MobilePay Box

Mobilepay for MobilePay

Kategori: Digital Transformation, Innovation

Vinder af Innovation

SØLV - Simpliciteten i at lave fælles betaling på en etableret platform er fantastisk! MobilePay løser hermed et alment problem for forbrugerne på en simpel måde og sikrer samtidigt et forretningsmæssigt indtjeningsgrundlag for virksomheden. Vi sender sølv retur.

Projektet

Baggrund

MobilePay kom til verden i maj 2013. Hvad der startede som en simpel måde at overføre penge mellem venner og familie, er i dag en nordisk betalingsplatform for mere end 4,9 millioner privatbrugere og en måde at modtage betaling for 130.000 forretninger i Danmark og Finland. Alene i Danmark er 280 mio. transaktioner blevet gennemført med MobilePay i 2018.

Hver dag tilslutter flere privatbrugere og virksomheder sig MobilePay-platformen. Det er vores udfordring at levere en innovativ platform og fastholde samt øge brugen af appen. Samtidig arbejder vi på at finde nye anvendelsesmuligheder for på den måde at sikre innovation og konstant udvikling af MobilePay.

Derfor har vi kigget nærmere på hvilke adfærdsmønstre, der allerede er i MobilePay, og hvordan vi kan supportere dem. Rigtig mange bruger allerede MobilePay til indsamling til fælleskasser.

Der samles ind til fx gavekassen på jobbet, klassekassen i skolen eller bødekassen på sportsholdet. Men der har indtil nu ikke været en god digital løsning til fælleskassen.

Med MobilePay Box introducerer vi en nem måde at have en fælleskasse på.

MobilePay Box er den første af flere planlagte value-adding services til MobilePay-privatbrugere. Det er et tilvalgsprodukt, som brugerne kan finde direkte i MobilePay-appen.

Målet er, at disse nye målrettede value-adding services skal bidrage til at øge udbredelsen og brugen af MobilePay-appen. Med MobilePay Box er målet også at konvertere en andel af de eksisterende private transaktioner til MobilePay Box.

På den måde kan vi skabe nye indtægtskilder og et økonomisk fundament for yderligere innovation af MobilePay-platformen.

Løsning

MobilePay Box gør det nemt at håndtere penge i fælleskasser eller i grupper. Pengene bliver holdt separat i MobilePay, og på den måde bliver de ikke blandet sammen med administratorens privatøkonomi.

Man kan invitere andre MobilePay-brugere til at indbetale til en MobilePay Box ved at dele et link via fx messenger, SMS, mail, eller bare ved at oplyse hvilket Box-id, pengene skal sendes til. Det er ligeså nemt som at sende penge, den måde man plejer med MobilePay.

Det koster ikke noget at oprette eller have en MobilePay Box. Der er en omkostning forbundet med at bruge MobilePay Box: For hver 1.000 kroner, der bliver indbetalt i en Box, trækkes der 15 kroner i administrationsgebyr fra den samlede sum i en Box. På den måde er alle med til at dele omkostningen.

Indsigter fra brugerinterviews viser, at MobilePay allerede bliver brugt til fælleskasser. Den normale ”send penge”-funktion er designet til et simpelt nogen-skylder-nogen-penge-scenarie og ikke til mere avancerede gruppeinteraktioner. Det er altså ikke optimalt at bruge den normale MobilePay-funktion til fælleskasser, da det er svært at skabe et overblik over hvem, der har betalt hvad, og gruppens penge bliver blandet sammen med administratorens privatøkonomi.

Idéen til MobilePay Box udspringer fra adfærd vi allerede observerer samt ønsker, vores brugere har udtrykt i brugerinterviews og på sociale medier.

Indsigten fra brugerinterviews viser, at der er en betalingsvillighed, hvis der er en nem løsning, som løser bøvlet omkring at oprette og håndtere fælleskasser.

Markedsanalyse viser, at det er besværligt at håndtere kontanter og for kompliceret og nogle gange dyrt at oprette en fælles bankkonto til små gruppeopsparinger og fælleskasser.

Resultat

Generelt kan vi se, at aktiviteten i de oprettede MobilePay Box er høj, og vi oplever stort engagement på vores posts på sociale medier.

MobilePay Box bliver introduceret til vores brugere over tre perioder:

Silent periode (Beta launch): August til november 2018:
Uden at kommunikere noget, bliver der oprettet 11.000 MobilePay Box i perioden, Brugerne finder selv frem til den nye løsning i MobilePay-appen. Vi lytter i stilhed til bruger-feedback og laver tilpasninger og bugfixes.

Organisk vækstperiode: November 2018 til slut februar 2019:
Vi laver en mindre kampagne på sociale medier, synliggør Box-menupunkt i MobilePay-appen og udsender pressemeddelelser. Ca. 25.000 nye MobilePay Box bliver oprettet i den periode. Og der er til dagsdato betalt mere end 25 mio ind i MobilePay Box

Marketing-push: Pending (Q2-2019):
Vi starter markedsføringen af MobilePay Box i slutningen af februar 2019. Resultaterne herfra er derfor ikke medtaget her.

MobilePay

MobilePay
MobilePay

Mobilepay

MobilePay
MobilePay

Video