En målrettet SEO-strategi skabte ROI på 9116 % for IT-leverandør Atea

InboundCPH

for

Atea

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Atea har rødder tilbage til 1968 og er nordens største IT-leverandør for både den offentlige og private sektor i de nordiske og baltiske lande. Med mere end 7000 ansatte fordelt på 84 kontorer er Atea en af de førende leverandører på software og hardware produkter.
Til trods for en stor markedsandel og et veletableret brand, så var Ateas salgs- og marketingmetoder ikke funderet i en digital strategi. Baggrunden for det manglende fokus på en gennemgribende transformation, var baseret på manglende viden i forhold til deres uudnyttede potentiale.
Allan Bo Christiansen, E-commerce Manager hos Atea Danmark, tog derfor kontakt til InboundCPH (og andre bureauer) i 2018, fordi han havde en klar idé om, at der lå et uudnyttede potentiale i at bruge Google som salgskanal. Hvor meget udbyttet fra organisk trafik reelt set kunne ende ud i, havde hverken Allan eller resten af Atea turde håbe på.
Efter dialogen med InboundCPH var det tydeligt, at der var potentiale på tværs af landene ved at øge fokusset på SEO og dermed den organiske trafik fra Google.
Efter grundige analyser blev det klart, at udfordringerne lå i:
- Identificering af indsatser, der kunne skabe bundlinje
- Realisering af potentiale
- Interne ressourcer til eksekvering
- Digital omstilling på tværs af afdelinger
- Udbredelse af digitale initiativer på tværs af lande
Løsningen lå dog ikke lige til højrebenet, og de indledende analyser åbnede op for helt nye udfordringer. Med et meget komplekst website indeholdende mere end 250.000 produktsider samt ansvarsområder fordelt på både lande og afdelinger i Atea, krævede det en målrettet SEO-strategi, der involverede både interne og eksterne partnere.
Den konkrete målsætning i forhold til SEO-indsatserne var øget synlighed på Google på relevante søgeord, heriblandt produkter og partnere, eksempelvis Lenovo. Derudover var målsætningerne øget trafik til deres website og en fornuftig ROI.
SEO er en langsigtet proces, og ROI kan i mange tilfælde være svært at udregne, da resultaterne ofte først viser sig 3-12 måneder efter SEO-projektets opstart.
Derudover kræver SEO løbende optimeringer og tilpasninger i forhold til nye algoritmer og opdateringer fra søgemaskinerne. SEO er en langsigtet løsning, der vil give vedvarende resultater og derfor kan det være en investeringstung løsning i opstarten af projektet, mens det senere i processen vil give vedvarende resultater, der ikke koster penge.

Løsning

SEO-strategien blev bygget op omkring en holistisk tilgang med afsæt i en dybdegående forståelse for Atea som organisation, det tekniske fundament og de opstillede målsætninger.
Efter indgående analyser af websitet, søgeord, konkurrenter, link og teknisk opsætning blev der udarbejdet en handlingsplan i samarbejde med Atea. Her var der skarpt fokus på prioritering af opgaver og definition af internt og eksternt arbejde.
Gennem løbende og tæt dialog med Ateas webbureau, Netset (med kontor i Malmø), skulle SEO implementeres på tværs af afdelinger, heriblandt udvikler-, marketing- og E-commerce-afdelingen.
Strategien var bygget op omkring et langsigtet fokus, hvor der både løbende skulle rettes op på nuværende udfordringer på websitet samtidig med, at interne ressourcer i Atea skulle uddannes for at skabe et endnu bedre fundament for synlighed på Google fremadrettet.
Målet var, at SEO og det digitale mindset skulle blive en forankret del af organisationen. Dette mål krævede en fælles forståelse for indsatserne, uddelegering af ansvar samt målbare resultater.
En virksomhed som Atea har et enormt produktkartotek og med mere end 250.000 produktsider, der ikke havde synlighed på Google, var der nok at gå i gang med. Det tætte samarbejde blev fundamentet for den agile proces. Der blev lagt en handlingsplan, mens selve processen blev udarbejdet ud fra prioriteringer og ressourcer.
Løsningen/processen indeholdt blandt andet:
- Teknisk optimering af websitet
- Indekseringsoptimering
- Indholdsoptimering (på produkt- og partnersider)
- Linkbuilding (til strategisk udvalgte sider)
- Workshops med alle involverede teams
- Løbende sparring og vidensdeling
Under processen var der stort fokus på at uddanne interne ressourcer i hvordan man indtænker SEO, når det kommer til teknik, indhold og brugernes adfærd på websitet. Med stor konkurrence på mange af de relevante søgeord, krævede det også linkbuilding med relevante links med høj autoritet.
Strategien og processen krævede en kreativ tilgang, hvor der skulle indtænkes mange forskellige faktorer og stakeholders for at nå i mål med gode placeringer på Google.
Undervejs i processen fra 2018-2020, blev flere og flere lande inddraget, og den danske afdeling blev hovedsæde for SEO. Indsatserne og de specifikke optimeringer blev udbredt på tværs af de nordiske og baltiske lande, hvilket bidrog til de flotte resultater.

