Aftensmad ved første klik

Creuna Danmark A/S for Arla Foods

Kategori: Commerce, Innovation
Type: Samarbejdspartner (bureau o.a.)

Projektet

Baggrund

Slut med lange indkøbslister og impulskøb. Med Arlas Click&Cook® har der aldrig været kortere fra opskrift til ”Der er mad!”.
_________

Hvert år er der cirka 30 millioner besøg på Arlas godt 4.900 opskriftsider i Danmark. Hvis besøgene fordeles ligeligt, giver det over 6.000 hytteostlasagner, græskarsupper og chili con carner om året i de danske hjem. Det er tal, der gør Arlas opskriftunivers til et af de mest populære i Danmark.

I opskriftuniverset henter kunderne inspiration og hjælp til, hvordan de skal tilberede deres måltider. Arla havde imidlertid behov for et bindeled mellem inspirationen i opskrifterne og salget af Arla-produkter i supermarkederne. Med andre ord havde de behov for en innovativ, digital løsning, der kunne omsætte de mange besøgende til målbare konverteringer og samtidig forbedre kundens oplevelse i det samlede opskriftunivers.

Derfor har de fået udviklet Click&Cook®, som forbinder opskriftuniverset med online retailers, blandt andre REMA1000 og Osuma, så kunderne nemt og bekvemt kan bestille ingredienser direkte fra opskriften. Kunderne finder blot den opskrift de kunne tænke sig, lægger den i indkøbskurven og får leveret varerne lige til døren. Det tager typisk 1 minut og kun 4 klik. Dermed kan kunderne koncentrere sig om det sjoveste og vigtigste, nemlig madlavningen.

Udfordringen med løsningen var imidlertid at sikre, at de påkrævede ingredienser til en opskrift stemmer nogenlunde overens med de varer, som man kan købe hos supermarkederne. Du skulle nødig stå med 3 kilo ost, når du kun skal bruge 200 gram til opskriften. Derfor er Click&Cook® udstyret med et intelligent og skalerbart matchmaking-system, der sammensætter den mest optimale indkøbskurv for dig.

Løsning

Arkitekturen bag Click&Cook® bygger på store mængder af struktureret data om samtlige af Arlas opskrifter og de tilgængelige varer hos de samarbejdende retailers. Hver eneste ingrediens og vare er tilknyttet unikke SKU-numre, der gør det muligt for systemet at lave det mest optimale match, uanset hvilket online-supermarked kunden vælger at handle hos.

Der er i øjeblikket 15.000 SKU-numre og 1.875 ingredienser integreret i databasen, som Arla selv håndterer – uden at retailerne skal gøre noget. Match-systemet sørger for at opprioritere Arlas egne produkter i de tilfælde, hvor det er muligt, og det er den opsætning, der i sidste ende skaber bro mellem opskriftuniverset og Arlas produktsalg.

I modsætning til lignende services, matcher Click&Cook® varerne ud fra den enkelte, konkrete ingrediens i stedet for blot at overføre ingredienslisten til en online indkøbskurv. Det betyder, at systemet selv regulerer, hvis der for eksempel både skal bruges smør til dejen og til fyldet i en tærte. På den måde får kunderne altid de varer, der passer bedst til opskrifterne, og de undgår både madspild og besværet med at handle ind.

Det er samtidig også dette setup, der gør systemet særdeles fleksibelt og skalerbart. Fordi databasen matcher på ingrediens-niveau, kan der uden problemer tilføjes nye opskrifter eller laves rettelser i en eksisterende opskrift. Match-systemet synkroniseres, når samarbejdspartnerne tilføjer nye varer til deres produktkataloger, og dermed sikrer man altid den mest optimale kombination af ingredienser og varer.

Resultat

Resultatet af Click&Cook® er en eCommerce-løsning, der forener online-forretninger og forenkler kundernes købsrejse. Nu kan indkøbene til aftensmaden ordnes fra morgenstunden eller i frokostpausen – uden en indkøbsliste og uden at skulle stå i kø ved kassen. Det er shop-venlige opskrifter, der sikrer minimalt madspild og giver kunderne mere tid i hverdagen.

Siden lanceringen i december 2018 er der blevet fyldt og bestilt mere end 39.000 indkøbskurve gennem Click&Cook®. Den gennemsnitlige værdi af en kurv er 343 DKK, hvilket giver kurvene en samlet værdi lige under 13,5 millioner danske kroner.

Antallet af ugentlige bestillinger gennem Click&Cook® er steget fra cirka 290 til cirka 1450. En procentvis stigning på imponerende 500%. Det forventes at kunne fordoble antallet af bestillinger i 2020, så den samlede værdi runder 25 millioner kroner. Dette er gjort gennem kontinuerlige eksperimenter samt en reach kampagne på sociale medier, som har nået over 2.700.000 unikke personer, med 7.700.000 eksponeringer og en imponerende klikrate på 2%, som sendte 180.000 forbrugere ind forbi Arla.dk.

I 2020 er målsætningen desuden at udvide antallet af samarbejdende retailers og at tilføje en Madplan-funktion, så kunderne kan finde opskrifter og bestille varer hjem til hele ugen.

Arla Foods

Rasmus Dalby Jørgensen
Digital Business Developer
Anders Munk Sørensen
E-Commerce Business Development Manager

Creuna Danmark A/S

Creuna's Arla Team
Team Marvel

Billeder

Video