NEWLIVES - Voiceless Women

Uitch Iscratch for NEWLIVES

Kategori: Brand Impact - NGO / Nonprofit, Content Production, The Big Idea

Projektet

Baggrund

Sager om menneskehandel ser oftere og oftere dagens lys, og samtidig er sagerne blevet grovere. Flere og flere kvinder tvinges imod deres vilje til at arbejde i prostitutionsmiljøet. Samtidig ser vi en forråelse af den måde de prostituerede bliver behandlet, og flere fora er dukket op på det mørke internet, hvor brugere anmelder kvinderne, som var det trustpilot.

Kvinderne bliver solgt med håbet om arbejde og et bedre liv, men ender med nedgørelse, hån og undertrykkelse i et miljø, hvor mænd styrer kvinderne til underkastelse. Det hele forgår i skyggerne og udenfor det offentlige søgelys, hvor kvinder ikke kan råbe op, og bliver tvunget ind i et moderne slaveri.

Løsning

Vi giver kvinderne deres stemme tilbage ved at lade dem mime nogle af de ekstremt grænseoverskridende anmeldelser oplæst af en mandestemme. På den måde udstilles det absurde i, at mennesker stadig i vore dage, af nogen, betragtes som en vare. Navnene på brugerne, der har skrevet de groteske anmeldelserne, bliver offentliggjort sammen med oplæsningen, for at sætte fokus på den realitet som kvinderne er ude for. Vi viser det groteske og absurde i at mænd behandler og undertrykker kvinder, der ufrivilligt er kommet ind i prostitution og den morbide tilgang disse mænd har overfor kvinderne. Ved at blotte mændene vinder kvinderne deres stemme tilbage, og kan råbe op om det helvede de dagligt lever i, med håbet om at komme væk fra det.

Resultat

Vi fik sat trafficking på dagsordenen, og det blev flyttet væk fra skyggerne og ud i offentligheden. Konkret har det medført, at NEWLIVES har modtaget fem anonyme henvendelser om formodet trafficking fra offentligheden. Kvindernes kamp blev synliggjort, og på både national og EU-plan, blev der sat fokus og pres på politikere, der kunne gøre noget ved trafficking i deres land.

NEWLIVES har haft langt flere asiatiske kandidater end nogensinde før, (tal opgives ikke). Det formodes, at politiet i Danmark har fået et øget kendskab til flere asiatiske ofre for trafficking, på baggrund af offentlighedens henvendelser. Desuden har filmen skabt en markant øget tilgang til NEWLIVESs forskellige sites i forhold til årene før (tal opgives ikke). Efter 12 års kampagner og ni egne kortfilm har denne film haft den ultimative impact for den gode sag, NEWLIVES kæmper.

I forhold til effekten fra de andre 10 lande, der var med i kampagnen, har det ikke været muligt at få oplyst konkrete tal, men de har konstateret en øget aktivitet.

NEWLIVES

Jakob Johs. Rønberg
Coach
Jessie Nørgaard
Coach

Uitch Iscratch

Martin Nørgaard Furze
Creative Director
Jacob Salling
Executive Creative Producer
Martin Nørgaard Furze
Art Director
Camilla Ploug
Art Director
Martin Nørgaard Furze
Writer
Camilla Ploug
Writer
Kate Kagawa
Producer
Martin Nørgaard Furze
Director
Mette Carla Albrechtsen
Director
Oliver Raben
Production Manager
Jacob Møller
Director of Photography
Peer Vilmann
Digital Artist
Jens Høll
Editor
Simun Mohr
Sound Designer
Esben Valløe & Tim Panduro
Composer

Samarbejdspartnere

No Sleep
Bureau

Billeder

Video