Dribe

Mensch for Dribe

Kategori: Digital Differentiation, Innovation

Vinder af Innovation

BRONZE - Her bliver convenience ophøjet til et digitalt servicekoncept. Det sker i den ellers meget traditionelle bilindustri. Så vi løfter øjenbrynene og bemærker det, når man lykkedes med at tænke så grundlæggende innovativt over måden, vi ejer biler på i fremtiden.

Projektet

Baggrund

Bilindustrien er udfordret af politiske såvel som trendmæssige forandringer. I dag er der færre gode (økonomiske) grunde til at eje en bil, og leasing forpligter mere end mange brugere ønsker.
Brugeren efterspørger mere frihed, fleksibilitet og convenience.

Derfor lancerede Semler Gruppen i februar 2018 et innovationsprojekt. En digitalt drevet forretning, hvor næsten alt klares gennem en app, der tilbyder, at man kan have bil på en helt ny måde. En forretning med en vision om at være den første og førende virksomhed på markedet, der kan tilbyde uforpligtende abonnementer på transportmidler til alle behov.

Det begyndte med biler og motorcykler, og det stopper ikke der.

For virksomhedsmålet i sig selv er visionært og kan kendetegnes for en differentierende innovation, der endnu ikke er set på markedet.

Løsning

I dag, kun 1 år efter lancering, er Dribe på fremmarch og i gang med at blive anerkendt som en attraktiv mulighed.

Med en innoverende medlems- og abonnementsmodel kan Dribe levere mere frihed, fleksibilitet og konkurrencedygtige priser sammenholdt med leasing.

I medlemskabet får kunderne adgang til hele Garagen og Dribes loyalitetsprogram med særlige kundefordele. Og på bilabonnementet er der ingen binding, og alt er inkluderet i prisen, undtagen brændstof.

Det eneste, kunden skal forholde sig til, er hvilken bil, de vil anvende i hverdagen. Derefter kan de gøre brug af Garagens mange specielle biler, hvis de får behov for noget smartere, mindre eller større.

Næsten alt foregår via en app, som er udviklet på open source-teknologier og integreret ind til kernesystemerne. Og til at understøtte supportdelen er størstedelen af al kontakt og nødvendige notifikationer automatiseret ved hjælp af ActiveCampaign.
Skulle der mod forventning opstå behov for hjælp, sidder der dog altid rigtige mennesker i Concierge service, der er klar til at hjælpe på mail, telefon og sociale kanaler.

Kort sagt. Dribe er digital og gør nærmest alt digitalt. Produktet er nemhed, selvbetjening og automatisering. Sådan som fremtiden forventer det.

Det tekniske fundament er nu etableret til en vækst og udviklingsrejse. Hvor blandt andet udland og B2B markedet er på lanceringsplanen for i år. Foruden de mange ekstra funktionaliteter og medlemsfordele, der allerede er på tegnebrættet.

Resultat

Vi har set et hul i markedet, hvor brugere af biler efterspørger nemmere og mindre forpligtende services. Nogen skulle udfylde det hul. Vores team har erfaring fra biludlejningsbranchen og modet til at udfylde det hul.

Julie Marie Hauerberg: MarCom - Dribe.

Pr. 1. feb. 2019 i runde tal (efter 12 mdr. på markedet)

Udmeldinger: 5%
Antal digitale bookinger: 90%
Trustpilot rating: 8,5 / 10
Facebook rating: 4,8 / 5

500.000 unikke website besøg
45.000 app downloads
8.000 nyhedsbrevmodtagere
2.000 medlemmer

Til orientering findes der ikke en kategori med indregistrerede biler på abonnement, derfor sammenligner vi Dribe med det, der kommer tættest på: Leasingselskaber. Dribe havde i 2018 12 % af det samlede privatleasingmarked på Sjælland og 8% på landsplan, selvom de stadig kun ligger i Søborg.

Dribe

Julie Marie Hauerberg
MarCom Manager
Lars Eegholm
CEO

Mensch

Christina Tønnesen
Managing Partner
Walid Orfaly
Digital direktør
Flemming Boutrup
Tekstforfatter
Paul Clements
Partner

Samarbejdspartnere

Mutual mobile
App-udvikling

Video