Drikkepres Eksperimentet

Hjaltelin Stahl for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden

Kategori: Content Creation, Video Production

Vinder af Content Creation

BRONZE VINDER

Bronzevinderen stiller et helt enkelt spørgsmål, som i al sin uskyld sætter afslørende fokus på et tabu, alle burde tale om. Det er i sig selv prisværdigt, men det er ikke derfor, at juryen hædrer denne løsning. Det er også en ufiks og ufancy eksekvering af den slags, som sjældent bliver belønnet med hæder og omtale, fordi det bliver lige lovlig håndholdt. Men indsigten om målgruppens adfærd og forståelsen af opgavens alvor betyder, at det netop er den ærlige historie og det simple greb, der gør kampagnen effektiv. Bronzestatuetten går derfor til: Drikke-eksperimentet!

Projektet

Baggrund

Unge med et stort forbrug af alkohol har større risiko for at blive ramt af kræft senere i livet. Kræftens Bekæmpelse ønskede derfor at skabe en sundere alkoholkultur i Danmark ved at starte en dialog de unge imellem.

Løsning

Vi ved, at vi ikke kan ændre unges alkoholvaner ved at fortælle om risiciene ved at drikke alkohol. Derfor vil vi gerne skabe en dialog om den danske alkoholkultur.

Kampagnens indsigt er, at det kan være rigtigt svært at sige nej til alkohol, når man bliver presset af sine bedste venner. Derfor valgte vi at følge en ung mand og hans vennegruppe med skjulte kameraer en hel aften i byen. Hans opgave var at sige nej til alkohol – hele aftenen. Vores opgave var at dokumentere og italesætte drikkepres fænomenet, så det var i øjenhøjde med målgruppen. Frem for at pege fingre, stillede vi dem spørgsmålet: ”Respekterer vi egentlig et nej tak?” og fik dem til at reflektere over problemet og tale åbent om det på de sociale medier.

Resultat

På én uge opnåede kampagnen følgende resultater:

5.4 million impressions
2.5 million reach
1 million organic reach
1.2 million views
25.000 likes
5.000 comments
6.000 shares
400.000 interactions
38.000 engagement
25.000 kr. ad spend
0,01 kr. per paid reach

1.4 million views på Facebook

Hjaltelin Stahl

Nicolai Stahl
Creative Director
Rasmus Gottliebsen
Creative Director
Nicolai Dimon
Art Director
Lasse Elgård Vintersbølle
Copy Writer
Mette Kruse
Project Manager
Luong Lu
Art Director
Mette Hørdum
Client Service Director & Strategic Planner
Henriette Keyper
Project Manager
Charlotte Esmann
Senior Creative Producer

Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden

Susanne Bjærge
Specialkonsulent

Samarbejdspartnere

U Itch I Scratch
Pre produktion
Pegasus Production
Post produktion
Klaus Spendser
Director

Video