Muuto – En digital transformation

Dept

for

Muuto

Kategori :

Type :

andet

Vinder af Digital Design

SØLV
Ikke for meget, ikke for lidt.
Mutoo har skabt en helstøbt digital oplevelse i perfekte balance mellem den stolte skandinaviske design tradition og en smidig kommerciel funktionalitet. Det er godt håndværk, en fornøjelse for øjet, ærligt og ligetil – præcis som Muuto. Vi giver sølv til Mutoo, som er en inspiration for deres branche.

Baggrund

Muuto er ikke kun navnet på et dansk designbrand. Ordet er finsk og betyder “et nyt perspektiv”.
Den danske designvirksomhed hitter med deres skandinaviske design i både Danmark og i udlandet, men har dog haft et ønske om at effektivisere deres processer for at skalere internationalt og ultimativt indfri deres vækstmål.

Muutos ambition om at effektivisere og skalere forretningen kickstartede en omfattende digital transformation, med udgangspunkt i udvikling af en B2B-platform. Centralt for projektet var, at skabe en balance mellem Muutos stærke brandidentitet og et krav om, at skabe en personlig, gnidningsfri og effektiv oplevelse. Alt sammen for, at sikre de bedst mulige partnerskaber med Muuto.

Dept, Norgram og Immeo har i samarbejde med Muuto skabt en skalerbar løsning, der realiserer visionen om at lancere “et nyt perspektiv” på en stærk platform og et værktøj.

Løsning

Depts samarbejde med Muuto blev indledt med en strategisk foranalyse, som afdækkede de overordnede målsætninger for den kommende platform. I fokus var ønsket om digital transformation, og processen gjorde os i stand til at prioritere, hvad der skullle udvikles på kort og på lang sigt. Sammen med Muuto har vi skabt en digital platform, der giver B2B-kunderne mulighed for nemt at handle og finde al nødvendig information ét sted.

Løsningen visualiserer produkter på en måde, så det næsten er som at se og røre ved disse i et eksklusivt showroom. Sitet faciliterer en avanceret produktkonfigurator med 3D-visning, der muliggør over 60.000 konfigurationer af et enkelt produkt; herunder tilpasning af materialer og farver. Værktøjet gør det nemt at kommunikere et komplekst sortiment til B2B-kunderne, hvor de kan tilpasse varer, de ønsker at bestille samt få forhåndsvisninger, før de placerer en ordre. Siden er med til at give en digital helhedsoplevelse af brandet og sikre brandforståelsen, samt gøre det nemt at gøre forretning med Muuto.

Fokus har gennem hele processen været på slutbrugeren. Derfor har vi udarbejdet detaljerede wireframes for hele sitet, som er blevet testet med wholesale-kunder, contract-kunder, arkitekter og designere for at sikre, at vi skaber værdi for alle de primære målgrupper.
Sitet er opdelt i tre:

- En toolbox der kan tilgås uden bruger-login og er tiltænkt designere og arkitekter, der søger information og inspiration

- En partnerplatform for wholesale og contract-kunder, der kræver login, hvorefter brugeren kan bestille varer online, tilgå et personaliseret dashboard med ordredata og kontaktpersoner, samt segmenterede produktvisninger og inspirationsindhold

- Et brandsite målrettet B2C

For selvom fokus i første omgang har været på at lancere B2B-delen, har vi i forlængelse deraf også lanceret Muutos B2C-site. Alt er bygget i samme designsystem, så komponenter kan genbruges på tværs af sites.

Resultat

De nye sites har fået en flyvende start, og er blevet positivt modtaget af alle målgrupper:

- I regionerne, hvor sitet er lanceret, har 60% af kunderne allerede taget platformen og værktøjet i brug

- 20 % af omsætningen for regionerne er lagt i platformen

- Muuto har oplevet et massivt fald i bounce rate på sitet og den generelle relevans er øget

- Sitet og værktøjet kan løftes til andre projekter, som et værktøj i virtuelle salgsmøder

- Muutos kundeservicehenvendelser er faldet drastisk, hvilket har frigjort tid og ressourcer til videreudvikling og endnu bedre service

Muuto har fået den digitale transformation ind under huden, og deres kerneværdier og exceptionelle service er genskabt i et digitalt format. Med vores hjælp har Muuto via deres nye platform skabt “et nyt perspektiv” i en digital verden.

Muuto

Line Brockmann Juhl

Project Sponsor, Marketing Director

Tina Korshøj Winsløw

Project Lead, Head of Digital

Barsel Catagøl

IT Manager

Dept

Peter Risborg

Project owner

Signe Søndergaard

Project Manager & UX Designer

Christian Smedegaard

Digital Designer

Jonas Landt

Frontend Developer

Erik Thalén

Frontend Developer

Christian Røen

Frontend Developer

Samarbejdspartnere

Norgram
Design Director Mathias Høst Normark
Norgram
Design Director Sebastian Gram
Immeo
Project owner & Director Peter Wind
Immeo
Lead Developer Robert Runge
Immeo
Principal Architect Rune Engelbøl Friis
Immeo
Senior Architect Michael Krag

Billeder

Watch Video