så en tabt kupon ikke bliver til en tabt gevinst.
En ny integreret feedback-funktion betyder, at kunderne kan gå i dialog, komme med input og tilbagemeldinger til Danske Spil, og det bliver brugt aktivt i videreudviklingen af app’en.
I efteråret 2019 lovede Martin Dalsgaard Andersen, Danske Spils CMO, i Markedsføring:
“Vi har fået blod på tanden i forhold til at skabe oplevelser i de digitale kontaktpunkter. Vi kommer til at arbejde meget mere med drømme og gamification. I det hele taget bliver kunderelationen et vigtigt omdrejningspunkt, der skal mere værdi i – Appen skal gøres mere personlig, og så vil vi også gerne arbejde videre med selve trækningsoplevelsen”
Det løfte er indfriet med Lotto 2.0:
Appen er sjov og farverig af ydre – men har seriøse commerce-muskler bag det underholdende interface. Appen håndterer over 800.000 månedlige transaktioner og er nu den førende digitale salgskanal for Danske Spil.
Bag kulissen kan Danske Spil lancere kampagner, styre forsideindhold, promo-bannere osv. via CMS, arbejde systematisk med A/B split test fx af for-valgte gameplay muligheder, og arbejde med personaliserede push- og in-app beskeder via Airship.
Det nye fokus på den involverende digitale kundeoplevelse har sat et klart aftryk i markedet: Antallet af spillere (2020/2021 YoY) er vokset med 23% - men heraf er andelen af 18-30-årige vokset med 39%.
Sammenlignet med Lotto 1.0 (indeks 100) genererer Lotto 2.0 en gennemsnitlig mdl. omsætning på indeks 146.
Antallet af spillere der kommer tilbage mindst en gang hver måned er steget med 75%.
Og trods en massivt øgede kompleksitet både i forhold til funktionalitet og forretningsomfang, har et øget fokus på app performance betydet app’ens opstartstid er reduceret til 50% af Lotto 1.0.