GANNIs digitale showroom – en B2B-oplevelse ud over det sædvanlige

Dept

for

GANNI

Kategori :

Type :

andet

Baggrund

Det skandinaviske street-style brand, GANNI, har – med alt fra deres stribede sweatre til deres t-shirts med banan- og kirsebærprints – fået stor opmærksomhed i modebranchen og er hurtigt blevet et designerlabel, som enhver instagrammer, der er værd at følge, går med. I en verden under lock-down, blev brandet nødt til at genopfinde sin måde at nå deres B2B-kunder og valgte at favne en gennemført digital tilgang. GANNI plejede at rejse til Paris, London og New York fire gange om året for at holde salgsmøder, og deres Pre Spring 21 kollektion skulle efter planen ud til kunderne i maj 2020. Men Covid-19 kom i vejen for virksomhedens planer og tvang dem til at nytænke måden, hvorpå de henvendte sig til deres B2B-kunder og præsenterede deres nyeste kollektion.

Sammen med det kreative bureau MOON kontaktede GANNI Dept for at få hjælp til at skabe et unikt, digitalt showroom. Sammen skabte vi et retro mikrosite som imiterer en stationær Windows 98 med en personlig playliste, en lookbook som kombinerer video og stills, kampagnebilleder, private mapper og påklædningsdukker. Alt sammen bygget på kun seks uger.

Løsning

GANNI bad Dept og MOON om hjælp til at designe og bygge en lookbook og et digitalt showroom til deres B2B-kunder. Selvom målet var at præsentere brandets nyeste kollektion, ønskede vi at gå et skridt videre og skabe en oplevelse, som inkorporerer sjove elementer, der reflekterer GANNIs brandidentitet. Vi valgte at genskabe den stationære computer, som tilhørte GANNIs kreative direktør, Ditte, og transformere den til et immersivt digitalt showroom.

Omdrejningspunktet var GANNIs lookbook, som gav kunderne mulighed for at få et 360-graders kig på hver enkelt style. Hvert produkt havde flere forskellige pop-ups af fotos og videoer tilknyttet, som zoomede ind og ud for at vise pasform, snit og tøjets tekstur. Vi skabte en platform, som gjorde det let for brugeren at navigere gennem brandets udvalg af produkter på en overraskende og engagerende måde. Vi ønskede at bryde med klassiske navigationsmønstre og i stedet referere til navigationen i Windows Operativsystem, som skaber genklang og måske endda nostalgi hos modtageren.

Ud over deres lookbook, som viste de nyeste styles såvel som forslag til styling og behind-the-scenes billeder fra photoshootet, havde Dittes stationære computer også en virtuel prøverumsfunktion. Denne opfordrede brugerne til at tage et billede af sig selv og eksperimentere med forskellige signaturstyles fra kollektionen. Når deres look var klar, kunne brugerne gemme og downloade deres kreationer. Dette gjorde, at kunderne kunne visualisere og style hvert enkelt stykke tøj, præcis som de ønskede det – direkte fra deres hjem.

Til sidst tilføjede vi nogle små sjove digitale komponenter for at sætte stemningen: Fra en musikafspiller med alle Dittes 90’er hits, til en mappe som åbnede ‘The Hampsterdance Song’ med dertilhørende GIF – en sjov reference til 90'erne. Dertil kom en “privat” mappe med et personligt brev fra Ditte, som introducerede årets kollektion og billeder af kollektionens tilblivelse. Alle disse elementer blev inkorporeret for at sikre, at det hele føltes mere som en oplevelse end forretning.

Vi havde seks uger til at bygge og kode et digitalt showroom for GANNI. Pga. tidsrammen valgte vi at bruge open source platformen Netlify CMS, som muliggjorde hurtig og fleksibel udvikling via en let gennemskuelig brugerflade. Dette betød, at vi hurtigt kunne tage den i brug, og teamet hos GANNI også let kunne arbejde med den. Derudover brugte vi indholdsstyringssystemet Contentful til at hoste video og billeder. Hermed var det muligt for os at konstruere en lille selvstændig og konsistent applikation.

Resultat

Sammen med GANNI og MOON byggede vi et digitalt showroom, som gjorde det muligt for 600 B2B-kunder verden over at få øjnene op for en mere personlig side af brandet, kigge den nyeste kollektion igennem og gemme de styles, de ønskede at købe.

Nicolaj Reffstrup, GANNIs grundlægger: “Da COVID-19 ramte, gik det op for os, at vi blev nødt til at nytænke vores tilgang til B2B-salg radikalt. Men vi havde også brug for at sikre, at projektet var 100% tro mod brandet, fuldstændigt immersivt, digitalt kyndigt og værdifuldt for vores partnere. Vi ønskede også at kombinere den digitale oplevelse med legende og fysiske elementer, såsom kuraterede notesbøger med stofprøver, der skabte en fornemmelse af taktilitet. Resultatet var en helt igennem skræddersyet digital platform med en interessant brandfortælling og indhold i flere lag. Det var muligt for os at tilbyde vores B2B-samarbejdspartnere et højt serviceniveau og samtidig skabe noget, som føltes super personligt i form af Dittes egen stationære computer.”

Med det virtuelle showroom, har Ganni ikke kun bevaret den gode relation til køberne. De har også opnået en stigning i omsætningen på hele 87% i 2020 i forhold til forventningerne under coronanedlukningerne. Derudover oplevede Ganni en reduktion af både rejse- og driftsomkostninger på hele -85% samt en reduktion af omkostninger på sample og prototyper på -75%.

GANNI har nytænkt deres kommunikation med B2B-kunderne og har skabt en løsning, som er inspirerende og sjov. Showroomet sprænger rammerne for både handel og samarbejde og åbner samtidig øjnene for de uendelige muligheder, som platformen byder på.

GANNI

Josefine Leigaard Andersen

Business Development Manager

Josefine Uldall Jessen

Virtual Showroom Manager

Dept

Jonas Roland Therkildsen

Account Manager

Christian Smedegaard

Digital Designer

Malene Møller

Senior UX Consultant

Jonas Landt

Frontend Developer

Erik Thalén

Frontend Developer

Samarbejdspartnere

MOON
Creative Director Benjamin Rothoff Hafsteinn Jónsson
MOON
Creative Director Martin Gjesing

Billeder

Watch Video