At flyve et jagerfly er for mange den ultimative drengedrøm. Uddannelsen til pilot i Forsvaret er kendt som en af de vildeste, dyreste og mest prestigefulde i hele kongeriget. Derfor tiltrækker uddannelsen hvert år helt naturligt en række håbefulde unge mennesker.
Men det er også en kendt sag, at det er meget svært at blive optaget på uddannelsen. Faktisk ser det ud til, at de benhårde optagelseskrav afholder mange fra overhovedet at give drømmen en chance.
Derfor mangler uddannelsen kvalificerede ansøgere. Drømmerne, der kommer helt af sig selv, er langt fra alle kvalificerede. Realisterne, som erkender de hårde facts om optagelsen, har på forhånd opgivet – og har muligvis ikke engang overvejet, at der kunne være en karrierevej for dem i de højere luftlag.
Det er svært at blive optaget – men det er ikke umuligt. Faktisk går der folk rundt med lige præcis de rigtige evner – uden at de ved det. Dem ville vi prøve at få i tale og give dem mod og lyst til at søge.
Det kræver en helt særlig kombination af godt syn, robust psyke og kognitive færdigheder – som fx simultankapacitet – at blive optaget på pilotuddannelsen.
De fleste ved, om de har et godt syn eller om de kan tåle at blive pressede – men det er ikke så tit man tester sin simultankapacitet. Det ville vi udnytte i kommunikationen.
Under konceptet: ”Måske kan du blive pilot – helt uden du ved det”, skabte vi en content-kampagne, hvor vi engagerede målgruppen via gaming. Hjertet i kampagnen var et spil, hvor vi udfordrede målgruppen til at teste deres simultankapacitet.
Spillet blev udviklet både til web og mobil. I mobilversionen udnyttede vi mobilens gyro i spillet til at udfordre spilleren maksimalt på mediets præmisser.
Spillet hjalp os med at kvalificere potentielle ansøgere. De spillere, som havde gode resultater, blev opfordret til at søge ind på pilotuddannelsen og guidet videre til ansøgning.
Alle spillere kunne dele deres resultat på Facebook og udfordre potentielt talentfulde ansøgere i deres netværk. På den måde hjalp brugerne os med at finde de rigtige kandidater.
"Jeg er dybt imponeret over, hvordan Pilottesten har fået målgruppen til at lege med og engagere sig i, hvad det kræver at blive pilot. Faktisk har denne tilgang givet langt mere aktivitet og trafik end de mere ’sikre’ kampagner, vi har kørt. Og kampagnen er ikke slut endnu!"
Anders Christian Bech
Major, Chef for Forsvarets Rekruttering og Markedsføring.
Med Pilottesten fik vi skabt bred opmærksomhed om Pilotuddannelsen og et højt engagement i målgruppen:
Dags dato har kampagnen haft et reach på 609.798 personer.
Kampagnesitet med Pilottesten har haft 67.992 besøg.
Pilottesten er blevet gennemført 191.226 gange.
Pilottesten har konverteret 12 % af trafikken til uddannelsessitet.
PAID (30.000 KR.)
Reach på Facebook og LinkedIn: 487.838
Antal klik på test på Facebook og LinkedIn: 27.136
EARNED:
Organisk reach på Facebook og LinkedIn: 121.960
Antal klik på test på Facebook og LinkedIn: 9.045
Likes på Facebook og LinkedIn: 626
Shares på Facebook: 112
Kommentarer på Facebook: 347
Derudover har målgruppen delt deres resultat af Pilottesten på egne Facebook-sider 1.767 gange.
OWNED:
Unikke besøg på kampagnesite: 67.992
Gennemførte spil: 191.226
Konvertering af trafik: 12 %