The Girl Shop

We Love People for Danmarks Indsamling

Kategori: Digital Activation

Projektet

Baggrund

Opgaven:
Danmarks Indsamling 2019 havde til formål at styrke verdens udsatte piger. Dem, der aldrig får en uddannelse. Dem, der bliver tvunget til at slå ihjel som børnesoldater. Dem, der bliver giftet væk til mænd, der kunne være deres fædre. Dem, der bliver mødre, mens de selv er børn. Vores opgave var, på 28 dage, og for et begrænset budget, at skabe så stort engagement i sagen som muligt op til det store indsamlingsshow på DR.

Løsning

Udfordring:
Danskerne er mætte af nød og elendighed, og har udviklet et fintmasket apokalypse-filter. Derfor er den virkelighed verdens udsatte piger lever med, er en virkelighed vi helst lukker øjnene for.

Løsning: Vi ville skabe en passende forstyrrelse, der kunne trænge igennem filteret, og skabe samtale.
Vi skabe The Girl Shop, en lyserød e-shop, med produkter der ved første øjekast kunne stå på enhver lille piges ønskeseddel. Men ved nærmere eftersyn er hvert produkt en visuel oversættelse af den brutale virkelighed, der er hverdag for verdens udsatte piger.
For at drive trafik til sitet, producerede vi en film til de sociale medier, i samme lyserøde e-commerce æstetik. Vi oprettede en særskilt facebook side til formålet, for at holde illusionen til pads længe.

Webshop: https://thegirlshop.dk/
Facebook: https://www.facebook.com/thegirlshop.dk/

Resultat

Resultat:
Vi skabe både en shitstorm og en lovestorm. Mange lod sig rive med, og skammede kampagnen i kommentarerne, men endnu flere tog den i forsvar, og udtrykte deres sympati til kampagnen. Faktisk var The Girl Shop den Danamrks Indsamling kampagne der har skabt størt engagement i de 13 år indsamlingsshowet har eksisteret.

Præcise tal:

Periode: 28 dage

Mediespend: 147.216,57 kr.

Unikke personer nået i alt: 862.717

Visninger: 2.899.679

Videotal: 566.317 videovisninger (både organisk og paid), 171.609 antal sete minutter (2860 timer, 119 dage)

Klik til webshop: 32.628 klik/26.240 unikke klik

Delinger: 1070

Reaktioner: 4530 (Fordeling af reaktioner: Vred: 340 / Elsker: 295 / Ked: 152 / Like: 3671 / Wow: 255 / Haha: 558 )
+ < 1000 reaktioner på kommentarer Kommentarer: 4775

Danmarks Indsamling

Mulle Juul Korstholm
Formand for Danamarks Indsamling

We Love People

Heidi Volke
Kreativ Direktør / Tekst
Olga Bastian
Kreativ Direktør / AD
Agnete Glendrup
AD
Bastian Kjær
Tesktforfatter
Sanne Hvass Nielsen
SoMe Gardner
Rie Andersen
Projektansvarlig
Rikke Sie Skjelmose
Projektansvarlig
Alex Decker
Grafiker, Klipper, SFX

Samarbejdspartnere

RelationsPeople
PR
Orchestra
Medie Bureau
Onpress
Web Udvikler

Billeder

Video