Things Change. Banks should too.

Lunar Way for Lunar Way

Kategori: Digital Differentiation, Innovation

Projektet

Baggrund

Lunar Way fokuserer på digital nytænkning og tager udgangspunkt i den forudsætning, at de fleste brugere kan klare det meste banking selv, så længe de har de rigtige værktøjer til at gøre det.

Rigtigt mange synes, at økonomihåndtering kan være uoverskueligt og kedeligt. Vi vil derfor gøre håndtering af penge til noget fedt, legende let og endda sjovt. Noget, som flere kan spejle sig i, og som bruger ny teknologi og design til at åbne for en helt ny og enkel brugeroplevelse.

Med vores innovative app nytænker vi, hvordan det er at være bankkunde. Vi gør det nemt og let at styre sin økonomi. I appen kan du selv klare de daglige bankforretninger med få tryk på mobilen. Der er ingen rådgivere eller filialer – det hele kører 100 % mobilt.

Vores mission er at skabe mere værdi til kunderne. For, at vi kan lykkes med det, skal vi konstant kunne udvikle vores koncept og produktsortiment.

Vi arbejder derfor ud fra den forudsætning ‘skab værdi hurtigt’. Og det gør os i stand til at levere nye løsninger i et tempo, som er svært at kopiere. Det er med til, at vi differentierer os, er derfor også i høj grad den måde vi arbejder på. Vi er organiseret i squads og indgår i tværfaglige teams, hvor vi ud fra data og insights fra brugere løbende optimerer vores app, som idag bliver rated som en af Danmarks bedste økonomi apps.

Brugen af data er en afgørende faktor for os. Vi bruger procesmodellen Objectives & Key Results – eller OKR – der foreskriver, at man opsætter målbare mål og måler på resultater frem for at fokusere på, at bygge en 100 procent færdigbygget feature.
Vi har en outside in approach - vores produkter, services og app features er designet med udgangspunkt i værdiskabelse for vores brugere. Vi har et lukket community på Facebook, hvor brugere er med til at co-create, give feedback og teste nye features, som løbende bliver lanceret.

De projekt, vi har valgt at fremhæve vores økonomistyringsværktøj, som vi byggede over efteråret, og Payback som vi lancerede på under 1 måned (fra idé til eksekvering).

Vores økonomi værktøj er bygget ud fra forudsætningen om, at det skal være simpelt og brugervenligt at håndtere din økonomi, men der ligger en kompleks motor bag værktøjet.

Med Payback går vi i offensiven på det danske finansielle marked, og er en klar forlængelse af vores mission.

Løsning

Vi har skabt et økonomistyringsværktøj, der hjælper brugeren med at få en bedre økonomi.
Dit forbrug inddeles automatisk på kategorier, så du hurtigt kan se, hvad du bruger af penge på f.eks. bolig, mad, restaurant, shopping. Og under hver kategori er forbrug inddelt på brand niveau, så man hurtigt kan se, hvor man bruger sine penge (f.eks. Netto eller 7-11) Man får derfor et hurtigt visuelt overblik over sine forbrugsmønstre. Og brugeren kan ud fra hver kategori lægge et budget. Det unikke i vores økonomistyringsværktøj er, at det fungerer live. Andre budget-løsninger kigger bagud på, hvordan du allerede har brugt dine penge. Vores løsning guider dig løbende, alle døgnets 24 timer og hjælper dig med at holde øje med dit forbrug, imens du faktisk bruger dine penge. Ligeledes er kategorierne dynamiske, så det tilpasser sig årstiden - op mod jul, tilføjede vi f.eks. en julegave-kategori. På den måde sikrer vi, at stort set alle transaktioner bliver kategoriseret. Endvidere bruger vi machine-learning, så systemet hele tiden bliver bedre til at kategorisere transaktioner, dvs. alle brugere der manuelt sorterer deres transaktioner, bidrager til, at alle brugere får bedre kategoriseringer af deres forbrug. Vi har en opdatering på trapperne, hvor appen løbende rådgiver dig gennem notifikationer. Vi kan f.eks. advare brugeren, hvis det ser ud til at de bruger penge for hurtigt i forhold til deres budget.

Med Payback tilbyder vi brugere op til 2 % af de penge, der står på deres konto. Som de fleste banker er indrettet i dag, er forbrugeren den store taber og banken den store vinder. En ting er de gebyrer, der for manges vedkommende følger med ved at have en simpel indlånskonto. Men når der oven i det lægges, at bankerne mange steder betaler tæt på 0 kroner i rente for at have pengene stående, mens de selv låner dem videre ud med fortjeneste, så er skellet mellem banken og kunden blevet for stort. Det er derfor et nyt indspark på et marked, hvor der længe har været stilstand.

Resultat

270.000 har downloadet Lunar Way app'en
125.000 visitors website pr. md.

I 2018 opnåede vi følgende:
- 35.000 nye brugere
- +75.000 visitors på websites hver måned

Bedste ratings i fintech og bank:
- 9,1 Trustpilot (ud af 10)
- 4,5 Facebook (ud af 5)
- 4,6 App Store (ud af 5)
- 4,6 Google Play (ud af 5)
- Kim Valentin, administrerende direktør hos Finanshuset i Fredensborg har udtalt:
»Det er positivt, at det bringer konkurrence ind i markedet. Der har hidtil været enighed om, at man ikke skal konkurrere videre om renten, og derfor er det rart, at nogen som Lunar Way kommer ind fra sidelinjen,«

- Morten Bruun, der er seniorøkonom hos Forbrugerrådet Tænk har udtalt: »Det er rart, at der er nogen, som byder prisen op på de her indlånskonti, så isoleret set er det godt for konkurrencen, at der er nogle nye, som går ind i det….det er godt, at at nogen tager teten, og at det ikke nødvendigvis er de traditionelle aktører. Set med de helt store briller, så er der nødt til at ske noget med bankmarkedet, fordi konkurrencen ikke er så god, som den burde være i vores optik,”

Lunar Way

Signe Valeur
CMO
Thomas Bay
Brand Manager

Lunar Way

Steffen Nørgaard Andersen
Creative Director

Billeder

Video