Ingen steder finder man en mangfoldighed af oplevelser som i Tivoli. I mere end 176 år har Tivoli betaget gæster med helt unikke gæsteoplevelser. I 2018 var der mere end 4.8 millioner gæster på besøg i Tivoli – gæster som Tivoli gerne vil lære bedre at kende for fortsat at kunne udvikle Haven og produkter i takt med gæsternes behov.
Udfordringen er, at mange af disse gæster er ukendte besøgende, da Tivoli ikke har data på gæsterne. I Tivoli har vi derfor en strategisk målsætning om at konvertere anonyme besøgende til kendte besøgende. Det skal bl.a. ske gennem udvikling af relevant indhold i digitale kanaler.
Tivoli har defineret digitalisering som et af sine strategiske fokusområder. Digitalisering i Tivoli handler bl.a. om at forbedre, forstærke og forlænge den digitale gæsterejse og bruge digitalisering til at nå længere og bredere ud til flere gæster gennem bedre udnyttelse af gæsternes sociale medier.
Men hvordan fanger man gæsternes opmærksomhed midt i en magisk Have – og hvordan skaber man resultater på bare 3 uger uden et budget til markedsføring?
For at skabe de ønskede resultater, var der behov for et innovativt og opmærksomhedsskabende digitalt initiativ, der kunne betage og engagere gæsterne, og dermed få opsamlet data, og det i en Have, der lokker gæsterne med mange andre traditionelle unikke oplevelser.
Vores indsigt viste os, at Tivolis gæster vil gerne dele unikke billeder fra deres besøg i Haven med deres venner og familier. Samtidig efterspurgte flere gæster mere uhygge i Haven, og kombineret med de mange ”levende døde”-serier blev det disse indsigter, der blev omdrejningspunktet for den endelige løsning.
Tivolis App blev omdrejningspunktet for ”Zombiesnap”, hvor gæster via Augmented Reality kunne tage et billede med en zombie. Gæster kunne vælge mellem en zombie klædt ud som Tivoli-kontrollør eller i klassisk slidt zombie-tøj.
Der blev stillet podier op i Haven, hvor gæster blev opfordret til at tage billeder. Ved at downloade Tivolis app og placere sig på podiet, kunne gæsten tage sjove og uhyggelige billeder og dele på sociale medier.
Markedsføringen skete udelukkende via egne kanaler, hvor gæster:
FØR BESØGET:
blev opfordret via nyhedsbreve og Tivolis sociale medier til at downloade Tivolis App for at kunne gøre brug af funktionen og dermed afgive data gennem oprettelse af en profil.
UNDER BESØGET:
Blev mødt at plakater med QR koder og podier, hvor det var muligt at tage billeder med Zombien.
EFTER BESØGET
Blev opfordret til at dele deres billede på sociale medier og dermed øge WOM.
Løsningen benyttede sig af to individuelle tracking teknologier. Den ene genkendte baggrunden og gulvet ved de opsatte Zombieområder, således Zombie-modellen blev indsat på markeringen ved siden af gæsten. Den anden tilbød fri placering, så gæsten frit kunne placere Zombien, hvor de ønskede. Bevægede gæsten sig rundt om Zombien, vil Zombien altid kigge efter gæsten og følge telefonen. Bevægede gæsten sig for tæt på, ville Zombien forsøge at gribe ud efter telefonen.
For at højne effekten, kunne gæsten vælge imellem 3 forskellige fotofiltre, som gav illusionen af nattesyn, sort/hvid og tunnelsyn. Når et billede blev taget, blev Tivolis logo sat i bunden af billedet og en række automatiske filtre sikrede den højeste kvalitet og illusion af at Zombien var tilstede.
Teknologien blev presset til det yderste, for at sikre en hurtig og sikker oplevelse, så gæsterne ikke brugte tiden på teknikken, men tværtimod på at lege med effekterne og Zombierne.
ZombieSnap var aktiveret 24 dage i Tivolis App fra d. 11. oktober til d. 3. november under Halloween i Tivoli og resultaterne var imponerende:
• Der blev taget 30.973 billeder og 17.432 billeder blev delt på sociale medier direkte fra Tivolis App – uden at bruge 1 kr. på markedsføring. Antallet af delinger er formentlig endnu højere, da vi kun har statistik fra delinger sket direkte fra Tivolis app og ikke, hvis gæsten har delt billedet fra deres eget billedbibliotek.
Det svarer til at:
• gæsterne tog et billede, med en virtuel Zombie, mere end hvert 30 sek. i Tivolis åbningstid, og at
• mere end hvert andet billede med en Zombie med Tivolis logo blev delt på sociale medier – svarende til 1. gang i minuttet.
• Mere end 22.000 nye Tivoli app installs.
• Mere end 22.000 nye Tivoli-profiler i CRM-systemet.
• Antallet af unikke brugere af Tivolis app blev øget med mere end 10% på bare 24 dage.
• NPS-scoren for Halloween-sæsonen steg fra 64 til tårnhøje 74.
Gennem en digital aktivering fik Tivoli ikke bare en masse gratis eksponering via gæsternes delinger på sociale medier, men også relevant data på en lang række nye gæster.