Udfordring
Efterskolerne er ramt af små årgange, og flere skoler har måtte lukke. Vores opgave var at vende udviklingen og få fyldt op på efterskolerne landet over.
Indsigt
Vi ved, at den unge målgruppe er kritiske over for reklamer. Til gengæld elsker de deres mobiltelefoner og sociale medier.
Samtidig viste en undersøgelse, at tidligere elever på efterskolerne er vilde med det og vil anbefale det til alle.
Løsning
I stedet for at reklamere for, hvor fedt det er at gå på efterskole, fik vi de nuværende elever til at fortælle historien.
Vi tog udgangspunkt i sidste skoledag, hvor eleverne siger farvel også kendt som store tudedag og brugte den til at understrege alt det positive ved efterskolen.
Det er ikke en enkeltstående kampagne
men en social media platform, der kan bruges til rekruttering af elever flere år fremover.
Fase 1 aktivering af nuværende elever
Først engagerede vi de nuværende elever og opfordrede dem til at dele oplevelser på Instagram under #storetudedag plus #navnetpåderesefterskole
Den første måned blev der delt over 90.000 billeder, og de blev samlet på storetudedag.dk
Fase 2 rekruttering af nye elever
Storetudedag.dk er på den måde blevet til en kæmpe mosaik af oplevelser, hverdag, fest, gode venner og meget mere. Alt det eleverne tuder over på sidste skoledag.
Tudetypetesten
For at skabe trafik har vi desuden udviklet en test, hvor du kan finde ud af, hvilken tudetype du selv er. Resultatet kan du smide på Facebook og invitere vennerne til at prøve testen selv.
"Kampagnen har været en succes. 2/3 af landets efterskoler oplevede flere besøgende på Efterskolernes Dag sidste efterår, i forhold til året før.
Og 50% af skolerne har fået flere tilmeldinger til næste års klasser".
Sune Kobberø