Nordisk Film har været en del af den danske filmhistorie i over 100 år. Siden Ole Olsen i 1906 grundlagde Nordisk Film i en mose i Valby, har selskabet nu i et over i helt århundrede bragt historier til live gennem levende billeder.
Udfordring
Nordisk Film stod med et behov for, at blive bedre repræsenteret på mobilen. Udviklingen, specielt blandt de unge, er at vi tilbringer mere og mere af vores digitale tilstedeværelse på mobilen - og derfor bliver det også den/en af de foretrukne kanaler for interaktion med virksomheder. Hertil blev der valgt en fokuseret app indsats med ambition om at løfte brugeroplevelsen til at være markedets bedste digitale platform omkring biografoplevelsen - og igennem dette opnå øget kundeloyalitet og digitalt salg.
Nordisk Film’s Bio app støtter biografgængeren på tværs af hele kunderejsen. Fra inspirationsfasen hvor man skal finde en film/biograf, over det friktionsløse køb, til besøget i biografen samt i post-filmoplevelse. Hele vejen igennem alle app’ens interaktionsmuligheder sættes der nye industristandarder for, hvordan den digitale facilitering af biografoplevelsen bør være - visuelt såvel som funktionalitetsmæssigt.
Målet har været at levere den bedst mulige brugeroplevelse. Designet har været valideret fra et tidligt stadie med brugertest. Projektets mantra var, at løsningens tekniske kompleksitet ikke måtte påvirke brugeroplevelsen og skabe friktion.
Løsningens funktionalitet på tværs af kunderejsen
Inspiration/valg af film:
Skræddersyet oplevelse med mulighed for kun at vælge ud fra favoritbiografer.
Forskellige typer af views for at finde film og se trailers fx. cover flow, mosaik, søgning eller per dag/bio.
Native afspilling af trailers så der gives den mest fordybende oplevelse - og kunne tilføje afspillingen til f.eks. Apple TV via AirPlay fra sofaen.
Deling af trailer med venner gøre filmvalget lettere.
Bookingflow:
Ny sædevælger designet til mobile for mere intuitivt valg af sæder.
Mulighed for adskillige betalingsformer - herunder Dankort, Visa, MasterCard, MobilePay, Apple Pay og loyalitetspoint. Mulighed for at gemme oplysninger og betale med et enkelt swipe.
Betalingen kan deles/splittes, således at én person ikke længere skal lægge ud for den samlede booking igennem ‘del beløb’-funktionen. Her understøttes deling til Messenger, WhatsApp og alle sociale platforme via link, således at brugerne selv bestemmer platformen. Specielt for unge mennesker kan det være en barrierer for at have udlæg for billetter.
Flere notifikationstyper ifbm. bookingflowet for at understøtte brugeren.
Rich push notifikation for konvertering af reservation til køb direkte fra notifikationen.
Rich push notifikation for opdatering af køb fra venner i ‘del beløb’-funktionen
Biografen:
Wayfinding til den pågældende biograf via Apple Maps eller Google Maps.
Digitalt medlemskort til scan ved POS for at opnå loyalitetsklubbens medlemsfordele.
Rich push med biografbillet inden forestillingen, så billetten er direkte tilgængelig fra notifikationen.
Efter filmen:
Rich push notifikationer for at anmelde filmen efter forestillingen og opnå point.
Adgang til medlemsniveau, at anmelde sete film og pointhistorik i BIOPLUS klubben.
Administration af brugerprofil.
Udover det forventede-funktionalitet:
Som en del af brugeroplevelsen er der integreret en popcorn loader, hvor man kan poppes ekstra popcorn med haptic feedback.
3D touch genveje på film for super-users.
Omkring app’en:
Promotion af app’en i biograferne som trailers.
Universal links så man linkes til app’en direkte fra web links for at undgå kanalkonflikt.
App downloads
2017: Index 100
2018: Index 401
Der har oplevet en markant stigning i antal sessioner siden dens lancering.
2017: Index 100
2018: Index 284
Der er leveret en markant stigning i konverteringer.
2017: Index 100
2018: Index 203
App’en har været anerkendt og udvalgt som App of the Day, ligget nr. ét på App Store i kategorien underholdning, udvalg som redaktørernes favorit, App Store landingpage featuregrafik.