Brødrene Dahl

Brødrene Dahl / Saint-Gobain Distribution Denmark for Brødrene Dahl

Kategori: Digital Transformation

Projektet

Baggrund

For at forblive markedsledende og styrke relationen til kunderne har BD med udgangspunkt i Omni-channel exellence taget skridtet videre for at en skabe virksomhed som er i stand til at møde kunden personligt og ensartet på alle platforme.

Med en ambition om ‘Unified Commerce’ tager BD Omni-channel til et nyt niveau. Det er ikke nok at kunne skabe en ensartet oplevelse på alle platforme, kunden skal også kunne foretage sig det samme på alle platforme.
Ved at skabe de bedste synergier kan BD give kunderne en oplevelse som beriger og gør en forskel i deres egen dagligdag.

I BD arbejdes der hele tiden på nye tiltag og services som er med til styrke kunderelationen.

Digital transformation har været omdrejningspunkt for at lykkedes med målsætningen. BD er bevidst om, at skabelse af de bedste synergier imellem den online og offline verden er en balancegang som kræver at kundeoplevelsen bliver sat i fokus.

Digital transformation sker ikke kun igennem de digitale afdelinger, men er noget hele organisationen støtter op omkring.

I BD, arbejdes der hele tiden på nye tiltag og services som er med til styrke kunderelationen.

Løsning

Ambitionen om Omni-channel exellence har været direkte afhængig af, at BD har kunne lykkedes med en digital transformation af flere kerneområder af forretningen.
BD har lagt vægt på at forstå kundernes behov samt give dem enestående muligheder for at føle sig serviceret.
Digital forretningsudvikling starter i BDs serviceled hvor behov og muligheder opstår. BD har oparbejdet en intern kultur hvor alle medarbejdere byder ind med ideer som kan gøre forskellen.

Udvikling af services er et af de bærende elementer for at sikre kundeoplevelsen. Servicedesign er et af de vigtigste investeringsområder for BD fremadrettet.

Commerce:
Forretningsgrundlaget for BD er tilstedeværelse i alle de touch points hvor kunderne er.

Med 53 butikker har BD skabt et landsdækkende distributionsled, hvor det er muligt for at møde kunderne og styrke relationen ‘first hand.’

Det personlige salgsled skaber den menneskelige 1t1 oplevelse, som er essentiel for vedvarende loyalitet i en branchekultur som ligger dybt indlejret i kundesegmenterne.
Digitalisering af hele Commerce forretningen kræver analysering af hvordan de enkelte serviceled laver forretning i dag samt en gennemgribende analyse af kundegruppens adfærd og fremtidige forventninger.

BD online (BD.dk) bliver mere og mere udgangspunktet for kunderelationen. I dag er den uundværlig for at kunne give den bedst mulige samlede kundeoplevelse og samtidig er den vigtig for optimeringen af hele forretningen BD.

Distribution:
Markedet stiller løbende højere og højere krav til distributionen. Det er blevet en hygiejnefaktor som skal løses sammen med de stadig stigende markedskrav på området. For BD spiller den digitale transformation en afgørende rolle for at kunne imødekomme disse krav og er et vigtigt konkurrence parameter.

Data:
Data et naturligt omdrejningspunkt for at kunne give den ønskede oplevelse på alle platforme. BD har udarbejdet en datastruktur som ikke alene giver indsigt, men som også danner grundlaget for nye forretningsområder og services. Indsigtsdata skal så vidt muligt kunne afføde en ny handling, ellers er den irrelevant.

BDs online platform er rodfæstet i et ERP system hvor integrationen til den digitale SGDD platform og heraf ‘commerce-motor’, har været den største investering de seneste år. Det har været en digitaliseringsproces som er blevet gennemtænkt i detaljen og som tager hånd om alle kunderejser samt måden BD er struktureret på i dag.

Med udgangspunkt i Adobe Management, er al digital kommunikation styret og sat op på en måde, som styrker 1t1 relationen samt de personlige kunderejser på tværs af kanaler. Machine Learning er en stor del af den digitale kommunikation.

Resultat

BD er i dag det bedste fra online og offline bragt sammen til fordel for kunderne og BD selv.

BD har med udgangspunktet i en Omni-channel strategi gennemgået en digital transformation som har skabt resultater der ikke kun leverer de første par år, men som bliver ved med at levere og leve op til forventningerne på sigt.

Den løbende digitalisering af BD bliver udlevet med respekt for kunden, og den er båret af viden og indsigt som gør at BD giver kunden mulighed for at levere sit eget bedste.

Resultaterne taler for sig selv, stigende loyalitet og omsætningsrekorder bliver slået måned for måned. – Alene i 2018 har BD haft en online vækst på 21%.
BD er i dag det bedste fra online og offline bragt sammen til fordel for kunderne og BD selv.

Andre nøgletal:
• Online handel udgør 30% af den samlede omsætning
• BD.dk har en konverteringsrate på hele 23%
• 200.00 SKU’er på BD.dk
• Tæt på 1 Milliard i online årlig omsætning

”Psst.. Fik vi sagt, at BD.dk udgør ca. 1 % af det totale internetsalg i Danmark?”

Brødrene Dahl

Mikkel Josephsen
Digital Direktør

Brødrene Dahl / Saint-Gobain Distribution Denmark

Mikkel Jospehsen
Digital Direktør
Sanne Vincent
E-handelschef
Jesper Bielenberg
Digital udviklingschef

Samarbejdspartnere

Magnetix
Digitalt bureau
Vertica
Udviklerhus

Billeder

Video