VTR – Fra papirrapport til digitalt overblik på under to minutter

NRGi Kommunikation og Campfire & Co.

for

EBAS

Kategori :

Type :

Vinder af Customer Experience

BRONZE - I et marked præget af innovationsvakuum er det befriende at se en uventet aktør levere et så markant løft i kundeoplevelsen. Både køber og sælger får her et stabilt fundament for en oplyst handel, som kan skabe tryghed og gennemskuelighed på et sted, hvor tilstandsrapporter tidligere har været ren volapyk for de fleste.

Baggrund

Det er en stor beslutning at sælge og købe bolig, og der er mange dokumenter at forholde sig til.
Boligens tilstand er blandt de vigtigste.

Den traditionelle tilstandsrapport er det juridiske gældende dokument, der giver sælger og køber indsigt i husets tilstand fra kvist til kælder, så man ved præcis, hvilke skader der findes, og hvad man kan forvente af vedligeholdelse og istandsættelse inden for en årrække.
Men det er tidskrævende at sætte sig ind i den lange papirrapport og få det nødvendige overblik over boligen for købere og sælgere, der kun kan læse beskrivelse af skaderne og ikke til dagligt bevæger sig rundt i byggetekniske fagtermer og teknokratisk sprog.
Der bør være en hurtigere, mere effektiv og bekvemmelig måde at få overblik og forstå boligens stand for køberen, der har udset sig drømmehuset, for sælgeren, der gerne vil af med boligen, samtidig med, at mæglere får nemmere ved at demonstrere boligen.
Den tese har EBAS afprøvet og undersøgt gennem surveys, interviews og dybdeinterviews af købere, sælgere og andre parter i boligkøbsprocessen, der kom til samme konklusion: Det er plads til forbedring!

Løsning

EBAS, der er landets førende udbyder af tilstandsrapporter og energimærkning, har taget udgangspunkt i målgruppernes behov, og er nu klar med et tillæg til den traditionelle rapport. Den Visuelle Tilstandsrapport (VTR) er et nyt digitalt værktøj, hvor du på simpel vis kan se boligens tilstand via mobilen eller computeren. Hver skade og bemærkning er illustreret med tydelige billeder og korte forklaringer, så man nemt og hurtigt kan få overblik. Faktisk tager det under to minutter, uanset om du er fagmand eller helt ny på boligmarkedet.
Den visuelle rapport genereres digitalt ved, at alle skader og bemærkninger fotograferes af en byggesagkyndig. Ved hvert foto beskrives skaden kort og enkelt, så enhver kan se og forstå den. Den samlede rapport lægges ind i en App, hvorefter sælger får tilsendt rapporten.
Således er det blevet hurtigere og mere bekvemmeligt at få overblik og nemmere at forstå boligens tilstand ved at få syn for sagen – for sælger, for køber, for mægler og i det hele taget alle parter i købsprocessen.
Det er uset, at digitale produkter som disse ser dagens lys i en branche, hvor produktudviklingen er lovreguleret og derfor udvikles langsomt. Produktet er udviklet i samarbejde med involverede på boligmarkedet frem til slutbrugeren for at skabe et produkt, der tilgodeser alle involverede parter på kundesiden og forretningssiden.

Resultat

Den Visuelle Tilstandsrapport blev lanceret via en kampagne på Facebook, der med to casevideoer (vedhæft) skulle demonstrere produktet og skabe awareness blandt potentielle købere og sælgere.

Medie-spend blev segmenteret på flere forskellige aldre, med afsæt i de 6 gange i livet, vi flytter - og med særligt fokus på de sidste 3-4 gange, hvor der med større sandsynlighed er tale om folk, der flytter i ejerbolig, eller er i en alder, hvor de investerer i forældrekøb.

Det indledende mål med kampagnen var at udbrede nyheden om produktet og få flest mulige eksponeringer over for potentielle købere for budget. Potentielle kunder blev tolket som seere, der har set mere end 10 sekunder af filmene, der havde en varighed på ca. 1 minut.
Forventningen var, at ca. 5% af dem, som blev eksponeret for filmene, ville se mere end 10 sekunder og derved være i markedet for produktet
Kampagnen nåede ud til 416.247 personer, der blev eksponeret for videoerne 792.646 gange. 35,5% af disse personer så mere end 10 sekunder. Det vil sige, at kampagnen nåede ud til 147.921 potentielle købere, og dermed overgik den forventningerne ca. syv gange.

Alt sammen via et annoncebudget på bare 50.000 DKK.

EBAS

Hans Jørgen Lorentzen

Adm. Direktør

Ernst Eskildsen

Udviklingsdirektør

Kristian Havreballe

Forretningsudviklingschef

Bo Halm Andersen

Byggesagkyndig

NRGi Kommunikation og Campfire & Co.

Anders Rasmussen

Senior Reputation Manager NRGi Kommunikation

Mikkel Pedersen

Campfire & Co.

Johanne La Cour

Chefkonsulent Campfire & Co.

Samarbejdspartnere

Headfitted ApS
Softwareudvikler

Billeder

Watch Video