Fitness World

Shape A/S for Fitness World

Kategori: Customer Experience

Vinder af Customer Experience

GULD - Fitness World har udviklet en flot løsning, der på en elegant måde bygger bro mellem den fysiske og den digitale kundeoplevelse. Løsningen integrerer indsigt i målgruppens træningsmotivation og skaber øget engagement og loyalitet, der ses tydeligt i de svedige resultater.

Projektet

Baggrund

Fitness World A/S er en dansk fitnesskæde, der består af 158 fitnesscentre over hele landet, som i alt har mere end 450.000 medlemmer. Dermed er kæden Danmarks største og den ottendestørst i Europa.

Fitness Worlds app skulle være fitnesscenterets forlængede arm for eksisterende kunder og fungere så motiverende og friktionsløst som muligt, således at folk får tilegnet sig en sundere livsstil og trænet mere. Appen skulle/skal understøtte at værdien af abonnementet maksimeres, således at en større procentdel af medlemmerne fastholdes - både udenfor som ifbm. træningen i centret.

Løsning

Fitness Worlds app er opbygget for at kunne understøtte og omfavne forskellige aspekter af din træning - både før, under og efter selve træningen. Her arbejdes der med forskellige mekanismer til at maksimere værdien af fitness abonnementet på toppen af kernefunktionaliteten holdbooking. Herunder kan nævnes, hvordan man få et individuelt træningsprogram, som er målrettet imod din ønskede målsætning - f.eks. om at opnå større styrke, stramme sig op, komme i bedre form, få større muskler eller tabe sig. Disse kan tilføjes til din kalender, således at det bliver en del af din daglige rutine. Effekten af din træning kan du måle igennem appen integration til Fitness Worlds Bodytracker, hvor du kan se din progression i vægt, BMI, fedtmængde, muskelmasse - samt tilkøbe yderligere parametre. Yderligere er det muligt at tilkøbe personlig træning via app’en. Således leveres der igennem appen guidance omkring din træning.

Motivation for fastholdelse af en sund livsstil er en vigtig opstøttende mekanisme. Her har appen implementeret ‘challenges’, træningsstatistik og ‘trofæer’. Hvor challenges giver dig mulighed for at deltage i forskellige træningskonkurrencer og herved kunne vinde præmier. Trofæer uddeler badgets til medlemmet baseret på deres træningsindsats. En sjov anekdote omkring effekten er, at flere medlemmer målrettet har gået efter - og opnået trofæet om at have trænet i over 100 af Fitness Worlds centre.

Løsningen omfavner desuden det sociale aspekt af at træne. At kunne følge ens træningsnetværks profil og aktivitet ifbm. tilmelding til holdbookinger, træningsaktivitet, kalorier forbrændt etc. Alt sammen for at knytte Fitness Worlds medlemmer tættere sammen og benytte de sociale mekanismer til at fastholde folk i en sund træningskultur.

Appen kan endvidere benyttes til at købe forskellige af Fitness Worlds produkter. Du tilmelder dig blot det enkelte produkt og bliver løbende afregnet som en del af dit abonnement. Dette giver mulighed for at tilbyde brugere at et tilkøb af et produkt kun kræver et enkelt klik for brugeren.

Resultat

* Downloads: Som Danmarks største fitnesskæde med mere end 460.000 medlemmer og en tidligere meget høj brugeradoption af Fitness Worlds app er det lykkedes at fortsætte væksten med index 118 ift. 2017.

* Aktive brugere: Det er desuden lykkedes at hæve engagementsniveauet markant i en allerede yderst benyttet app til index 125 ift. 2017 i en app, som allerede var benyttet meget Fitness Worlds medlemmer.

* Holdbookinger: Tilvæksten af holdbookinger via appen er desuden også steget kraftigt til index 126 - på trods af at dette har været den primære funktionalitet siden app’ens opstart.

* Bodytracking målinger: Brugerne har benyttet muligheden for at følge deres udvikling med index 327.

* Add-on salg: Den videre optimering af eCommerce elementerne af appen har bl.a. for Add-on salget givet en index 289 tilvækst.

* Challenges: Folks tilmelding af motivationselementet challenges er steget med index 245 fra et tidligere rigtig flot niveau.

* Foruden de kraftige vækstrater og den meget positive bruger respons, har appen skabt en signifikant værdiforøgelse for virksomhedens ejere. I dag betragtes Fitness World som en markant spiller i den globale fitnessindustri, med stærkt aftryk som retailer, ecommerce og digital front runner, bl.a. med afsættet i den stærke app og en intelligent marketing technology opsætning.

Fitness World

Claus Nielsen
Chief Marketing Officer
Bo Michael Christensen
Head of Digital Media & Commerce
Lars Erik Kristensen
Head of Concepts
Thomas Roel
Lead Developer
Bardur Ziska Jensen
Developer

Shape A/S

Marcus Mattsson
Senior Developer
Lucas Hong Cai
Business Developer
Nicolas Linde
CDO
Eva Peillex
Designer
Alaeddine Messaoudi
Developer
Thomas Attermann
Developer
Manos Kontakis
Developer
Tobias Lindberg
Tobias Lindberg

Billeder

Video