Resultat

SEO-samarbejdet satte skub i den fundamentale digitale transformation hos Atea. Flere afdelinger fik forståelse for udbyttet af de digitale kanaler, og samarbejdet på tværs af landene blev styrket.
Samarbejdet mellem Atea og InboundCPH skabte stor stigning i Ateas omsætning fra organisk trafik fra Google på tværs af de nordiske og baltiske lande.
Første års samarbejde resulterede i en meromsætning på 60 mio. DKK og andet års samarbejde skabte meromsætning på 100 mio. DKK. To års tæt samarbejde skabte altså 160 mio. DKK.
Den reelle ROI kan være svær at udregne på SEO, men med en opsamling på to års samarbejde er det tydeligt, at SEO har været en god investering for Atea. Nedenstående ROI-beregninger viser ROI for samarbejdet med Atea holdt op imod resultatet. Det har ikke være muligt at modregne omkostningerne i forbindelse med interne ressource i Atea.
ROI for SEO-samarbejdet mellem Atea og InboundCPH fra 2018-2020:
• År 1 - ROI: 9911 %

• År 2 - ROI: 8697 %

• Hele perioden - ROI: 9116 %

Ovenstående ROI’er viser, at SEO kan have afgørende betydning for omsætningen hos en B2B-virksomhed. Selv for nordens største IT-leverandør er 160 mio. DKK ekstra på bundlinjen bestemt en stor stigning.
Allan Bo Christiansen, E-Commerce Manager hos Atea beskriver resultaterne: ”Jeg havde ikke turde drømme om, at vi var nået dertil, hvor vi er nået til i dag. Der er ingen tvivl om, at den enorme vækst skyldes det samarbejde, og det gode samspil mellem jer, os og vores webudviklere. Jeg er glad for, at I ikke er provisionslønnede – skal vi ikke bare sige det sådan?”.
Både InboundCPH og Atea er meget tilfredse med SEO-samarbejdet og resultaterne. I dag er der et fortsat samarbejde, der forventes at skabe yderligere vækst i 2021 og mange år frem. SEO er blevet en forankret del af Atea som organisation og indtænkes som en fundamental del af deres strategi.
Foruden de målbare resultater har samarbejdet med InboundCPH bidraget til et styrket samarbejde på tværs af afdelinger og lande internt i Atea.
Camilla Schmidt Nygaard, Digital Business Developer hos Atea forklarer: ”SEO-samarbejdet på tværs af landene har bidraget til en ny tilgang fra vores strategiske ledere. Der bliver sat mere fokus på at udbrede vidensdeling og idéudvikling internt i hele Atea, og det er tydeligt, at det har en positiv effekt på bundlinjen”.

Atea

Allan Bo Christiansen

E-commerce Manager

Camilla Schmidt Nygaard

Digital Business Developer

InboundCPH

Henning Madsen

Head of SEO

Mark Mølgaard

Partner & Senior SEO Specialist

Samarbejdspartnere

Netset
Webbureau

Billeder

Watch Video