“Dansk Annoncørforening står bag denne digitale pris. Vi vil sætte større fokus på det digitale håndværk og hylde de bedste virksomheder.”

Digital er midlet til målet.

Danish Digital Award så dagens lys i marts 2015. Arrangeret af Dansk Annoncørforening, der repræsenterer kundesiden og således de markedsførere, der tegner sig for den kolossale vækst af arbejde udført inden for digital marketing, forretningsudvikling og kommunikation.

Den teknologiske udvikling, fremkomsten af et overvældende antal digitale kanaler og forbrugernes hastige adoption af de mange nye platforme stiller i disse år kolossale krav til annoncørernes og bureauernes evne til ikke alene at blive endnu skarpere på det digitale arbejde, men også til at transformere organisationer og processer.

Denne udvikling bevirker, at digitale aktiviteter til stadighed bliver en integreret del af virksomhedernes forretning og dermed kritiske for den kommercielle succes. Det er dermed ikke længere blot den enkeltstående, digitale kampagne, der er afgørende, men summen af annoncørens digitale indsatser over tid. Derfor er det også denne, vi vil bedømme og belønne. Alt sammen med det sigte at inspirere og motivere annoncørerne til at arbejdet på de digitale platforme har det strategiske perspektiv, der skal til for at opnå en vedvarende effekt.

 

Digital som en forretningskritisk indsats

Vision for Danish Digital Award:

 

”Danish Digital Award har til formål at præmiere og synliggøre det mest inspirerende, effektive og veludførte digitale arbejde, der udvikler eller understøtter en virksomheds eller organisations forretningsaktiviteter.”

 

Denne vision indebærer udover den tætte kobling til annoncørens forretning, uanset om den en privat eller offentlig, at vi i DDA-regi dels vil lægge vægt på en helhedsorienteret tilgang, hvor det ikke kun er den kreative idé, der er i højsædet, men i lige så høj grad den strategiske og resultatskabende indsats, udnyttelsen af platformene og de håndværksmæssige kvaliteter. Denne tilgang afspejler sig i en række kategorier, hvor vi har taget et opgør med såvel branche- og siloopdelingen.

Vi befinder os nu i en virkelighed, hvor alle kæmper mod alle om brugernes begrænsede opmærksomhed, og hvor mødet med forbrugeren ikke længere blot finder sted i et enkelt kontaktpunkt. I stedet skal annoncøren kunne levere en sammenhængende oplevelse hele vejen rundt. Det er denne, vi vil hædre. Det betyder også, at vi gør op med, at arbejdet blot skal bedømmes ud fra en afgrænset kampagneperiode. I stedet vil vi hellere se på indsatser, bestående af flere aktiviteter, der strækker sig over en længere periode end det normale awardshows horisont på blot ét kampagneår.

Vi håber, at vi på denne vis vil kunne afspejle den virkelighed, som det digitale arbejde i dag fremkommer på i samarbejdet mellem annoncører og bureauer. Ikke kun i form af digitale “one shots”, men også som den kontinuerlige indsats for at skabe og styrke de langsigtede relationer mellem virksomhederne og deres brugere.

Vi glæder os til at modtage, bedømme og præmiere de mange gode cases, vi ved, der findes derude og ønsker alle held og lykke i kampen om en Danish Digital Award!

Pia Bagge Bramsnæs

Relationschef, Dansk Annoncørforening

 

Kim Jong Andersen

Juryformand

 

Juryformand Kim Jong Andersen