Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning

Royal Unibrew A/S

for

Royal Unibrew A/S

Kategori :

Type :

annoncoer

Vinder af Digital Activation

GULD
Med ”Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning” viser Royal Unibrew, hvordan man som virksomhed viser vejen og tager ansvar for ikke kun sin egen forretning, men en hel branche i en svær tid. Guldvinderen aktiverede på helt fantastisk vis hele sit økosystem fra specialøl-brands, forbruger og kunder såvel som konkurrenter af små og større karakter inden for specialøl kategorien i en engagerende digital oplevelse.
Juryen var imponerede over en virksomhed der i den grad viser mod og omfavner styrken i det digitale og lader en løsning starte i beta med øje for at løse et ægte behov. Det resulterede i et imponerende engagement og en organisk voksende involvering omkring samvær og en ægte kærlighed til øl. En løsning der i juryen blev døbt ”ølbranchens svar på Filip Fabers fælllessang”.

Vinder af Branded Content - Creative Campaigns

GULD
Kampagnen er et eksempel på ikke at smide håndklædet i ringen, bare fordi ens kategori mere eller mindre er lagt ned af en pandemi. I stedet viste Royal Unibrew kæmpe overskud og inviterede konkurrenterne inden for i et stærkt content-univers, der forenede underholdning, viden og salg i en smuk cocktail – Ikke bare en gang, men i hele fem omgange.

Baggrund

Royal Unibrew har en grundlæggende ambition om at indgå i reelle partnerskaber med deres kunder samt være med til at sætte rammerne for at slutbrugerne får de bedst mulige oplevelser med husets brands.

Da Covid-19 ramte - og Danmark gik i lockdown - lukkede barer og restaurationer, som er et af de primære indtægtskilder for mange mikro-/specialbryggerier i landet.

Inden Covid-19 blev der blandt andet arrangeret events og ølsmagninger på beværtninger rundt om i landet. Uden de arrangementer og sideløbende/efterfølgende salg, stod mikro-bryggerierne (Royal Unibrews egne specialøl-brands inclusiv) til at miste en stor del af omsætningen.

Som led i ønsket om at være foregangsbrand for branchen - og i tråd med Royal Unibrews eksisterende inkluderingsstrategi, der handler om at iscenesætte landets mikro-/specialbryggerier for branchens fælles bedste, ville Royal Unibrew undersøge hvordan man kunne hjælpe dem hver især - og branchen som helhed - igennem en krisetid.

Løsning

Nogle år forinden, havde Royal Unibrew i samarbejde med Nordic Spirits taget initiativ til at starte Craft Makers Collective - et online fælleskab hvor der i samarbejde med craft makers i både ind- og udland, sættes fokus på - og sælges - god øl og spiritus. Det fællesskab skulle nu blive et væsentligt omdrejningspunkt for initiativet.

Hvis ølsmagningerne (og salg af øl) ikke kunne foregå ude på beværtningerne, måtte oplevelserne skabes hjemme hos forbrugerne. Royal Unibrew brugte specialøl-brandet Anarkist samt Craft Makers Collective som afsender og skabte 'Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning'.

Ølsmagningen foregik via Facebook Live på Anarkist's Facebook-side (og blev delt via deltagende bryggerier og Craft Makers Collective), hvor udvalgte mikro-bryggerier blev inviteret til at deltage.

Der blev delt specialviden samt inviteret eksperter og kendis-gæster i studiet (og/eller hjemme fra computeren). Deltagerne blev involverede via afstemninger, quiz og interviews - hvor der bl.a. blev bygget digitale løsninger til at interagere med deltagerne via Facebook og mobilsite.

Øllene der skulle smages, kunne købes som pakker samt enkeltvis før, under og efter smagningen via Craft Maker Collective platformen og bestod af 12 øl – nogle få af Royal Unibrews egne og flest af konkurrenternes - som blev sat i scene med både organisk aktivitet på tværs af egne og eksterne sociale medier, samt med målrettet annoncering til bl.a. ølentusiaster i bred forstand, tidligere besøgende på diverse landing pages samt personer med interesse for de deltagende bryggerier, kendisser og eksperter.

Resultat

Royal Unibrew fik understøttet ambitionen om at indgå i partnerskaber med deres kunder og konkurrenter - samt skabt nytænkende og involverende oplevelser for forbrugerne. Det første arrangement blev så stor en succes, at Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning blev afholdt hele 5 gange under Covid-19... og skabte grobund for at afholde Verdens Største Virtuelle Ølsmagning (officielt Guinness Record forsøg) der - i samarbejde med TV2 og Tivoli - løber af stablen 8. maj, 2021.

Resultater i tal:
• 45.000 Live deltagere
• 150.000 videovisninger af live-event efterfølgende
• +1mio i organisk rækkevide (indhold omhandlende live-event og bryggerier) på Royal Unibrews egne kanaler (Anslået +1,8mio inkl. deltagene bryggeriers aktivitet)
• +150 artikler/indslag i danske medier (herunder TV2 News indslag) med +1mio DKK i anslået PR værdi
• +10.700 ølkasser solgt direkte via Craft Makers Collective platformen, hvor der (alle live-initiativer inkl.) blev kanaliseret et tocifret millionbeløb (DKK) ud til mikrobryggerierne
• Salgene fra platformen har givet Royal Unibrew en total ROI på over 900% (alle udgifter inkl.)

Royal Unibrew A/S

Anders Mundelin

Head Of Marketing Development

Martin Ørby

Head of eCommerce

Royal Unibrew A/S

Katrine Juul

Senior Project Leader, Marketing Development

Nicolai Pedersen

Project Coordinator, Marketing Development

Jonas Roland

Social Media Manager, Craft Beer

Jesper Larsen

Nordic Craft Marketing Manager

Louise Olsen

Online Shop Manager, eCommerce

Lasse Marc Jensen

eCommerce Manager, eCommerce

Bo Hedegaard Nielsen

Digital Marketing and Data Specialist, eCommerce

Samarbejdspartnere

Studio 1B
Leverandør af AV samt afvikling af produktion
Anders Skotlander
Leverandør af Speak
Oliver Randorff
Leverandør af motion graphics
Prime Cargo
Pak og distribution

Watch Video